[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:41

Ik ben sinds kort bezig met het natuurlijk bekappen van Jessie. Nou ja... ik... onder deskundige begeleiding zijn we nou bezig met het natuurlijk bekappen. Dit om misverstanden te voorkomen

Ik moet zeggen dat het heel goed gaat, haar hoeven reageren precies volgens het boekje.

Nou vroeg ik me af of er hier nog meer natuurlijk bekapte Tinkers rondliepen, en de ervaringen hiermee!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:06

Yep ik bekap zelf...
Quint heeft nooit op ijzers gestaan en de voeten waren al met minimale aanpassing "natuurlijk" bekapt.
Voor Quint is het vooral prettig dat ik het zelf doe omdat hij voeten optillen doodeng vind.
Mij vertrouwd hij nu dus ook dat is geen probleem meer.
Verder loopt hij zuiver over kiezels,gras,beton,sneeuw van stap tot galop dus wat wil je nog meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:09

Mijn tinker wordt sinds augustus natuurlijk bekapt (net als de rest van onze paarden) eigenlijk alleen goede ervaringen. Loopt perfect, hoeven zij keihard.

Verder bekappen wij niet zelf maar doet een echte NB'er het want wij willen niet prutsen aan de hoven van onze paarden.

leintje24

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:59

mijn tinker werd eerst gewoon bekapt, terwijl ik gewoon erg veel op de weg reed. Eigenlijk was dit ook goed, nu doe ik ook aan natuurlijk bekappen, maar ik merk niet veel verschil. Ik ben dit gaan doen omdat ze dan ook zonder ijzers op de weg kon lopen voor de kar. Maar de bekapper komt net zovaak als de gewone smid 4x per jaar, dus erg weinig! ik vdin het op zich wel goed, vooral het idee erachter, maar zoals ik al schreef merk ik tot nu toe geen verschil met het gewone bekappen.

groetjes marjolein

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:52

Mijn tinker wordt al 4 jaar natuurlijk bekapt. En dat gaat prima. Ik draaf over de verharde weg en haar hoeven zijn gezond en stevig.
Ik ga niet zelf lopen prutsen maar laat de NB'er 3 of 4x per jaar komen, daar ben ik heel tevreden over.

huubhuub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:02

die van ons al ze hele leven natuurlijk bekapt geen problemen mee loopt super
stevige hoeven enz

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:29

Die van mij wordt traditioneel bekapt, loopt niet op ijzers en gaat prima over diverse bodems.

Ik vind dat er nog te weinig bekend is over het NB op lange termijn en ga mijn paardje niet als 'proefdier' gebruiken. Ze is enkele keren NB bekapt, maar ik had er geen goed gevoel over..

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:22

Mijn tinker hebben wij ongeveer 1 jaar natuurlijk laten bekappen.
Enkele maanden geleden is ze kreupel geworden. Ze bleek artrose in haar voorbeen te hebben. Dat was dat jaar er voor nog niet (toen is ze op de foto geweest) toen ze nog naar de TB ging.
Wat volgens de arts in de kliniek mee kon spelen was dat haar tenen te lang waren. Daardoor kon ze niet goed afrollen en is er slijtage ontstaan.
Het hoeft daar natuurlijk niet door gekomen te zijn maar ik waag me er niet meer aan, ook niet al zou ik in de toekomst ooit een ander paard krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:51

die foto's die je liet zien waren d'r tenen idd nogal lang dat hoort ook niet bij n.b. ik snap er nog niks van.

gam wordt ook natuurlijk bekapt, door een ervaren t.b. die over gegaan is op n.b. ik hou het zelf bij.

hij heeft afgelopen jaar een paar maanden gevoelig gelopen, de deskundigen zijn er nog niet over uit of het licht hoefbevangen is geweest want optisch gezien klopte alles aan de hoef. ik denk zelf dat hij iets te kort bekapt was en daardoor teveel op de zool liep.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:15

Chubby schreef:
Die van mij wordt traditioneel bekapt, loopt niet op ijzers en gaat prima over diverse bodems.

Ik vind dat er nog te weinig bekend is over het NB op lange termijn en ga mijn paardje niet als 'proefdier' gebruiken.

