zeg maar nee, dan krijg je er twee!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetismij

zeg maar nee, dan krijg je er twee!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:38

hee,

vandaag werd onze merrie gescand of ze drachtig werd. Vorig jaar was het helaas niet gelukt vanwege een cyste in haar baarmoeder en geen goede eieren, deze keer waren de omstandigheden perfect, mooi hengstig, mooi ei, goed uitziende baarmoeder dus vandaag vol goede hoop naar de dierenarts.

Daar werd ze gescand, en alsof we nog niet genoeg rare dingen hebben meegemaakt is ze drachtig van TWEE veulens! Waarschijnlijk zijn er twee eieren los gekomen vorige keer, en hebben die allebei gepakt. Het risico met twee veulens is gewoon te groot omdat je dan zeer waarschijnlijk allebei de veulens verliest en je merrie kan je ook nog verliezen. Dus morgen wordt er één ei weggehaald en dan kijken of die andere het houdt in de baarmoeder! Ik ben is benieuwd...

Maar ik moest erg hard lachen toen ik het hoorde, echt weer iets voor ons! Gelukkig zijn we er nu al achter gekomen voordat er ook maar iets fout kon gaan!

Zijn er meer mensen bij wie dit wel is gebeurd en bij wie er toen één ei is weggehaald?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: zeg maar nee, dan krijg je er twee!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:08

Twee jaar geleden gebeurde hetzelfde bij een merrie bij ons op de manege. Zij was gedekt en toen ze na twee weken werd gescand bleken er twee vruchtjes te zitten. Toen hebben ze ook een eitje weggehaald. Een paar dagen later werd ze weer gescand en toen bleek dat ene eitje (wat achter bleef) zich ook weer te hebben gedeeld tot twee!!! Toen heeft de DA beide vruchtjes weggehaald en is de merrie bij de volgende hengstigheid weer gedekt. Toen bleef het gelukkig bij 1 vruchtje. En dat heeft zich netjes ontwikkeld tot 1 veulen. Vorig jaar een paar dagen na de uitgerekende datum heeft die lieve merrie een heel mooi en superlief schattig hengstveulen gekregen.
Het klinkt wel hard om een vruchtje weg te laten halen, maar tweeling-zwangerschappen lopen vaak uit op een mislukking, dus is het beter zo. Succes met de merrie! Hopelijk gaat alles oké.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:12

Het is wel beter zo, tweelingen bij paarden zijn erg riskant. Meestal gaat er wwel 1 dood of is te zwak.
Maar slim dat je een eitje hebt weggehaald.
Sheela jouw verhaal is wel apart,, had ze 3 veulens kunnen lkrijgen
Maar dat lijkt me toch wel onmogelijk..

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:20

Goede keus van je in mijn ogen.
Niet dat ik mensen dom vind die tweelingen hebben gehad hoor
Maar ik zou zelf ook het risico veelste groot vinden .
hoop voor je dat er een heel mooi veulentje komt !

getrouwd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:50

Mijn merrie had verleden jaar 3 eitjes bij de inseminatie,
Na 14 dagen 2 ling dracht gescand, en het was er 1.
Na 10 weken weer gescand, toen bleek er toch een tweeling in te zitten, maar dan zijn ze al zo groot als een flinke sinaasappel, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen ze weg te halen, met 5 mnd,90 procent kans op een eenling, .......... en dat is het ook geworden, op 356 dagen is onze dame bevallen w=van een geweldig 3 kleur hengstje!!succes met jouw dametje.

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:04

ik ben in ieder geval erg blij dat we het nu al ontdekt hebben in zo'n vroeg stadium, dan is het toch iets makkelijker over je hart te verkrijgen om er eentje weg te laten halen!

lottehaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:24

goed, wat je hebt gedaan.
het is toch wel riskant.

