van veulenboek naar stamboek (kwpn)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

van veulenboek naar stamboek (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 16:54

Ik heb een jonge bijna 4 jarige Kwpn merrie. Ze is nog niet klaar voor de keuring, maar ik denk volgend jaar wel.

Nu hoorde ik dat ik mijn merrie zonder keuring wel over kon laten schrijven in het stamboek. Dat het zelfs beter was om mijn merrie nu al in het stamboek te laten opnemen, nog voor ik naar de keuring zou gaan. Dat zou voordeliger zijn. De rede heb ik niet begrepen en ik kan het op de kwpn site nergens vinden.

Iemand enig idee of dit klopt en zo ja wat de kosten zijn.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:16

Zo ver ik weet moet je toch echt naar een keuring om je paard stamboek te krijgen.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:20

dat dacht ik dus ook. Maar deze persoon zei dat om je paard stamboek te krijgen ze naar de ouders en voorouders kijken. Dat je dus niet naar de keuring hoeft.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:03

Mijn merrie was veulenboek en kreeg pas haar titel stamboek, toen ze naar de vorig jaar naar de merriekeuring was geweest, dit kost overigens helemaal niet zoveel hoor, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:09

ijsklontje schreef:
dat dacht ik dus ook. Maar deze persoon zei dat om je paard stamboek te krijgen ze naar de ouders en voorouders kijken. Dat je dus niet naar de keuring hoeft.

grote kletskoek dus. Je moet naar de (STAMBOEK)keuring om opgenomen te worden in het stamboek en evt. predikaten te krijgen. Ben je lid van het kwpn? Dan moet je je snel opgeven voor 1,15 mei of 1 juni, afhankelijk van welke provincie je komt. En op tijd beginnen met trainen van je merrie, want het niet zo erg makkelijk als men denkt of hoopt.

RUBYWHITE

Re: van veulenboek naar stamboek (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:48

Het kwpn bepaald of jou paard in het stamboek wordt opgenomen, daarvoor zul je met een VB merrie toch echt naar een stamboek keuring moeten. Optijd beginnen met trainen is zeker een aanrader en als je het zelf niet kan laat het dan doen. Op de keuring wordt je paard niet alleen in het stamboek opgenomen maar kun je evt. ook een predikaat behalen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:00

De kosten van de keuring zijn dacht ik 40 euro voor de keuring zelf en je moet lid zijn van het kwpn, rond de 70 euro dacht ik, krijg je wel de In de strengen iedere 2 weken.
Als ze nog niet gechipt is of een paspoort heeft komt dat er ook bij, maar wss heeft ze dat al.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:04

Nee toch? 12,50 voor de keuring. En natuurlijk daarnaast je vervoerskosten, kleding, tijd voor het klaar maken ect.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:11

volgens mij moest ik dat vorig jaar betalen, was mss met boekje e.d. erbij.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:16

40 euro jij?

Ik toen 12,50 incl boekje. Moest alleen afmelden ivm kreupelheid.

(en dan voor de ts, ben je je geld ook kwijt )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:22

Nouja zeg. Ben ik weer duurder uit. Maarja, valt in het niks bij de kosten van het keuringsklaar laten maken, was vorig jaar net aan het verhuizen, volgend jaar doe ik mijn dan 3 jarige zelf, zit toch wel wat werk in als het goed wilt doen.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:24

Dit jaar zal de keuring voor mijn merrie nog niks worden. Doordat ze erg ziek is geweest heeft ze een groei achterstand opgelopen. Dus aanmelden dit jaar zou eventueel alleen een stamboek opnamen kunnen betekenen en verder nog niks, omdat ze te klein is. Maar aangezien ze nog steeds groeit heb ik mijn hoop gevestigd op volgend jaar. Buiten dat feit ben ik dit jaar niet in staat mijn merrie voor te brengen.

Maar om te terug te komen op mijn vraag wordt mijn gedachtegang inderdaad bevestigd. Ik kon het me al niet voorstellen. Want ik had er nog nooit wat van gehoord, en ik volg de stamboekopname al een aantal jaar. Lees ook de "bewaarboeken"van het kwpn en nooit wat ingelezen.

Bedankt voor de antwoorden.

Is het verstandiger om (als je geen ervaring hebt met voorbrengen) het te laten doen???

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:37

Ja zeker. Een oudere merrie, ze zal dan 5/6 zijn? wordt op een of andere manier toch anders bekeken dan een 3 jarige, zeker als ze nog niks in de sport heeft gelopen. En als je er geen ervaring in hebt, kun je haar idd het beste weg brengen en het laten doen. Maar dit (kan) kost je vrij veel geld, en de vraag is dan hoe groot is de kans dat ze stamboek en daarbij ook ster of keur wordt. Misschien is het wel handiger om d'r eerst in de sport uit te brengen en daarna als ze z2 +1 is of Z+6 (sportpredikaat) naar de keuring te gaan. Dan heeft ze de benodigde punten voor beweging al binnen en kijken ze daarnaast alleen nog naar beweging op het harde en het type. Op deze manier kun je de merrie nog lekker bij laten komen en die groei achterstand 'wegwerken'.

Die keuze is geheel aan jou.

RUBYWHITE

Re: van veulenboek naar stamboek (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:54

Ik heb mijn merrie in 2003 keuringsklaar laten maken, dit kostte mij destijds € 500 voor 4 weken. Op de keuring grepen we net naast het ster predikaat (1pt te weinig), dus helaas gingen we zonder predikaat naar huis. Toch was ik niet geheel ontevreden, ze heeft als bontje het goed gedaan en ik heb veel complimenten gekregen. Toen zij op de keuring kwam was ze overigens 5 jaar oud en had nog geen sport prestaties. Momenteel wordt ze Z klaar gemaakt voor het sportpredikaat.