Jaarlinghengst heeft mijn merrie gedekt?Drachtig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Jaarlinghengst heeft mijn merrie gedekt?Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:19

Wist even geen goede titel iig is mijn merrie die in de paddock stond door slopen van het draad door een ander paard en door iemand die niet zo slim was en het stroom er af gehaald heeft of niet opgezet heeft?.Maakt allemaal niet uit mijn merrie stond bij een jaarlinghengst in het land dus ik zat op het paard die stond te pompen dus 1 rondje snel gestapt en met zadel en al op stal gegooit en haar geprobeerd te vangen natuurlijk renden ze als een gek weg,dus eigenaar veulen gebeld.

Anyway sprong hij eerst via de zijkant en toen kon ik haar pakken maar toen ik in de paddock stond kwam dat ding ook daar weer doorheen en sprong alsnog achter op maar ik kreeg hem er gewoon niet af en kon geen kant op.En natuurlijk was er niemand om te helpen uiteindelijk hem der af kunnen slaan paddock dicht en snel naar stal.Toen kwam dat ding weer door het hek heen dus ik snel gaan rennen en merrie op box gegooid en die jaarling ook en dat andere paard waar de jaarling mee stond ook.

Maar ik weet dus niet of hij uberhaudt?vruchtbaar is al en weet ook niet of hij er is gegaan echt zegmaar?.Morgen komt zoiezo de DA
Maar na hoelang kan ze gescant worden op dracht?.

En hoef geen commentaar op hengsten op de manege en slechthek werk.Ten eerste is daar nu niks meer aan te doen,gebeurd is gebeurd klaar..Dus GEEN gezeik daarover.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:23

Nouja zeg, dat gezeik kun je wel verwachten.

Je hebt geluk dat je nog heel bent.

En natúúrlijk kan ze drachtig zijn van een jaarlinghengst! Als hij haar tenminste gedekt heeft en niet alleen besprongen, dat kon ik uit je bericht niet opmaken. Veearts kan al vrij snel scannen, maar als het veulen niet gewenst is de merrie daar ook een spuit voor geven.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:23

was ze hengstig?

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:26

Dat gezeik hoeft niet,bokt zeikt zoiezo altijd.

Wou alleen zeker weten of ze vruchtbaar waren.Omdat de 1 zegt van wel en de ander van niet.

Ik weet niet of hij er echt in kon of dat hij daar niet bij kon komen.Heb ik niet kunnen zien. En nee veulen is zeker niet gewenst maar zal de Da morgen wel verder weten.

Ja anders had hij er echt niet opgekomen want als ze niet hengstig is mag er niemand aan der zitten.Of ze schopt ze inelkaar

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:28

Dat wordt een gratis veulentje!?Eigenlijk niet zo heel slim van de stalhouder om een jonge hengst naast merries te zetten.Een jaarlinghengst kan n.l al dekken.Was je merrie hengstig?De aankomende weken goed opletten of ze hengstig wordt.En wil je het niet dan kan je het inderdaad weg laten halen.Ik zou het persoonlijk enig vinden maar als je volop in de wedstrijdsport zit is het minder!Ik ben benieuwd laat je het nog eens weten??

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:32

Een jaarling hengst is toch nog langer niet vruchtbaar en een jaarling, die zijn nog van die speelse baby's, of zat die er al op te rijden?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:38

Nimmedor schreef:
Een jaarling hengst is toch nog langer niet vruchtbaar en een jaarling, die zijn nog van die speelse baby's, of zat die er al op te rijden?

Een jaarling hengst kan echt al wel vruchtbaar zijn. Ken ook iemand die dacht van niet, daar stonden volle broer en zus samen in de wei, jaarling hengst en tweejarige merrie en het was wel degelijk raak, het jaar daarop een veulen.

Ik zou iig de veearts laten kijken, maar dat was je toch al van plan. Succes ermee, hoop dat er gewoon niks gebeurd is!

Ibalia

Re: Jaarlinghengst heeft mijn merrie gedekt?Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:39

Je zult net zien dat jouw merrie wel drachtig is geworden. wij laten de merries scannen op 18 dagen.
Anders zou ik even contact opnemen met je DA. Je kunt de vrucht laten wegspuiten.
Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt.

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:09

Ja idd ben ik ook bang voor dat je net zult zien dat wel zo is .
Iig komt morgen de DA voor een ander paard en zal ik sochtends nog even bellen om te overleggen wat te doen,iig laat ik het hier wel even horen

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:55

Of ze vruchtbaar zijn is ook rasafhankelijk. Koudbloedrassen zijn vaak wat later rijp, kwpn-ers worden met een jaar al gecastreerd, maar een tinker bijvoorbeeld pas veel later, omdat er simpelweg nog niets zit. Is dus per paard verschillend, maar omdat hij echt al pogingen deed, denk ik dat ie wel al vruchtbaar is. Je kunt het vruchtje gewoon laten weghalen als ie niet gewenst is.

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:40

Had vanochtend de Da praktijk gebeld en de Da die ik was spreken was net de deur uit dus verhaal uitgelegd en hij zou me zo snel mogelijk terug bellen. En idd kort daarna belden iemand van uit de praktijk terug en idd de DA die ik wou spreken . Iig even er over gehad en afgesproken dat ik in de gaten hou of ze weer hengstig wordt en anders wordt ze hengstig gespoten en aborteerd ze het vruchtje

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:47

Hm, niet doemdenkerig bedoeld, maar sommige merries worden hengstig terwijl ze wel drachtig zijn. Ik zou er zelf liever na 3 weken even naar laten kijken (scannen).

Chatelaine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:49

Hadden we het ookal idd over gehad om toch een scan te doen. Al vond hij het bij onwaarschijnlijk dat ze hengstig zou blijven en wel drachtig zijn. Maarja ze heeft al twee veulens gehad en is erg makkelijk drachtig maar we wachten af.