hengstig laten spuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mismag

hengstig laten spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:01

de merrie in kwestie laat nooit echt zien als ze hengstig is. nou willen we misschien een veulen van haar. kunnen we haar dan het beste hengstig laten spuiten. en hoe gaat dat in zijn werk?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:08

de DA geeft je merrie dan een spuit net voor of net na (weet ik niet meer precies) een eventuele eiesprong werkt het niet

Menk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:29

Ik ken alleen dat ze spuiten tegen hengstig heid je hebt ook merries die bijna altijd hengstig zijn das geen pretje

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:02

Je merrie krijgt een spuitje van de DA, als je slim bent een dag erna nog een zodat het zeker pakt en enkele dagen daarna wordt ze hengstig.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:12

Liselot11 schreef:
Je merrie krijgt een spuitje van de DA, als je slim bent een dag erna nog een zodat het zeker pakt en enkele dagen daarna wordt ze hengstig.

Met een beetje mazzel zit er dan één ei, maar (te) vaak meerdere.............

DMHorses

Re: hengstig laten spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:07

Ik zou je merrie even laten scannen door een DA en dan laten zeggen wat hij ervan denkt. Ik heb 2 jaar geleden mijn merrie laten hengstig laten spuiten nadat ze niet meer hengstig werd na het dekken(ze was niet drachtig). Het is niet altijd verstandig geloof ik om hengstig te spuiten, de DA kan dat met een scan zo zien of het kan of niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:25

Hengstig spuiten kan niet altijd, het moet op een bepaald moment vandaar dat ze dus wel ff gescand moet worden.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:08

Kun je niet schouwen bij een ruin of hengstje in de buurt? Veel makkelijker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:19

sommige merries laten het idd moeilijk zien
maar als je goed oplet zie je vaak toch wel tekenen van een beginnende hengstigheid (hinniken en meer interesse naar andere paarden toe)
het beste kun je een hengst (je) of ruin lenen van iemand (als je daar de mogelijkheid voor hebt)
meestal laten merries het dan wél goed zien
bij mijn merrie zijn de tekenen ook minimaal maar toch kan ik het nu wel zien..
hengstig spuiten zou ik niet zelf zo snel doen..dat is toch onnatuurlijk
beter is het om de natuur gewoon z'n gang laten gaan

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:23

mijn merrie is hengstig gespoten, hoefde niet vantevoren gescand te worden. Op maandag is ze gespoten, vrijdag gescand, zondag naar de hengstenhouder en 18 dagen later was ze drachtig. Helemaal geen problemen meegehad.
We hebben haar hengstig laten spuiten, omdat ze absoluut geen hengstigheid vertoonde, ook niet bij een (waarschijnlijk te jong) schouwhengstje. Ik had mijn merrie al jaren niet meer hengstig gezien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:48

Hengstig laten spuiten kan inderdaad als je je merrie niet hengstig ziet, maar als je merrie normaal gezien een eisprong heeft, zal ze het na het hengstig laten spuiten ook niet laten zien. Je hebt echter wel een indicatie wanneer de eisprong is.
Heeft je merrie wel ooit een eisprong gehad? Mijn merrie zag ik ook nooit hengstig, maar het bleek dat ze nooit tot een eisprong kwam. Dit komt vaker voor. Zij heeft toen aan de hormonen gestaan, en later hengstig gespoten om het ei nog extra te stimuleren. Inderdaad werd dit niet net voor of na een hengstigheid gedaan, maar precies in de periode daartussen in.

Overigens sprongen onze eigen hengsten met schouwen probleemloos op haar, ze deed er niks naar. De hengst waarmee ze gedekt zou worden sloeg ze al af als ie binnen de 10 meter kwam. Ach ja, de eigen hengsten zijn haar grote vriendjes.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:24

ik zit met hetzelfde probleem. Die van mij toont het ook niet. Ze staat altijd bij mijn andere paard wat een ruin is maar op hem reageert ze ook niet anders dan anders in welke periode dan ook..... Lastig als je wilt fokken zoals mij, ik bekijk haar nu elke dag met argusogen in de hoop iets aan haar te kunnen zien....

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:35

Sione schreef:
ik zit met hetzelfde probleem. Die van mij toont het ook niet. Ze staat altijd bij mijn andere paard wat een ruin is maar op hem reageert ze ook niet anders dan anders in welke periode dan ook..... Lastig als je wilt fokken zoals mij, ik bekijk haar nu elke dag met argusogen in de hoop iets aan haar te kunnen zien....

Probeer het eens bij een ruin van de buren en dan het liefst 1 die een beetje aanhoudt, gewoon als je vermoedt dat ze hengstig is even langs gaan. Vaak vinden ze hun eigen weidemaat niet interessant genoeg of zien ze hem als familielid.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:42

Die van mij was twee jaar geleden zeer goed hengstig, door een nieuwe ruin. Zeg maar, liefde op het eerste gezicht.
Vorig jaar liet ze echter niets zien, terwijl ik haar dus wilde laten dekken. Een schouwhengstje (shetlander) sloeg ze weg en een groter schouwhengst nog harder . Na twee maanden nog steeds niet hengstig te zien.
Dus hebben we haar hengstig laten spuiten. Keurig een dag of 6 later een ei en geinsemineerd. Maar 1 keer!! Zie onderschrift...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:47

Die van mij laat de hengstigheid ook slecht zien en ik overwoog ook om haar hengstig te laten spuiten.
Omdat ik er enorm op gefixeerd ben heb ik haar nu eindelijk eens hengstig gezien.
In haar gedrag kon ik het niet eens merken.
Maar vanavond hield ik haar voor een nieuwe ruin bij ons op stal. Gisteren was hij nog niet interessant en vanavond was ze er niet bij weg te slaan.
Misschien toch nog even heel goed observeren dus??

Ik ga morgen met mijn merrie naar de DA en hopelijk wordt ze nog deze week gedekt!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:16

mijn merrie heb ik eergisteren weggebracht
en ik bleek net te laat te zijn
ik kon kiezen
1)over 4 dagen hengstig spuiten
2)over 2 weken terugbrengen
ik kies voor het laatste, het is nog vroeg genoeg in het jaar

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:52

Alletwee mijn merries zijn vandaag hengstig gespoten .. en worden volgende week gescand en dan bepaald wanneer het sperma moet komen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:23

Als die van mij niet binnen 3 weken hengstig is dan word ze hengstig gespoten.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:35

CGJ12 schreef:
Liselot11 schreef:

Met een beetje mazzel zit er dan één ei, maar (te) vaak meerdere.............

mijn merrie was ook gespoten en daar zater er dus 2 op??
dus laat ze enkele keren scannen zodat je het zeker weet.

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:57

verleden jaar was ze wel constant henstig, maar dat kwam omdat er een ruin naast haar in de paddock stond die ze erg leuk vond. helaas staat die er niet meer en ze is ook niet meer verliefd geworden op een ander.

Wodile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:25

mijn merrie wordt komende dinsdag hengstig gespoten. Dus ook afwachten

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:30

veearts is gebeld. ze word nu maandag gescand.