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:42

mijn merrie was eigenlijk bijna elke keer drachtig van een tweeling!!
Ik had haar als fokmerrie en op de een of andere manier was ze erg vruchtbaar en had dus 2 eitjes tegelijk aan het rijpen iedere keer!!
Omdat ik dat wist liet ik haar dan ook altijd wel 3 keer scannen om zeker te weten of er een of twee op zaten en als er idd twee opzaten dan liet ik er een weghalen, meestal degene die het kleinst was of die op een ongunstige plek zat.
1 keer toen zaten zo vlak bij elkaar dat weghalen bijna onmogelijk was zonder de hele dracht af te breken heb toen besloten om na 10 dagen nog eens te scannen en toen kon er wel een weggehaald worden..
Want ik vind het zo'n risico een tweeling bij je paard!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:48

Heel verstandig dat je laat scannen, en een compliment voor je DA dat hij het heeft herkend (want dat is ook zo simpel nog niet)
Iig goed dat je van plan bent om er een weg te laten halen, een tweelingdracht gaat zelden goed.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:08

Mijn merrie heeft het 4 jaar geleden ook gehad. Dierenarts heeft het gevoeld en eentje weg geknepen.
Na 11 maanden kwam er een gezond veulen uit, maar als veulen echt een rot beest. Heel bang en schuw.
Heb het er toen regelmatig over gehad dat ze juist de verkeerde had weggeknepen. De zwarte hengst in ons geval... (geintje)
Nu zijn we 4 jaar verder en het is echt een schatje!

Goed werk gedaan hoor!!

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:19

Bij m'n vroegere paard hebben ze er ook wel eens eentje moeten wegknijpen.
Later is met 10 maanden dat andere veulen dood geboren.
We weten nog steeds niet hoe het komt, het was geen Rhino..
Het was al een paar dagen dood in de baarmoeder.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:46

Gelukkig ben je er nu achter gekomen

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:20

uuhhm misschien heb ik nu een stomme vraag, maar tot wanneer kan je het tweede eitje dan weg laten knijpen/halen ?? Wij hebben hetvorig jaar ook gehad en toen hebben we er 1 weggehaald maar de andere was ook meegekomen.. Is dit dan ergens tegen te houden door langer te wachten met knijpen (wat eigenlijk meer cru is?? )

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:17

Mijn merrie is ook altijd na dekking drachtig van een tweeling.
Ook ik laat dus altijd scannen.
Op de 18e dag kunnen ze al zien of het er één of twee zijn.
Ik laat dan ook het eitje wegknijpen die op de rotste plek zit.

@MaestroE: Ze kunnen het eitje het best zo vroeg mogelijk weghalen. Hoe kleiner, hoe makkelijker.
Wanneer één eitje kapot gaat komt er een hormoon vrij dat ook vrijkomt wanneer de merrie hengstig is. Wanneer dit goed doordringt in de baarmoeder komt het andere eitje ook vaak af.
Wanneer de eitjes goed uit elkaar zitten is er een redelijke kans van slagen dat de andere wel blijft zitten.
Mijn DA spuit dan ook Finadine in. Dit remt het hengstigheidshormoon weerr wat af waardoor de kans nog groter blijft dat het andere eitje blijft zitten.
Wanneer de eitjes dicht bij elkaar zitten en dit wordt ontdekt op de 18e dag, dan kan de DA nog één eitje wat opschuiven omdat het nog nite helemaal ingenesteld is. Daarom scan ik altijd op de 18e dag. Dan kan je het eitje het makkelijkst weg laten halen en is er de meeste kans van slagen.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:18

sheela schreef:
Twee jaar geleden gebeurde hetzelfde bij een merrie bij ons op de manege. Zij was gedekt en toen ze na twee weken werd gescand bleken er twee vruchtjes te zitten. Toen hebben ze ook een eitje weggehaald. Een paar dagen later werd ze weer gescand en toen bleek dat ene eitje (wat achter bleef) zich ook weer te hebben gedeeld tot twee!!! Toen heeft de DA beide vruchtjes weggehaald en is de merrie bij de volgende hengstigheid weer gedekt. Toen bleef het gelukkig bij 1 vruchtje. En dat heeft zich netjes ontwikkeld tot 1 veulen. Vorig jaar een paar dagen na de uitgerekende datum heeft die lieve merrie een heel mooi en superlief schattig hengstveulen gekregen.
Het klinkt wel hard om een vruchtje weg te laten halen, maar tweeling-zwangerschappen lopen vaak uit op een mislukking, dus is het beter zo. Succes met de merrie! Hopelijk gaat alles oké.

Das wel apart . Iig goed dat je er nu al achter bent.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:07

Even een vraagje , misschien beetje dom maar het is voor mij de eerste keer.
Bij mijn merrie zitten er ook 2 eitjes. Ze is vandaag geinsemineerd. Begin je dan met tellen voor de 18 dagen op vandaag of morgen?
Ik wil haar ook zeker op tweelingdracht laten controleren.!

