Omdat mijn merrie goed hengstig wordt dit jaar ben ik van plan haar volgende maand toch te laten dekken.
Mijn oog is gevallen op de hengst Quattro B van hengstenhouderij Nijhof. Quttro is een mooie hengst (op de dvd van Nijhof zie je hem zowel dressuur als springen gereden) met goede bewegingen en een mooie bpuw die mij erg aanspreekt.
In bestaande topics over deze hengst heb ik veel informatie gevonden, maar zeer tegenstrijdig en voor mij niet voldoende om een goed beeld te krijgen van zijn nakomelingen sterke en zwakke punten. ik heb iets gelezen over korte benen en slechte rug.
Nafok ken ik helemaal niet.
Ik heb Nijhof gesproken, en hem lijkt de combinatie tussen mijn merrie en de hengst een goede (uiteraard)
Graag wil ik meer informatie over zijn nafok.
Hij fokt Quattro?
Is de combinatie Farrington X Visioen met Quattro een goede? Voor foto's verwijs ik naar mijn profiel.
Mijn merrie is een gemiddeld paard, braaf, gezond en goed in de basissport.
Ik wil geen commercieel veulen fokken, maar een braaf wat groter rijpaard voor mijzelf waarmee ik zowel kan springen als dressuur rijden.
Andere tips voor fokken met een andere hengst zijn ook van harte welkom.
ik hoop dat de bokt-mensen mij verder kunnen helpen bij mijn keuze.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook een zwak heb voor dit paard. Maar ik kan je helaas niet helpen aan info over nafok. Ik ken zelf slechts 1 Quattro en dat is een jaarling. Kan wel monsterlijk lopen overigens... Ga dit topic wel volgen, aangezien Quattro wel 1 van mijn favorieten is.
Hij is niet een van de grootste trouwens he? Zag dat hij maar 1.67m is. Hij toont groter. De jaarling die ik ken is aardig aan de maat. Ik weet alleen niet of dat bij paps of mams vandaan komt. (Ik ken de moeder niet)
Had je het verrichtingsverslag eigenlijk al?
Zo niet, bij deze:
"Hengstleistungsprüfung Medingen (BRD) 1994 (nov) totaal: 130.95 punten, 2e van 44 deelnemers dressuur 121.13 ptn, 10e; springen 128.02 ptn, 4e
Verrichting Ermelo 2003 (17-03 t/m 21-03; 5-dagen onderzoek) Quattro-B is een vriendelijke, betrouwbare hengst die zich goed gedraagt. In de omgang is hij eerlijk. Hij ervaart de gevraagde arbeid als licht. Op stal gedraagt Quattro-B zich normaal. Tijdens het onderzoek hebben zich geen veterinaire bijzonderheden voorgedaan.
Op grond van zijn fokprestaties in Duitsland zijn van Quattro-B geen veulens beoordeeld in het kader van zijn goedkeuring. Quattro-B voldoet niet aan de geldende eisen voor spermakwaliteit. Op grond van zijn prestaties en verervingskwaliteit krijgt de hengst hiervoor dispensatie. Mocht blijken dat de hengst onvoldoende bevruchtend vermogen heeft, behoudt de hengstenkeuringscommissie het recht om de goedkeuring in te trekken.
Voorwaarden bij goedkeuring opgeheven 2004 (januari) Quattro-B is in 2003 goedgekeurd onder voorwaarde dat een acceptabel bevruchtingsniveau wordt gerealiseerd. De bevruchtingsresultaten van Quattro-B waren in 2003 als volgt. Het non-return percentage 1e cyclus ligt op 44% (het gemiddelde wordt op grond van praktijkonderzoek geschat op 45%) en het drachtigheidspercentage aan het einde van het seizoen ligt op 85% (het gemiddelde ligt tussen de 75% en de 85%). Het veulenregistratiepercentage kan van Quattro-B nog niet worden berekend, maar hij voldoet op grond van non-return- en drachtigheidspercentages al aan wat in de praktijk verwacht mag worden. De voorwaardelijke goedkeuring wordt derhalve omgezet in een reguliere."
Ik ken meerdere Quattro's, en ben zeer gecharmeerd van deze hengst. Hij fokt goede paarden, vaak niet te groot, maar wel met een heet of bijzonder karakter. Als je goed met een paard kunt omgaan heb je een goede aan Quattro maar ik denk niet dat je hem moet gebruiken om een braver paard te krijgen.
De instructrice van de rijvereniging waar ik rijd wees me op het feit dat mijn paard een wat zware verbinding heeft bij haar nek / kaak, waardoor ze moeilijk door de kaak te rijden is. Ik ben natuurlijk niet anders gewend, maar het is iets watr je er "makkelijk" uit kan fokken om een optimaal rijpaard te krijgen.
Dit moet dus lichter, voor de rest is ze goed gebouwd en kun je alle kanten op.
Wat dat betreft is een allrounder als Quattro een goede keus voor mijn merrie.
Is iemand bekend met dit punt bij de nakomelingen van Quatttro?
Ik heb even voor je in de indexen van het KWPN gekeken en Quattro vererft vaak een lichte hoofd/halsverbinding en kan op dit punt dus verbeteren bij je merrie.