Idem.
Jordy wordt dus ook traditioneel bekapt, en loopt ook kilometers in draf over het asfalt zonder problemen. Ook loopt hij eigenlijk nooit gevoelig op wat voor ondergrond dan ook.
Het afgelopen jaar liep hij niet zoveel op de weg en is hij vaker naar de smid geweest dan anders, eerder kwam de smid 3-4x per jaar.

Ik ken wel een voorbeeld van een paard op onze vorige stal wat natuurlijk bekapt werd, die nadat daarmee begonnen werd heel lang gevoelig gelopen heeft. Liep daarvoor trouwens ook op blote voeten, had alleen een klein beetje brokkelhoeven. Ik kreeg er geen goede indruk van iig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:23

Loopt een pony die traditioneel bekapt wordt dan ook goed als ie niet goed bekapt is.
Met nb moet je wel iemand hebben die het echt kan, en niet iemand die een cursus heeft gevolgd van 3 dagen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:12

Novia wordt sinds enkele maandjes natuurlijk bekapt.
Dat doe ik niet zelf, dat doet iemand die daarvoor geleerd heeft.
En dan heb ik het niet over een ééndaagse cursus
Wat mij vooral opviel was dat ze direct na de eerste keer bekappen zoveel ruimer liep!
Even een kleine illustratie van een deel van een van haar mooie hoefjes
Afbeelding

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:48

Wat een reacties!

Ik vijl Jessie zelf bij, onder begeleiding. het gaat nou wel lekker, haar hoefzool holt al wat, en verder merk ik er niet veel van. Zeker niets negatiefs.

Jessie liep ook altijd al op blote voetjes, goed op asfalt e.d., alleen op steentjes liep ze soms wat gevoelig.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:00

ik ga weer op ijzers ze zijn der van de winter afgehaald maar rij voor haar hoeven te veel over de verharde weg en ze heeft al wat slechtere hoeven daraom is ze ook op ijzers gegaan. en die gaan derw eer op na 5 maanden der af.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:13

Ik bekap mijn tinkers al 2 jaar zelf, heb dus wel 1 daagse curses gedaan , en ze lopen allemaal nog en de hoefjes zijn harder en mooier dan ooit, ik maak veel buiten ritten en een galopje over het asfalt doe ik ook wel eens, gaat allemaal geo d, zijn nog nooit een dag kreupel geweest of wat dan ook, er komt geregelt een smid en een DA over de vloer en die vinden het er prima uitzien.

Daarvoor werden ze ook op een normalen manier zal ik maar zeggen bekapt , toen lipen ze ook wel goed , omdat mijn smid ze ook op een vrij natuurlijke manier bekapte en ook niet voor ijzers was.
Zelf mijn veulen heb ik van af het begin zo gedaan en ze is nu 2 jaar en heeft super sterke hoeven en ziet er allemaal prima uit.

Ik ben dus erg voor op blote voeten lopen en ben er van overtuigt dat elk gezond paard dat kan, ik heb zelf hier een paardje staan wat heel erg schuin afslijt , ook zij word natuulijk bekapt .

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:18

Meagan wordt door een gediplomeerde hoefsmid bekapt en vervolgens rondom warm beslagen. Eens per acht weken staat hij voor de deur. Bevalt me uitstekend en Meagan loopt prima. Rolt mooi over de toon en door het midden. Voetas is ook altijd in orde: niet te steil of te laag. Mijn smid is zijn gewicht in goud waard!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:04

abby schreef:
Meagan wordt door een gediplomeerde hoefsmid bekapt en vervolgens rondom warm beslagen. Eens per acht weken staat hij voor de deur. Bevalt me uitstekend en Meagan loopt prima. Rolt mooi over de toon en door het midden. Voetas is ook altijd in orde: niet te steil of te laag. Mijn smid is zijn gewicht in goud waard!

Maar zegt jou smid nooit dat ijzers helemaal niet nodig zijn , dat het vaak alleen versiering is??V
Juist de smeden die hun gewicht in goud waard zijn zouden dat moeten zeggen, een ijzers is toch iets waardoor het hoefmechanisme belemmert word.
Kijk als er een medische noodzaak is is het wat anders natuurlijk, maar een goeie gezonde hoef , dat is eeuwig zonde om daar een ijzer onder te slaan.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:09

Mijn NB'er zegt dat mijn paard zelfs voor de kar zonder ijzers zou kunnen lopen. Hij ment met zijn shires, ook onbeslagen. Maar als je een paard hebt met slechte hoeven of de een of andere afwijking moet je misschien wel kiezen voor ijzers of hoefschoenen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:25

Citaat:
Ik vind dat er nog te weinig bekend is over het NB op lange termijn en ga mijn paardje niet als 'proefdier' gebruiken.

