Snapt iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Snapt iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 13:51

Snapt iemand wat er hier wordt gezegd over de vrouwelijke bijdrage, wat kan hieruit worden afgeleid?:

Mitochondrial DNA: An important female contribution to ...Mitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. Harrison SP, Turrion-Gomez JL. ...
www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi? ... =Retrieve& db=PubMed&list_uids=16516561&dopt=Abstract

Entrez PubMedAbstract, Mitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. Mitochondrion. 2006 Mar 1; [Epub ahead of print] ...
www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?dopt=DocSum& cmd=Search&db=PubMed&orig_db=PubMed&te...

Mitochondria Literature - Mitochondrial DNA: An important female ...Mitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. - Free Mitochondria Resources - updated daily.
www.mitochondrial.net/showabstract.php?pmid=16516561

[PDF] ARTICLE IN PRESSBestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
Mitochondrial DNA: An important female contribution. to thoroughbred racehorse performance. Stephen Paul Harrison. a,. *, Juan Luis Turrion-Gomez ...
www.thoroughbredgenetics.com/ MITOCHONDRION%20APRIL%202006.pdf

Custom recent publications feed for The Mitochondria Research Society06-Mar - Mitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. (Harrison et al. Mitochondrion) The mitochondrial DNA ...
www.ionchannels.org/generic/customfeed. php?site=mitochondrial&client=mitoresearch

Biolicious - Biological literature redefined ...(2006) Mitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. Mitochondrion, 100.0. Bandyopadhyay et al. ...
www.biolicious.com/?site=mitochondrial

Browse Papers - postgenomic.comMitochondrial DNA: An important female contribution to thoroughbred racehorse performance. add bookmark to connotea. Mitochondrion Stephen Paul Harrison, ...
www.postgenomic.com/all_papers.php?filter=&page

Voor de echte studiebollen onder ons .

ingrid_

Re: Snapt iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:10

hallo,
ik begrijp niet helemaal wat je nu precies wil weten maar weet er wel een beetje vanaf, dus ik zal een poging wagen..

Mitochondriën zijn een soort fabriekjes die binnen in de cel liggen. In de mitochondriën vind de cel ademhaling plaats: eten wordt verbrand m.b.v. zuurstof, en omgezet in energie.
Het "normale" chromosomale DNA ligt opgeslagen in de celkern, bij bevruchting van een eicel door een zaadcel smelten de celkernen samen en het resultaat is dus een combinatie van DNA van de vader en de moeder. De mitochondriën liggen echter buiten de celkern, en bevatten hun eigen DNA, en hebben dus niets met deze vorm van overerving te maken. Het mitochondriaal (mt) DNA dat het veulen (of kind) meekrijgt, is het mtDNA dat al voor de bevruchting in de eicel zat, en wordt dus alleen door de moeder doorgegeven.

Ik heb alleen de abstract van het artikel doorgelezen, maar de strekking van het verhaal is dat op dit mtDNA wellicht een of meerdere genen kunnen liggen die de geschiktheid van een renpaard kunnen beïnvloeden. Uit het onderzoek waar het artikel verslag van doet blijkt dat bepaalde genen op het mtDNA in verschillende vormen voorkomen, en deze vormen lijken verband te hebben met aspecten van de "race performance" van paarden. Deze eigenschappen worden dus specifiek doorgegeven door de moeder.

Nou, ik ben niet zo heel goed in uitleggen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Als ik tijd over heb zal ik het hele artikel wel eens doorlezen, lijkt me best interessant eigenlijk

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:41

Hartelijk bedankt Ingrid! Dat maakt het al wat duidelijker, alhoewel niet echt zo klaar als een klontje .

Ik vroeg me ook af wat ze hiermee bedoelen:
The multi-factorial nature of the inheritance of racing ability is an obvious complicating factor.
However, mitochondrial gene variation may represent a measurable component contributing to performance variability.
Previous population studies of thoroughbreds have shown the existence of D-loop variation. Importantly, we have observed that
there is also independent and extensive functional mitochondrial gene variation in the current thoroughbred racehorse
population and that significant associations exist between mtDNA haplotype, as defined by functional genes, and aspects of
racing performance.

Dat D-loop kan ik niet helemaal plaatsen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:50

Verder geen genetica studiebollen in de zaal ?
In hoeverre gaat dit ook op voor andere rassen/types, dat bepaalde eigenschappen alleen op het vrouwelijk materiaal aanwezig zijn.?

ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:50

Die D-loop is volgens mij niet zo heel erg relevant. Voor zover ik heb begrepen uit de tekst is deze in een vorig onderzoek gebruikt om te kijken of er uberhaupt DNA variatie op mtDNA van renpaarden voorkomt. Daar kwam uit dat die variatie er inderdaad was. De D-loop zelf is echter geen functioneel gen en dus zal niet direct invloed op racing performance hebben. In dit onderzoek (uit je eerste post) zijn ze een stapje verder gegaan, door te kijken naar variatie op een aantal mtDNA sequenties die wel functioneel zijn. Ook hier zijn een groot aantal verschillende haplotypen gevonden ( verschillende combinaties van varianten van de onderzochte genen). Vervolgens hebben ze race uitslagen van een aantal verschillende disciplines vergeleken. Zijn er overeenkomsten in deze haplotypen tussen paarden die in bepaalde discplines goed presteren (korte afstand, lange afstand etc)? Uit deze vergelijking bleek dus dat zo’n overeenkomst voor 5 haplotypes (die samen bij ong. 50% van alle thoroughbreds voorkomen) aantoonbaar is.

Pin me d’r niet op vast want ik begreep het hele verhaal ook niet tot in detail. Ik ben dan ook geen bioloog, en al helemaal geen genetica studiebol , en ik heb het artikel alleen even vluchtig doorgelezen. Maar dit is dus wat ik er ongeveer uithaalde.

ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:55

en het geldt trouwens ook voor iedere soort (althans die zich voortplant met mannetje + vrouwtje) dat eigenschappen die op het mitochondriaal DNA liggen alleen via de moeder worden doorgegeven. Maar vergeleken bij de enorme berg informatie die op het chromosomaal DNA gecodeerd ligt is dit maar een heeeel klein beetje.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:57

Sommige eigenschappen zijn zogenoemd 'sex-linked' en komen alleen voor op het vrouwelijke x chromosoon of het mannelijk y chromosoom. Ik weet niet wat de geslachtsgenen bij paarden zijn, of dat ook x,y geregeld is en of er ook 'sex-linked' genen zijn. Bij de mens is het in ieder geval wel zo.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:24

Als je op google de woorden “sex linked” en thoroughbred in tikt dan krijg je wel een flinke berg pagina’s boven water:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... bred&meta=

Zo wordt er ook wel beweerd dat een extra groot hart op het X chromosoom “zit”, de X factor.

Men probeert zo hard om genetica en de link met prestatie te doorgronden, maar het blijft volgens mij toch verdraait moeilijk om het doorzichtig te maken.