Indoctro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Piet

Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 07:44

Op wat voor soort merrie past Indoctro het beste.? Op welke punten verbetert deze hengst, maar ook op welke punten mag de merrie zeker niet tekort schieten?

_Piet

Re: Indoctro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 06:46

_Piet schreef:
Op wat voor soort merrie past Indoctro het beste.? Op welke punten verbetert deze hengst, maar ook op welke punten mag de merrie zeker niet tekort schieten?

Niemand van Bokt met deze hengst gefokt? Kan ik me bijna niet voorstellen gezien het grote aantal nakomelingen van deze hengst.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:52

Wij hebben hem gebruikt op een Goodtimes- Tolbert- Couville xx keurmerrie, de moeder is op zich een mooi paard, maar haar karakter was niet makkelijk, dat heeft Indoctro verbeterd en de stokmaat ook, de moeder is 1.66 en de nakomeling is 1.75, het is een merrie die z1 dressuur loopt en z springen het is een P dus 9 jaar en ze heeft zelf ook 2 nakomelingen.
Bij ons heeft hij dus het karater verbeterd en het formaat, maar op zich fokt de Goodtimes merrie groot, 1 nakomling is rond haar stokmaat gebleven verders zijn ze rond de 1.70 - 1.75. Maar de indoctro merrie heeft wel en beetje een recht kruis en is ook niet ster geworden, maar uiteindelijk gaat het toch om de sport prestatie.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:07

Jah .. Ik ken ook iemand die heb gebruikt heeft op een goodtimes.. SUper veulens... Scoren hoog op de keuringen.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:41

Wij hebben een Indoctro x Concorde (1.70), naar mijn mening fokt Indoctro grote veulens met veel uitstraling, body, hals en een sterk achterbeen --> tenminste dat is wat ik op de keuringen zie

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:57

Afstammelingen rapportage

Afstammelingen 1994 (veulens)
De veulens vormden een uniforme groep. Ze zijn royaal ontwikkeld, rijtypisch en langgelijnd. De veulens vertonen ras en ze hebben beste rompen.
Het hoofd is goed gevormd. Vorm, lengte en bespiering van de hals zijn goed. De schoft is lang en goed ontwikkeld. De lange schouder ligt er doorgaans goed in. De rug is goed. De goed gespierde lendenpartij sluit mooi aan. De vorm en de bespiering van de croupe zijn goed, maar de croupe zou iets meer lengte moeten hebben. De broekspier loopt lang door. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is lang en iets gebogen. De ontwikkeling en de kwaliteit van het fundament zijn goed.
De stap is voldoende ruim. De veulens draven ruim, met oprichting en een best gebruik van het voorbeen. De draf is weliswaar krachtig, maar in een aantal gevallen moest het achterbeen meer worden ondergebracht.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van bovenstaande rapportage.
De veulens liepen bij beste moeders.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde rijtypische veulens die met afdruk draven waarbij het voorbeen best wordt gebruikt.
Getoond: 30 veulens uit 193 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Indoctro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)

Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Indoctro voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Keurverklaring 2002 (januari)

De verrichtingstopper Indoctro, die Holsteiner tophengsten als Capitol I, Caletto II en Calypso I in zijn pedigree verenigd, presteerde op jonge leeftijd opvallend onder Ullrich Kirchhoff. De keuze om de hengst terug te halen uit de sport was een gelukkige want in de fokkerij lijken zijn sucessen zo mogelijk nog groter. Het eerste moment waarop een hengst in aanmerking kan komen voor het keurpredikaat is wanneer de oudste nakomelingen zeven jaar zijn. Van dat moment heeft de commissie gebruik willen maken door de bijzondere verervingskracht van deze hengst te onderstrepen. Bijzonder aan Indoctro is dat hij niet alleeen positief vererft in het exterieur en de bewegingsvorm, maar ook overduidelijk lijkt te stempelen in de fokkerij van springpaarden. In de wedstrijden voor jonge paarden (in Nederland èn België) domineert Indoctro en hij bracht inmiddels menig kampioen. Uit zijn eerste jaargang springen producten 1.30 m en meer; we noemen hier: Meatloaf, Maserati, Mindoctro, Mercedes en Martunez. En dat ook de N-jaargang zich niet onbetuigd laat hebben Nifenia, Nadironada, Nothing to Lose en de beide goedgekeurde hengsten No Limit en Nassau wel bewezen. Een derde goedgekeurde zoon is de hengst Oramé. Daarnaast grossiert de hengst in springnazaten in het M en Z. Ook op de keuringen bewijst Indoctro zijn meerwaarde. Van hem zijn inmiddels 267 stamboekmerries, 126 stermerries en 39 keurmerries geregistreerd.

