naar keuring met 3-jarige merrie, dressuur of springpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

massiemas

naar keuring met 3-jarige merrie, dressuur of springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:19

Sorry weet niet of de titel helemaal duidelijk is, maar ik wil misschien met mijn 3 jarige merrie naar de keuring. Mijn instructrice vroeg of ik nog met haar naar de keuring ging, had er niet over nagedacht, maar waarom eigenlijk niet...

Heb er verder helemaal geen ervaring mee, wel erover gelezen op internet. Verder loopt er op stal iemand die ook in het bestuur zit of iets, die heeft ook al een en ander uitgelegd over trainen etc. Verder ga ik morgen met mijn paard naar een adviesdag in Lonneker.

Maar nu de vraag aan jullie of ik haar als spring of dressuurpaard op zal geven, gebaseerd op de foto's. Ow en natuurliijk haar afstamming, ze is een Nexxus x Peter Pan. ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2031, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2221)
Weet namelijk niet precies waar de bouw bij een dressuur of springpaard aan moet voldoen, uitleg daarover is dus welkom! En wanneer is een paard een goed springpaard, voorbenen invouwen, basculeren, wat nog meer?

En verder, waar letten ze precies op bij de keuring? Heb wel alle informatie over de keuring gelezen op de kwpn site maar meer info zou erg handig zijn.

Hier een standfoto:
Afbeelding
in draf:
Afbeelding
en galop:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven over keuringen in het algemeen en over de goede en slechte punten van de bouw/gangen van mijn merrie vanaf deze foto's.

Vogel

Re: naar keuring met 3-jarige merrie, dressuur of springpaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:25

bij een dressuurpaard is de hals aan zet belangrijk, deze moet verticaal aangezet zijn voor een opwaarste gang. een springpaard s het juist makkelijker als hij een horizontaal aangezet is. een springpaard moet kunnen 'bukken' voor de sprong. bij een springpaar dis ook gewenst dat hij voorzichtig is en snel, terwijl het bij een dressuurpaard er vaak om gaat hoe lichtvoetig, hoog benig en hoe zijn achterhand onder de massa plaatst. ik denk aan jou foto's te zien dat jij een alround paar dhebt die een beetje naar het springen nijgt...

massiemas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:30

bedankt voor je reactie, was ook inderdaad benieuwd naar dit soort dingen zoals de halsaanzet. Heb haar ook gekocht voor allround sport, wil zowel springen als dressuren. Heb helaas geen springfoto's, maar van wat ik zelf zie springt ze niet echt bijzonder maar kan ze het wel makkelijk. Ze is wel heel lichtvoetig en heeft vrij ruime gangen, dit is voor dressuur dus weer goed... Bedankt!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 06:38

Vind het een mooie merrie, gewoon eerst kijken hoe ze springt, als ze goed springt laat je haar op de keuring vrijspringen. Vraag er anders iemand bij, want bij een springpaard beoordelen ze ook de draf-stap-galop beweging is ook belangrijk.
Vorig jaar is er bij ons op de keuring toen een springgerichte merrie voor dressuur gegaan, ookal was het niet de bedoeling, omdat de merrie zo gek was hebben ze haar niet laten springen, vanwege dat ze dan niet mooi sprong wanneer er te veel tempo in zit.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:19

Ik denk dat je met haar het beste kunt opgeven voor springen, als ze kan springen... Aangezien Nexxus op wacht is gezet, is de kans dat je op dressuur ster wordt gering, dat is jammer genoeg het beleid van het KWPN tegenwoordig. Op springen zou het wel kunnen, omdat Peter Pan een goede springhengts is.

Wat ik zou doen als ik jou was, is naar een africhtings/trainings stal gaan, vraag naar hun mening... zien ze er kans in dat je merrie ster wordt... en laat hun je merrie trainen en voorbrengen voor 4-8 weken... het kost dan wat, maar als je ze ster hebt, dan heb je ook wat... de vraag is wat heb je er voor over en wat wil je er mee bereiken???

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:12

newt: helemaal met je eens, maar als je het paard zelf wilt klaar maken en je weet hoe het moet kunnen je het ook doen, maar als je het niet weet kun je beter door iemand anders doen met ervaring en vragen om de mening kan altijd

Menk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:25

Mooi paard! ik denk inderdaad ook dat je een leuk allround paard hebt. Wij hebben ook een Nexxus x Able Albert deze merrie gaat ook voor de keuring. Kan je paard extra draven? Dit fokt Nexxus namelijk nog al door..

