Dag voor dat je rijd op de keuring nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dag voor dat je rijd op de keuring nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:32

10 juni is het haflinger keuring. ik breng daar een haflinger uit bij de 4 jarige fokmerrie's en onder het zadel. nu vraag ik me af wat weisheid is. de dag voor de keuring nog rijden of niet..?
ik heb nog nooit eerder gereden op een keuring oid dus vandaag dat ik vraag naar jullie ervaringen. de pony is de rust haarzelf. loopt zowat altijd zoals het moet.

dus ik zit een beetje vast wat ik moet doen!

het duurt nog even..maar het is snel 10 juni.

kom maar op met jullie ervaringen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:37

WD-V -> FA

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:01

Ik zou haar een half uurtje loswerken, geen druk erop. Zo heeft ze de dag van de keuring genoeg energie, en is ze toch los genoeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Dag voor dat je rijd op de keuring nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:59

Wij werken de dag voor de keuring niet met de paarden, dan hebben ze buiten het wassen en vlechten de zgn "tralietraining". Sowieso komen ze de week voor de keuring zo min mogelijk van stal, om ze zo fris mogelijk op de keuring te houden.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:09

Ik neem aan dat dat voor de keuring aan de hand is...en niet voor de zadelrubriek. Voor een zadelrubriek zou ik je ten sterkste af willen raden een week niet te rijden....het is een vreemd terrein voor haar. Gewoon lekker doorwerken die week, basiswerk, en de vrijdag ervoor alleen loswerken. Als je haar een dag wilt laten staan, zou ik dat aan het begin van de week doen, niet in de paar dagen voor de keuring.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:12

ik weet wel zeker dan neonlight het over keuring aan de hand heeft
bij haflingers is het vlechten sowiso al over bodig. alleen het wassen is uiteraard wel nodig.

een week niet te rijden voor de zadelrubriek leek me ook niet echt slim. ze is al hyper als ik 1 dag niet gereden heb

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:20

Ook leuk om te doen voor een zadelrubriek...balkjes draven (eigenlijk al tijd wel goed). Veel schakelwerk.

Je moet een paar keer met iemand langs de kant gaan trainen, die kan dan bekijken op welk tempo de gangen van je haflinger het beste uitkomen. Probeer op de dag zelf wat brutaal te rijden, dus ook gerust een paar keer voor de jury langs (halve volte o.i.d.) zodat je paardje goed opvalt.

marjolein88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:13

ik zou dr een dagje van te voren gewoon ff stappen voor de lossigheid maar verder niet te veel doen. Het wassen enzo kost toch al veel tijd/energie.
voor de keuring is het belangrijk om lekker fit te zijn maar toch soepel. Dus geen week van te voren binnen zetten maar ook niet hele dagen in het land.
Uurtje of 2 ff int land per dag en dan de laatste dag gewoon ff aan de hand stappen ofzo voor de soepelheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:16

0ojannekeo0 schreef:
ik weet wel zeker dan neonlight het over keuring aan de hand heeft

Goh, hoe komt dat nu zo. Maar je vergeet mijn appaloosamerrie. Als ze echt hyper wordt van een dag stilstaan zou ik licht werk doen, als ze nog wel te rijden is zou ik het dus niet doen. Ik zou haar toch zo fris mogelijk zien te houden. En bovendien wordt een zadelrubriek niet beoordeeld als een dressuurwedstrijd, dus nog altijd puur op type en gangen.