Half-arabieren op shows e.d.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Half-arabieren op shows e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:24

Hallo iedereen!

Wie heeft er hier allemaal een half-arabier met papieren (geen nrps)??? Met bijvoorbeeld BAPS-papieren (Belgisch Arabisch Paarden Stamboek).

Bijvoorbeeld kruisingen zoals:
- pinto x arabier
- saddlebred x arabier
- fries x arabier
- fjord x arabier
- haflinger x arabier
- kwpn x arabier
- boerenpaard x arabier (ja bestaat echt)

En wie doet er mee aan shows? Meestal vinden deze shows plaats tijdens arabieren shows en is het een soort subrubriek...

Ik heb zelf namelijk een kruising KWPN x pinto-arabier met BAPS papieren in aanvraag. Graag zou ik hier wat shows mee doen enzo. Verder wil ik haar ook laten dekken door een volbleod arabier.

Wie weet meer over het trainen en showen van half-arabieren? En waarop wordt vooral gelet bij zulke shows?

Iemand enig idee waar en wanneer er half-arabieren shows plaatsvinden dit jaar? Of beter gezegd, arabierenshows met een subrubriek voor half-arabieren.

En wie vindt dat er specifieke shows zouden moeten bestaan voor half-arabieren? Wie heeft hier interesse voor?

Zo, dat waren mijn vragen ongeveer, haha... Nou ik hoor graag een antwoord

Carooke

Re: Half-arabieren op shows e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:10

Hoi,

Heb zopas ook een vraag gepost over Half Arabieren. Heb jij ervaring met kruisingen? Zou er een willen kopen, maar men waarschuwt me dat het hele moeilijke karakters zijn. Zou jij me kunnen helpen?

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:11

Hallo daar!

Ik heb een kruising KWPN x pinto-arabier (met 92% arabisch bloed) dus ik heb een half-arabiertje met +/- 45% arabisch bloed.

Ze wordt vrijdag 3 jaar en ik ben haar zelf aan het opleren en zadelmak maken. En ik ga eerlijk zijn, zo vlot heb ik het nog niet weten gaan! Een beter, eerlijker en slimmer paard kan ik me niet voorstellen. Mijn paardje is echt fantastisch! Leert snel én graag, is heel koel in haar hoofd en ze is zo lief en aanhankelijk! Dus ik heb geen enkele ondervinding van een moeilijk karakter. Natuurlijk hangt ook veel af van de opvoeding...

Ik ken meerdere half-arabieren (vooral pinto's dan) en die zijn allemaal stuk voor stuk zeer goed handelbaar, koel in het hoofd en echt leergierig. Echt fantastische paarden zijn het! Ik weet niet wie je het wijs gemaakt heeft dat ze heel moeilijke karakters zijn, maar ik kan me er weinig bij voorstellen hoor. Natuurlijk uitzonderingen treffen de regel, maar ik heb nog geen enkel probleem ondervonden met kruisingen!

Succes met de zoektocht naar een geschikte kruising! Er lopen echt fantastische kruisingen van arabieren rond, en er zijn heus wel leuke paarden bij met een zacht karakter! Het wordt misschien even zoeken, maar wie zoekt die vindt!

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:12

Verder niemand die met zijn half-arabier mee doet aan shows e.d.???

Ik wil er heel graag meer over horen!

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:16

nou,, niet zeker... maar ik heb óf een welshxtinkerxwelsh ofzo... maar ik hoorde pas ook van iemand die zei da t een half arabier was... dus arabier xtinker(??)

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:55

Dat zou best kunnen natuurlijk!

Arabieren worden zo vaak gekruisd met andere rassen! Ik denk dat in de meeste kruisingen wel ergens arabisch bloed zit, haha!

Maar verder niemand die met zen half-arabier showt ofzo?

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:28

Is er dan echt niemand die met zen half-arabier meedoet aan shows?

Iemand enig idee waar ik hier wel meer info over zou kunnen vinden? Arabische volbloeden forum is meer voor volbloed-arabieren, dus daar kan ik ook niet echt zo meteen iemand vinden...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:04

Er zijn wel op het AV forum mensen die ook halfbloeden voorbrengen en keuringsklaar maken voor die keuringen die je bedoelt in belgie

Hier op het forum is iemand met een kruising fjord x Arab die ook naar deze keuring is geweest afgelopen jaar kan zo even niet op haar naam komen maar zodra ik die weet meldt ik het wel

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:09

Dank je wel!

Sorry voor het ietwat late antwoord, maar mijn comp is weer eens buitenspel geweest...

Blijkbaar zijn er neit zo heel veel mensen met arabier kruisingen die aan shows meedoen enzo...

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:32

Laatst bijgewerkt door Djilna op 26-05-06 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto alleen als link...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:43

Proficiat met de overwinning!

Ik vind jouw hengst echt prachtig! Maar dat heb ik wel al vaker gezegd geloof ik

Ik wou daar zó graag naar toe gaan, naar die show in Oud-Heverlee!! Maar door allerlei omstandigheden kon ik uiteindelijk niet gaan, ik baal er nog van! Anders had ik Apache eens in het echt kunnen zien *zucht*

Ga je nog naar shows met hem dit jaar? Of ken je mensen die met hun halfbloeden naar shows gaan (bij voorkeur pinto's )? Zo ja, laat maar weten welke shows en waar! Wil me hier echt verder in verdiepen!

