Aankoop van een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Aankoop van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:05

Hallo,

Ik ben momenteel in het bezit van een 13 jarige ruin, en een eigen veulentje fokken zal ik de komende jaren dus nog wel kunnen vergeten. Daarom overweeg ik dit jaar een veulen aan te kopen. Ik heb genoeg ervaring met de aankoop van volwassen dieren, maar wat betreft veulens resten mij nogal wat vragen... En omdat ik me graag zo breed en goed mogelijk oriënteren wil op deze markt, en geen fouten wil begaan... Hoop ik dat er hier wat mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

Zo zou ik graag willen weten of er specifieke dingen zijn waar ik op moet letten als ik een veulen ga bezichtigen, of er iets is waaraan je ongeveer kan afleiden wat voor bouw het dier later zal krijgen? Hoe krijg ik het beste beeld van zijn/haar karakter? Is het ook bij de aankoop van een veulen gangbaar het te laten keuren op gezondheid? Hoe word dit dan gedaan?

Is er misschien ook iemand die me iets meer kan vertellen over opfok, mbt voer, weidegang, soort genootjes?

Alle (extra) informatie is welkom. Voel me redelijk stom nu, maar ben als de dood straks iets verkeerds te doen, en aangezien ik het niet heb over een toekomstig recreatiepaard....

Bij voorbaat dank,
Kelly

Basvdv

Re: Aankoop van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:48

Pinda_Dipje schreef:
of er iets is waaraan je ongeveer kan afleiden wat voor bouw het dier later zal krijgen?

Ervaring en kennis van zaken...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:50

Kijk naar de vader lijn.. de moeder lijn.. eventueel nog ander paarden met de zelfde lijn. En neem iemand mee die idd kennis van zaken heeft.. laat het veulen wat rond lopen.. om zijn gangen te bekijken...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:08

Ga kijken als het veulen 3 dagen, 3 weken of 3 maanden oud is. Dan is ie behoorlijk in verhouding en kan je je een beeld vormen over hou hij er later uit zal zien.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:01

Anne_GTI schreef:
Ga kijken als het veulen 3 dagen, 3 weken of 3 maanden oud is. Dan is ie behoorlijk in verhouding en kan je je een beeld vormen over hou hij er later uit zal zien.

overgewaardeerde stelling....

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:48

Whiz schreef:
Kijk naar de vader lijn.. de moeder lijn.. eventueel nog ander paarden met de zelfde lijn. En neem iemand mee die idd kennis van zaken heeft.. laat het veulen wat rond lopen.. om zijn gangen te bekijken...

kijk eerst naar het veulen, daarna pas naar de vaderlijn..de moeder lijn en de rest van je verhaal (laat je dus niet blind leiden door een indrukwekkende bloedlijn)

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:12

agerrits schreef:
Whiz schreef:

kijk eerst naar het veulen, daarna pas naar de vaderlijn..de moeder lijn en de rest van je verhaal (laat je dus niet blind leiden door een indrukwekkende bloedlijn)
.

Volgens mij wordt hier de invloed van de moederlijn weer ernstig ondershat

Pinda_Dipje

Re: Aankoop van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:18

Hoi, bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb toch wel het idee dat de aanschaf van een veulen hoe dan ook risicovol is, zeker wanneer je niet optimaal van alles op de hoogte bent. Nevermind.

Ik heb momenteel een veulen van obelisk op het oog. De afstamming speelt voor mij niet echt een rol, al ligt mijn voorkeur toch eigenlijk wel bij een predikaatrijke stam. Vind het ook opvallend dat de paarden die ik momenteel aangeboden heb gekregen voornamelijk hengstjes betreffen, en dat terwijl ik het liefst een merrie zie. In combinatie met de nodige eisen gaat dat nog een heel karwei worden, haha.

Mensen die nog meer tips hebben?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:53

Citaat:
Volgens mij wordt hier de invloed van de moederlijn weer ernstig ondershat

Sorry dat ik de moederlijn zo onderschat, dat komt namelijk omdat ik niet zo slim ben. Als ik voor de volgende keer een veulen wil kopen zal ik eerst naar de koopman lopen om het stamboekpapier in te kijken en daarna pas naar het veulen...deze volgorde draai ik nog wel eens om

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:33

ik heb 2 maanden terug een veulen gekocht ( nu jaarling) voor mij was behalve haar gangen ook de blik in haar ogen belangrijk.
ik had als eis dat hij/zij aan de hand mee moest lopen voetjes kon geven en rustig een halster om en af doen
succes groetjes linda

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:07

mhtimmerwerk schreef:
ik had als eis dat hij/zij aan de hand mee moest lopen voetjes kon geven en rustig een halster om en af doen

Die verkoper heeft het getroffen.