Nrps stamboek veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dharma

Nrps stamboek veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:19

Hoi

Aangezien ik heb besloten mijn nrps merrie te laten dekken, had ik een vraag over het stamboek van het veulen. Stel ik zou haar laten dekken door een goedgekeurde arabische volbloed hengst, zou het veulen dan ook in het nrps stamboek kunnen worden opgenomen net zoals zijn/haar moeder?

Alvast heel erg bedankt !

Cristina

Re: Nrps stamboek veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:42

Ja dat kan, maar.......op 3 jarige leeftijd pas. Voor die tijd komt het veulen tijdelijk in het Reg. A. Moet wel echt om een goedgekeurde hengst gaan, anders kom je in Reg B.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:40

Elk veulen komt pas in aanmerking voor het stamboek register op 3-jairge leeftijd. Wat TS bedoelt is of het veulen een hulpveulenboek wordt of niet.

Als je met een goedgekeurde Arabische hengst fokt krijg je zonder problemen een volledig NRPS papier bij je veulen. Misschien dat je wel DNA stalen zult moeten afgeven maar ik heb meer de indruk dat dat tegenwoordig standaard gebeurt bij elk veulen. Je veulen wordt dan Register A wel maar je kan zonder problemen meedingen voor de kampioenschappen en premies. Op 3-jarige leeftijd kan je het veulen (indien het een merrie is natuurlijk) voorbrengen om te laten overschrijven naar het stamboek register.

Dharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:23

oke bedankt

Maar we hebben toch maar besloten om haar te laten dekken door een goedgekeurde nrps hengst, zodat het veulen ook gelijk in het veulen register komt

Vedetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:10

Als je idd je merrie laat dekken door een goedgekeurde nrps hengst heeft je veulen een vol papier, maar niet als je een goedgekeurde arabische hengst kiest die niet is aangesloten bij het nrps.

Succes met het uitzoeken van een mooie hengst. Ik weet er wel 1 of 2 hoor!!!!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 23:33

petraaken schreef:
Elk veulen komt pas in aanmerking voor het stamboek register op 3-jairge leeftijd. Wat TS bedoelt is of het veulen een hulpveulenboek wordt of niet.

Als je met een goedgekeurde Arabische hengst fokt krijg je zonder problemen een volledig NRPS papier bij je veulen. Misschien dat je wel DNA stalen zult moeten afgeven maar ik heb meer de indruk dat dat tegenwoordig standaard gebeurt bij elk veulen. Je veulen wordt dan Register A wel maar je kan zonder problemen meedingen voor de kampioenschappen en premies. Op 3-jarige leeftijd kan je het veulen (indien het een merrie is natuurlijk) voorbrengen om te laten overschrijven naar het stamboek register.

Als je met een goedgekeurde arabische volbloed dekt die NIET erkend is bij het NRPS krijg je EEN HULPBOEK PAPIER REGISTER A van het NRPS.
Hiermee kun je NIET met de normale provinciale keuring meedingen.
je kunt er alleen mee naar de reg. A keuring. Je kunt ook GEEN KAMPIOEN worden.
Op 3 jarige leeftijd kan je pony ,mits de vader een goedgekeurde hengst is van "een erkend"stamboek en je pony aan het percentage bloed voldoet, opgenomen worden in het normale stamboek. Dan pas kan je aan de gewone prov. keuringen meedoen en kampioen worden.