Alvast bedankt voor het antwoord hè!

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:05

De volgende Belgische show is op 15 en 16 juli in Fronville (Ardennen)
er zijn amateurreeksen voor half - en volbloeden op zaterdag , en op zondag is de C-show voor de halfbloeden en natuurlijk voor de de volbloeden.
Apache zal ook van de partij zijn normaal gezien.

En begin september zijn er de Belgische Kampioenschappen voor halfbloeden en volbloeden.

Als je paardje BAPS geregistreerd is kun je gerust ook deelnemen aan een van deze shows.

Lara_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 05:12

Sp is een ArabierXSaddlebred en is ingeschreven in het National Show Horse stamboek. Deze kruising word in Amerika als een nieuw ras gezien.
Frisbee is een ArabierXAppaloosa en is ingeschreven in het arabier stamboek.
Ze worden allebij geshowt maar wel in Amerika. Hier letten ze vooral op de staart (dus hoe die gedragen word) Sp moest ook eerst geshowt worden voordat hij in het stamboek mocht. Natuurlijk uitstraling. Zal eens op het uitslag formulier kijken

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 11:19

Mijn paardje is BAPS geregistreerd (of toch bijna)...

Maar moeten ze voor die shows niet speciaal getraind worden, en speciaal getrimd en opgemaakt? Want ik heb daar totaal geen verstand van!

Ik ben van plan geweest om haar professioneel te laten trainen voor shows, maar het is nogal duur en ik weet niet of ze het waard is, gezien ze niet echt zoveel arabisch type heeft.

Ik zal hopelijk dat weekend wèl van de partij zijn

@ laartje, wat leuk! Ik heb nogal gehoord over dat National Show Horse stamboek. Worden ook vaak pinto's met arabisch bloed ingeschreven, echt prachtige paarden vind ik het! Jammer dat ze hier niet zoiets hebben. Amerika is op dat vlak ver voor op ons! Maar ja meeste national show horses zijn gekruist met arabier en saddlebred en die laatste vind je hier bijna niet...

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:16

Ik verzorg een half arabier zonder papieren en doe niet mee aan shows met hem.
Wel eens aan onderlinge wedstrijdjes ofzo, maar dat telt niet mee.

sultan22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:24

Heey,

Ik heb ook een halfbloed, die van mij is een kruizing haflinger arabier.
.

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:11

tweety_be schreef:
Mijn paardje is BAPS geregistreerd (of toch bijna)...

Maar moeten ze voor die shows niet speciaal getraind worden, en speciaal getrimd en opgemaakt? Want ik heb daar totaal geen verstand van!

Ik ben van plan geweest om haar professioneel te laten trainen voor shows, maar het is nogal duur en ik weet niet of ze het waard is, gezien ze niet echt zoveel arabisch type heeft.

Ten eerste moet uw merrie Baps geregistreerd zijn om deel te kunnen nemen.

Ten tweede zou ik, moest ik u zijn eerst eens gaan kijken hoe zo'n show er aan toe gaat.

Ten derde trainers zijn er genoeg in Belgie, en daarvoor niet allemaal even duur hoor ( hint : de fokker van uw merrie traint ook show paardjes )

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 18:07

Ik weet het dat een paard BAPS geregistreerd moet zijn om te kunnen deelnemen aan shows.
Sariyah is/wordt BAPS geregistreerd hoor Lang verhaal, om kort te maken, ík heb de papieren moeten aanvragen, terwijl de vorige eigenaar dat al heel lang geleden had moeten doen! Na lang wachten en van hier naar ginder gebel en geleur, komt het allemaal in orde

En ik ga waarschijnlijk naar de show in Fronville, ben dus ook van plan om eerst te zien hoe zo'n show in zen werk gaat... Het is gewoon zo dat iemand me aanraadde om dit seizoen nog mee te doen met shows omdat ze dan nog bij de junior merries halfbloeden kan deelnemen, ze is 3 jaar geworden. Als ze pas volgend seizoen getraind wordt en meedoet haalt ze het waarschijnlijk, als 4-jarige, niet tussen al die 6-jarigen enzo. Maar bon, lukt het met Sariyah niet, dan is het voor haar veulentje *ooit, eerst nog laten dekken haha*

Owh en ik weet dat de fokker show paardjes traint Maar volgens mij is het even duur als de persoon/stal die ik op het oog had hoor... Hmmm toch maar even inlichtingen vragen.