Niet vervelend bedoeld ofzo, maar wat is er bekend over traditioneel bekappen op lange termijn? Toch helemaal niets? Waar denk je dat al die hoefscheuren, brokkelhoeven en zoveel meer hoefproblemen vandaan komen? Misschien komen wel juist door het traditionele bekappen/ beslaan. Daar is namelijk nooit onderzoek naar gedaan.
Ik vind het dan toch maar een beetje raar om een methode af te wijzen omdat er nog geen goed onderzoek naar is verricht, terwijl er nog veel minder onderzoek is verricht naar het traditionele bekappen.

Maargoed, je wilt het beste voor je paardje, dat is natuurlijk het beste.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:39

mijn paardje word ook om de zoveel week bekapt, en dat doet de smid prima.Ze loopt goed GEEN ijzers onder de voeten.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:40

dorientjuh schreef:
Citaat:

Niet vervelend bedoeld ofzo, maar wat is er bekend over traditioneel bekappen op lange termijn? Toch helemaal niets? Waar denk je dat al die hoefscheuren, brokkelhoeven en zoveel meer hoefproblemen vandaan komen? Misschien komen wel juist door het traditionele bekappen/ beslaan. Daar is namelijk nooit onderzoek naar gedaan.
Ik vind het dan toch maar een beetje raar om een methode af te wijzen omdat er nog geen goed onderzoek naar is verricht, terwijl er nog veel minder onderzoek is verricht naar het traditionele bekappen.

Maargoed, je wilt het beste voor je paardje, dat is natuurlijk het beste.

Toch is het wel vaak weer de smid die het puin op mag ruimen.

Ik waag mij niet aan de voeten van mijn paard,haal er nog geen vijl over.
Blote voetjes Prima!
Maar laat het maar aan de vak man over.
Ik vind het dus niks om zelf te gaan bekappen.
Die paar centen geef ik liever uit aan iemand die er voor gestudeerd heeft.

En vaak is het zo dat ze er ijzers onder zetten omdat het paard brokkel hoeven of scheuren vertoond.
Ik geloof niet dat er geen onderzoek gedaan is naar het traditioneel bekappen/beslaan.
Anders loopt salinerootje ook wel op blote pootjes

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:22

Er zijn ook natuurlijk bekappers die er (een paar jaar) voor gestudeerd hebben. En hier op bokt heeft nog geen een persoon een ondserzoek naar traditioneel bekappen/beslaan gevonden..

Citaat:
En vaak is het zo dat ze er ijzers onder zetten omdat het paard brokkel hoeven of scheuren vertoond.

Tja, en dat noemen ze symptoombestrijding..

Het punt is: het overgrote deel van de paardeneigenaren laten hun paarden beslaan of bekappen op de traditionele wijze omdat ''iedereen'' dat doet. Niet omdat het goed is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:40

Die van mij worden ook traditioneel bekapt, zolang ik paarden heb worden ze altijd op deze manier bekapt en ik heb werkelijk waar nog nooit enig probleem mee gehad! Ze lopen ook allemaal zonder ijzers, ook vollop op de verharde weg.

NB spreekt me totaal niet aan, ik heb er hele enge verhalen over gehoord (ik wil niemand voor het hoofd stoten die wel natuurlijk bekapt hoor), en aangezien ik nog nooit problemen gehad met TB zou ik ook geen reden weten om over te stappen op natuurlijk bekappen

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:22

Die van mij word natuurlijk bekapt door een gediplomeerde NB-er die jaren TB heeft bekapt en is overgestapt.
Zijn hoeven zijn nog nooit zo goed geweest, geen scheuren meer, brokkelt en rafelt niet meer, en eens in de 3 maanden word het even bijgewerkt, thats it.
Zegt natuurlijk niks, want NB werkt lang niet voor elk paard en voor elke eigenaar, sommige paarden hebben gewoon ijzers of hoefschoenen of whatever nodig.

<edit: wat typefoutjes verwijderd>

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:32

jeanie wordt traditioneel bekapt heeft verder niets nodig en heeft een paar sterke hoeven volgens de smid.
Ik zie dan ook geen reden om de overstap naar naturrlijk bekappen te gaan maken.