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:53

Bar schreef:
Even een vraagje , misschien beetje dom maar het is voor mij de eerste keer.
Bij mijn merrie zitten er ook 2 eitjes. Ze is vandaag geinsemineerd. Begin je dan met tellen voor de 18 dagen op vandaag of morgen?
Ik wil haar ook zeker op tweelingdracht laten controleren.!

Hoi Bar, is natuurlijk geen domme vraag want van alles kun je toch leren!!
Mij is dus altijd verteld dat je moet tellen vanaf de dag van inseminatie tenzij het ei er na 2 dagen nog op zit en je dus een tweede keer moet insemineren, dan tel je dus vanaf die dag!!
Zijn de twee eitjes van je merrie van gelijke grootte of is er een veel kleiner want dan heb je kans dat er maar 1 eitje los komt!!
Zijn ze echter van gelijke grootte en evt ook nog van beide eierstokken dan zou ik idd goed laten scannen en desnoods binnen 30 dagen na dekken voor een tweede keer voor de zekerheid!! Soms missen ze wel eens een tweelingdracht, en heeft er eentje zich verstopt!!
Nou in ieder geval veel succes en hopelijk volgend jaar een mooi veulen ( met foto's op Bokt!!)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:31

Er zitten 2 eitjes van gelijke grote op beide eierstokken. De DA riep al dat dat een grotere kans op dracht gaf maar dus ook op 2-lingdracht.

Hm, als ik vanaf vandaag moet tellen dan is de 18e dag op zondag
Das niet handig.
Maar ms zit het ei er morgen nog en moet ze nog een keer geinsemineerd worden.
Nog maar ff afwachten dus.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:39

Fijn dat het nu goed lijkt te gaan! Maar is het niet verstandiger om met deze merrie niet te fokken aangezien ze al eerder complicaties heeft gehad?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 05:31

Madelen schreef:
Fijn dat het nu goed lijkt te gaan! Maar is het niet verstandiger om met deze merrie niet te fokken aangezien ze al eerder complicaties heeft gehad?

ik weet niet of je het hebt over `complicaties` qua cyste enz ( dus het verhaal van de TS) of dat je de merrie kent en meer weet, maar opzich kun je prima fokken hoor met een merrie die dus bv een cyste heeft gehad..... dit kan nl gewoon voorkomen, en staat alleen een dracht in de weg.. heeft 99 % geen invloed op een later veulen...

hoe is het nu met de merrie? ondertussen een eitje weggeknepen?

ik heb het nu 3 keer meegemaakt, tweelingdracht en het wel laten zitten... drie keer narigheid, 2 keer miskraam op 9 a 10 mnd... en 1 keer opzich juiste tijd geboren maar hebben het beide niet gered.... te klein, te zwak...
dus ik zou ook altijd kiezen voor het afknijpen van een vruchtje, dan maar het risico op helemaal geen veulen...

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:01

hey,gelukkig dat je het op tijd ontdekt heb

Onze merrie had precies hetzelfde, eerst niet drachtig willen worden en dan opeens een tweeling! We hebben de kleinste toen weg laten halen. Het is allemaal goed gekomen,ze is vandaag uitgerekend!:D

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:08

Het dekstation had tegen ons trouwens gezegd om op 15 dagen te scannen. Maar dat is op een zondag, wat denken jullie dat dan hetbeste is, 14 16 of 18?

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:49

Ik zou zeggen op de 18 dagen. Wanneer de merrie niet drachtig is kan de DA direct zien of de nieuwe eitjes al groot genoeg zijn om te gaan insemineren.
En als de 18e dag op een zondag valt zou ik de DA op maandag laten komen.
Succes hoor!

valori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:03

Je kunt vanaf 15 dagen scannen, als ze drachtig zijn, zijn ze dat ook op dag 16, 17 en 18. Bij een evt. tweelingdracht, is hoe eerder je erbij bent, hoe makkelijker er nog een weg te halen is.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:11

Hoi,

Mijn merrie is nu uitgelteld van een veulen terwijl in het begin van de dracht er eentje weggeknepen is.
Geen tweeling laten komen, de ellende is dan vaak niet te overzien.
succes met fokken.
Liefs Lisa