Alvast bedankt voor de tips

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:47

Magic84331? dekt jou hengst ook wel eens? ik heb zelf een bonte half arab merrie. en zou haar zo graag door een bonte hengst laten dekken, maar neron vind ik niks, en vaak is de rest te groot. ed king hill is dr opa dus ook geen optie(en dood) en geen arab bloed. dus hoopte......

heb foto's in profile.

kan je touwens zo een baps papier aanvragen? geen is hoe dat gaat, ga volgend jaar met dr naar de nrps keuring.dat geld ook voor baps neem ik aan?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:45

Hoi,

Waarom vraag je 't niet na bij Al Shama? Die kunnen je daar vast een heleboel over vertellen (praten graag en het is leuk om te luisteren). Ze kunnen je zeker adviezen geven over wat je moet doen/laten. Kan me nog iets herinneren dat hun zeiden dat je er best mee naar shows kon gaan! Ik vind het ook een heel betrouwbaar adresje, ik laat mijn paard echt niet ergens alleen achter, maar daar heb ik haar gewoon dik een maand laten staan. Supervertrouwd.

patriciah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:48

al shama is niet de fokker! de vader staat daar wel maar dat wil absoluut niet zeggen dat hun de fokkers zijn. dat de papieren niet aangevraagd waren is inderdaad een lang verhaal, sariyah was als veulen al verkocht en die mensen gingen alles in orde maken. ik heb haar naar een jaar terug gekocht omdat ze perse weg moest en ik haar niet uit t oog wou verliezen met als resultaat dat de papieren nog altijd niet binnen gedaan waren.
verder denk ik wel dat je eens bij al shama informatie moet gaan vragen zoals bergje al zegt. zij zijn een niet al te groot bedrijfje waar je voor een schappelijke prijs terecht kan.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 19:38

Patriciah, ze dachten dat Al Shama de fokker was, omdat ze ze de naam 'Al Shama Sariyah' draagt, vandaar het misverstand... Heb deze vraag al ontzettend vaak gekregen Maar jij bent de fokster hè.

Ik denk trouwens ook dat het de taak van de fokker is om de officiële stamboekpapieren aan te vragen, en niet die van de (1ste) koper. Je had de papieren bij de geboorte gemakkelijk al kunnen aanvragen. Naam + geboortedatum op dekbewijs zetten en signalement laten opmaken en opsturen naar het BAPS en voila, alles in orde. Natuurlijk kost het wat geld, maar nu kost het nog meer... Dan had je ook het passport met de entingen in orde kunnen laten maken, nu heb ik het raden naar haar entingen, en voor shows, wedstrijden e.d. moet dit volledig in orde zijn. Tja ik heb haar nu maar weer laten basisenten voor alle zekerheid... DA is vanmorgen nog langsgeweest voor 2e vaccinatie. Heb de stamboekpapieren + passport nog steeds niet, dus kan het ook niet noteren, gelukkig wil DA alles noteren later

En dan die chip, daar geraak ik ook amper wijs uit. Ik weet dat de 1ste koper haar heeft laten chippen, omdat dit verplicht is in NL, maar die chip blijkt nergens geregistreerd te staan... Kun jij natuurlijk niks aan doen, maar ik weet ook niet meer wat doen hoor, haha.

Maar bon, alles zal uiteindelijk wel in orde komen, gelukkig maar. En je moet zeker nog eens langskomen hè! Ik wil weten of ze veranderd is of niet... En ik denk dat jij dat wel het beste zal zien hè

Heb reeds contact gezocht met Al Shama, maar wacht nog op een antwoord. Ze zullen het wel erg druk hebben rond deze periode van shows, dekkingen en geboortes van veulens hè...

Zal trouwens toch niet meer voor dit jaar zijn, op het moment laat de portemonnee zulke dingen niet toe... Ga gewoon lekker rijden met Sariyah en dan zien we wel later

Zijn er hier mensen die dit jaar nog met hun halfbloeden (met BAPS papieren dan) naar enkele shows gaan? Zo ja, welke shows dan?

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:03

remsy schreef:
Er zijn wel op het AV forum mensen die ook halfbloeden voorbrengen en keuringsklaar maken voor die keuringen die je bedoelt in belgie

Hier op het forum is iemand met een kruising fjord x Arab die ook naar deze keuring is geweest afgelopen jaar kan zo even niet op haar naam komen maar zodra ik die weet meldt ik het wel

Ik geloof dat ik dat ben.

Ik heb vorig jaar meegedaan met het nationaal kampioenschap bij de halfbloeden. Mijn fjord x arab heeft BAPS papieren.
Je kan makkelijk een C-show meedoen als er ook een categorie voor half-arabieren is.

Van zodra jouw merrie BAPS papieren heeft en je lid bent van het BAPS krijg je allerlei uitnodigingen van organisatoren om mee te doen aan hun shows of te komen kijken.

De show waar ik toen aan meegedaan heb was op het terrein van de vader van mijn kruising en mijn paard heeft daar toen ook in training gestaan. Ik heb haar wel zelf voorgebracht (maar heb training gekregen van de voorbrenger van die stoeterij en die heeft ook geholpen met het oefenen met mijn paard). De mensen op die stoeterij hebben haar ook klaargemaakt voor de show.

Ik zou eerst even gaan kijken naar een show om te zien hoe het er aan toe gaat en dan kan je evt een trainingscenter oid contacteren.

Dit is de site van het BAPS (maar veel nieuwtjes staan er niet op )
http://www.baps-sbca.be/nl/home_nl.html