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:38

Marijkeeee schreef:
newt: helemaal met je eens, maar als je het paard zelf wilt klaar maken en je weet hoe het moet kunnen je het ook doen, maar als je het niet weet kun je beter door iemand anders doen met ervaring en vragen om de mening kan altijd

ja inderdaad ... maar ik vind, en dat is misschien niet overal zo in nederland, maar wanneer je je paard laat voorbrengen door een "bekende" stal, dat je dan meer kans op sucses hebt, dan wanneer je het zelf doet, vooral ook omdat zij de ervaring hebben in voorbrengen enz... ik heb het altijd als zeer prettig ervaren...

massiemas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:50

bedankt voor de reacties!
Ik ben gisteren met haar naar een adviesdag in Lonneker geweest. hier hebben we haar vrij laten bewegen en laten springen. Er waren drie mensen die keken en commentaar gaven.
Ze zeiden over haar dat ze wel een mooie bouw had, haar spronggewricht iets te haaks stond en haar voorvoetjes iets naar binnen (weet het woord daarvoor even niet). Verder had ze wel ruimte in haar gangen, alleen in de galop ging ze in 2takt, (al was dit ook erger door de spanning volgens mij).
Over het algemeen had ze te weinig souplesse in haar lijf/rug. In de draf had ze hierdoor ook te veel dat ze haar benen te veel naar voren stak, weet niet hoe dat heet?
Springen deed ze heel braaf, ze had nog nooit zo;n lijntje gesprongen maar ging er netjes doorheen. Hierbij had ze een goede inzet, alleen maakte ze zich te weinig rond, ze hield haar hoofd net te hoog. Bij de vraag of ze meer spring of dressuurpaard is, vonden ze haar meer springpaard. Verder vonden ze het een leuk paard voor wat ik ermee wil, dus zowel springen als dressuur, ze had een mooi koppie en van wat ze konden zien ook een fijn karakter

Verder gaven ze het advies dit jaar nog niet naar de keuring te gaan, misschien volgend jaar als ze wat meer paard was en de overbouw er af was.

In plaats van nu hard met haar te gaan trainen volg ik hun advies maar op, ze maakt te weinig kans om ster te worden dus dan kan ik beter over een jaar nog weer kijken of het meer zin heeft. Ze mag nu lekker een maandje of twee de wei in en daarna pak ik haar weer op.

Als ik haar naar de keuring had laten gaan was ik denk ik wel zelf aan het trainen geweest. De man die op stal rondloopt heeft zelf ook al een paar paarden getraind voor de keuring waarvan er sowieso 1 ster is geworden, die had me dan sowieso kunnen helpen en ook beoordelen. Misschien is de training bij een stal dan beter, maar ik denk niet dat wij het ervoor over zouden hebben omdat we haar voor de sport hebben gekocht en niet van plan zijn met haar te fokken.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:46

Nou.. dan ben je er zeker wijzer van geworden!!! het is dan mooi dat er van dat soort dagen zijn.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:07

Haar achterbeen is iets sabelbenig. Verder had ik graag een wat fijnere hoofd-halsverbinding gezien. De hals is ook ietsje kort. Maar wel weer mooi ontwikkeld.

Over de bewegingsfoto's kan ik weinig zeggen, ze zet haar staart er op en drukt de rug weg. Je moet foto's maken in beweging terwijl ze de staart normaal draagt. Nu lijkt het allemaal stug en stekerig.

Over het wel of niet naar de keuring gaan kan ik zo weinig zeggen.
Ik zie alleen deze foto's en op grond van deze foto's zou ik dus wel naar de keuring gaan. Het kan best zijn dat ze op zo'n adviesdag toch weer heel anders overkomt. Ze heeft wat weinig schoft nog, en ze mag wel wat slanker met meer bespiering.

Het is ook maar net wat je zelf wilt. MOet ze stamboek worden, of vind je het niet erg als ze veulenboek blijft (maakt voor evt. fok niets uit, stamboekpredikaat zegt eigenlijk maar weinig). Of wil je voor ster? Een predikaat is eigenlijk alleen interessant als je wilt fokken. En dan nog zegt het niet alles.

