Wanneer weer rijden na geboorte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara77

Wanneer weer rijden na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:46

Hallo!

Om weer een volgende "discussie" te openen
Wanneer pakken jullie het rijden weer op na de geboorte van je veulen ? ( En dan bedoel ik niet een keer rondstappen maar weer "wat serieuzer" )

Groetjes

Monchou

Re: Wanneer weer rijden na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:32

Wanneer de merrie er klaar voor is...
Ik probeer zo snel mogelijk al even met mams een kwartiertje weg te gaan, zodat het veulen eraan went...
Dat langzaam opbouwen, en als je dat hebt opgebouwd, en je merrie kan het aan, dan vind ik dat je wel weer kan oppakken waar je mee bezig was hoor.
Als ik naar mijn merrie kijk, zij is na de geboorte zo druk als wat. Dus als het veulen en de merrie het aankan, doen!

Smari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:42

Wij geven de merrie altijd zo'n week of 6 de tijd om alles van binnen weer op zn plek te laten "vallen" (zwangerschapsverlof) en laten haar met het veulen 24/7 op de wei (met schuilstal). Daarna ligt het aan de merrie (+veulen qua reactie zonder moeder) hoe snel al het werk weer opgepakt kan worden. De eerste weken doen we vaak wat longeerwerk om alle spieren weer te activeren en gaan naar buiten voor de conditie (rechtuit werk). Onze oudste fokmerrie was altijd heel snel alweer klaar voor het werk de ander wordt echt heel slap van achteren die heeft dus meer tijd nodig.

naiade

Re: Wanneer weer rijden na geboorte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:31

Wij rijden door zolang het kan, natuurlijk niet meer springen en zo en oppakken na de dracht ligt beetje aan de moeder en de bevalling.

Gemiddeld met 3 tot 5 weken.