Waneer een veulen halster om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

honolulu

Waneer een veulen halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:07

Hey, zo als de titel al zegt
Met hoeveel maanden/dagen/weken doen jullie een veulen het halster om?

[Edit] Staat dit hier wel goed?
Laatst bijgewerkt door honolulu op 19-04-06 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:18

Niemand?

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:21

mmm bij vrienden van ons doen ze het altijd zo snel mogelijk. bij het laatste veulen al na 2 dagen.

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:36

Okej bedankt

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:38

Bij ons meestal als het veulen naar buiten (de wei in) gaat.
En dat is redelijk snel, binnen twee weken ofzo.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:38

Eerst als hij alleen naar buiten gaat voordat hij naar buiten gaat een halstertje om. En na een paard weekjes eigenlijk altijd (stond toen ook 24/7 buiten. Amor bleef vorig jaar met zijn achter been in zijn halster hangen als hij hem vervelend vond zitten daarom durfde ik het niet aan om hem altijd om te doen.

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:41

meestal die zelfde dag, maar op stal gaat het af.

Cristina

Re: Waneer een veulen halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:47

Zo snel mogelijk ,om te wennen, maar als ik weg ga doe ik hem af.
Probeer een zo passend mogelijk veulenhalster te krijgen. De meesten zijn veel te groot. Dus op 3 plaatsen verstelbaar.
Pas wel op dat het veulen niet met zijn pootje in het (evt. te grote) halster van zijn moeder komt.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:51

bij ons krijgen ze meteen de volgende dag een halster om en s'nachts gaat ie af.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:22

halster het liefste het eerste uur al. Want het eerste uur is het beruchte inprint uur dan leerd hij alle belamgrijke dingen van ze moeder daarom moet je er het eerste uur ook veel bij zijn. en bvb een handoek over ze hoofdje heen halen en met een schaar langs zijn lichaam knippen(niet echt natuurlijk maar het geluid) en overal aanrakken. Alles wat je links doet moet je ook zeker aan de andere kant doen. dus wacht niet te lang met het halster.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:51

Een veulen een halster om doen hoef je niet in het eerste uur te doen, imprinten is niet alleen vlak na de geboorte maar een veel langere periode. Ik vind het onzin en ook veelste gevaarlijk om een veulen, ook volwassen paarden, zonder toezicht een halster om te laten!!

Het heeft geen ene toegevoegde waarde het om te laten. Het wennen aan het halster gaat voornamelijk om het om en af doen!. Ik begin daarmee meestal op de tweede dag, als het veulen naar buiten gaat, zodra het in de wei is gaat het direct weer af. Bij het binnen halen gaat hij weer om en bij aankomst in de stal weer af.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:56

Ik ga geheel met Ods mee! Omlaten heeft geen enkele nut en levert wel veel gevaren op! Inprint periode is 72 uur, in die tijd een aantal keer om en af doen volstaat al. Maar ook wanneer dat niet gedaan wordt kun je het later in de maand nog leren door elke keer om te doen met naar buiten gaan en uiteraard af te doen wanneer ze in de wei/bak/paddock whatever staan. Dan weer om naar stal terug en binnen een paar dagen zijn ze gewend.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:59

Ik heb dit bij mijn bonte shet ook nooit gedaan.... en die kon ik toen die 2 was iedere dag moeiteloos een halster omdoen en nu kan ik hem nog steeds zo pakken...

astrea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:10

Wij beginnen de volgende dag al met het om en af doen van het halster een paar keer is voldoende, en naar de wei en met het op stal zetten het halster om, maar in de wei af. Hoe jonger ze het leren hoe makkelijker het gaat en daar heb je een heel leven plezier van. Net als het leren vast staan al heel vroeg mee beginnen een paar minuten onder toezicht is voldoende voor veel plezier.
Succes