Je bent dus wel wijzer geworden van zo'n adviesdag? Ik had ook heen gewild, maar op de dag dat het gepland stond ging het niet door. De alternatieve datum is een dag dat ik niet kan.

Met de voeten naar binnen staan heet toontredend. Heb ik een beetje een hekel aan, doe mij maar een paard dat wat frans staat. Maar dat is persoonlijk. Liever gewoon recht natuurlijk. Maar om een beetje frans of toontredend zou ik met niet druk maken.

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:54

@ germie: bedankt voor je reactie. de man die mee was toen we naar haar zijn wezen kijken noemde ook inderdaad de hoofd-halsverbinding als minder punt. is deze foto van draf beter? het is wel weer een minder goed moment:
Afbeelding

heb vooral standfoto's van de adviesdag gisteren, zo zag ze eruit, dit was na het vrijbewegen, de jury gaf commentaar:
Afbeelding
hier voor de tijd:
Afbeelding
en net tijdens de landing, hier heeft ze inderdaad haar hoofd/hals vrij hoog:
Afbeelding

En dat was bij ons ook de vraag, wat willen we ermee. Het zou natuurlijk leuk zijn geweest als ze kans had gemaakt om ster te worden, maar het is voor ons niet belangrijk.

Ik ben zeker wijzer geworden van deze adviesdag, ben nog nooit bij een keuring geweest dus was benieuwd hoe zoiets in zijn werk ging. Ook was het fijn om een advies/beoordeling te krijgen van mensen die er echt verstand van hebben. Zelf vind ik haar mooi lopen, maar ik let natuurlijk niet op al die dingen waar bij een keuring op wordt gelet Ook was het voor t paard een goede ervaring, ze moest wat langer in de trailer dan normaal wat zeer spannend was, en natuurlijk een vreemde omgeving met andere paarden.

Toontredend ja, dat was het! Dat wist ik al dat ze zo stond, heb gelukkig een goede smid die steeds met kleine beetjes probeert de stand te verbeteren

Ik en mn paard zijn in ieder geval een ervaring rijker! en over een jaar kunnen we wel weer naar een adviesdag !

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:16

Zo als ze er ingevlochten uitziet, zou ze best op de keuring kunnen verschijnen volgens mij. Ik vind haar er dan best leuk uitzien. Maar alleen exterieur is het natuurlijk niet.

Je ziet ook op die nieuwe draffoto dat ze haar hals er wat bovenop steekt, net of ze iets ziet. Maar als je verhaal zo lees, doet ze dat dus vaker.

Maar ik blijf erbij dat als je de foto's zo ziet dat je paard echt niet zou misstaan op een keuring, zelfs niet als 3-jarige.

Overigens, ik neem aan dat ze dat vrijspringen netjes opgebouwd hebben? Het is een behoorlijke oxer, en als je paard nooit gesprongen heeft lijkt mij dat ze dit wel voorzichtig gedaan hebben. Op de keuring bouwen ze het ook rustig op.

En hoe waren de andere paarden, of heb je die niet gezien?

massiemas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:52

Dank je! opzich voor een diejarige is ze al wel redelijk paard, de jury zei ook wel dat ze een goed exterieur had. Maar inderdaad alleen met een normaal exterieur kom je er niet...

Zo loopt ze los inderdaad vaker, met rijden zoekt ze wel vrij vaak de ontspanning op en wil dan ook wel (rond) en laag.
ze zou ook niet misstaan, mijn instructrice zit ook in die fokkerij dus zegt ook niet van elk paard dat hij het niet slecht zal doen op de keuring. Maar misschien is het wel het verstandigst haar in plaats van te gaan trainen even lekker de wei in te doen en dan daarna trainen voor (dressuur) wedstrijden.

Heb wel eerder met hem gesprongen hoor ook de hoogte wel, maar niet in zo'n lijntje. Verder was deze oxer eerst een steiltje met de bovenste balk half eraf dacht ik.

Er waren niet veel mensen, denk maar een stuk of 8/10? Het was ook heel rustig, vroegen ons eerst al af of we wel goed waren De paarden vond ik verder niet bijzonder, er was wel een opvallende 3-jarige merrie van Jazz. Ze leek wel hengst in haar gedrag en kon ook super draven, alleen was ze jammergenoeg zeer klein, maar 1.60. De fokker kreeg het advies haar nog een jaartje in de wei te laten lopen.