Afstammelingen 2006 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Indoctro definitief goedgekeurd.

Preferentschap 2006 (januari)
De keurhengst Indoctro is internationaal doorgebroken als springpaardenvererver. In Duitsland staat Indoctro op de 2e plaats van de index en in Amerika staat hij bovenaan de ranglijst van internationaal springende paarden. Bij het KWPN staan 55 internationale paarden en 7 goedgekeurde hengsten geregistreerd. Hoewel zijn springindex onder de norm van 140 ligt, namelijk 131 (btr 96%), en ten opzichte van voorgaande jaren iets is gedaald (2003: 137/94% en 2004: 134/94%) is de hengstenkeuringscommissie van mening dat juist het grote aantal internationaal presterende paarden en goedgekeurde KWPN hengsten de predikaatverhoging rechtvaardigt.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:10

haha daarom is het niet voor niets een preferente hengst geworden

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:26

Ik verwacht uit mijn Brentano II x Cavalier merrie ( uit zeer goede Hannoveraanse springstam) ook weer een Indoctro veulen.

Ik vind het zelf een super hengst, maar had hem denk ik in 1e instantie niet uitgezocht voor haar...Maar ze heeft nu al 2 keer een veulen van deze hengst gehad en de combinatie is gewoon super....1e nakomeling merrie is voorlopig keur en sprong voor 95 pt, en de hengst van 2004 heb ik een paar maand terug voor goed geld verkocht.....daar was ik helemaal wild van.....maar geld is geld en ik ben zelf een te slechte ruiter om met 3 of 4 jaar op zon goed paard te gaan zitten.....dus hij zou toch binnen 2 jaar verkocht gaan worden....

De 2 Indoctro's hebben veel meer kwaliteit dan de Wellington, Flemmingh en Levantos II veulens die ze heeft gehad....

Mijn andere merrie, Nocturn x Joost, had ik ook bij Indoctro willen dekken, maar zij is nu bij Carolus II gegaan...

Dit omdat ik eigenlijk niet zit te wachten op 2 Indoctro merrieveulens om te houden.verder te fokken....nu heb ik iig nog ietwat bloedspreiding. en kwa lijnteelt past de Carolus II beter bij de Nocturn..

Ik zou merries gebruiken met iig genoeg lengte in het kruis en niet te hellend......omdat hij dat soms wel wat doorfokt en ik hier persoonlijk helemaal geen liefhebber van ben.....maar ja dit is natuurlijk persoonlijk.....

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:42

Ik heb zelf een Indoctro x Wolfgang x Ulft. Voor foto's zie mijn profiel.

Wat bij mij sterk opviel was het gebruik van het achterbeen, zeer krachtig en goed gebogen in de gewrichten. Hij beschikt over 3 hele goede basisgangen, een ruime stap, een krachtige draf en een lichtvoetige galop. Het is op stal echt een schat van een dier (beetje een watje ) en met werken is het echt een leergierig en werkwillig dier!!

Verder weet ik niet zoveel echt over de fok van Indoctro, omdat ik zijn moeder nooit heb gezien. Ik ken nog wel een andere afstamming, die is vorig jaar KNHS kampioen Z springen geworden met Siebe Kramer. Dit is een hele vlugge merrie, met een superkarakter en giga vermogen!!! Ze is alleen niet zo groot, ik denk 1.63m. Die van mij is trouwens nu 1.66m maar is volop aan het groeien!! Hij wordt in mei pas 3.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:13

Ik vind Indoctro wisselend fokken. Ik ken er die in de 1.70 zitten, maar ook heel veel E-pony's en < 1.65

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:25

Wij hebben twee indoctro nakomelingen uit de zelfde moeder.

De moeder is 1.65m

De bruine merrie van indoctro is 1.61m super beest zeer goed springen.
Moeder is vrij vlak in het bewegen en deze nakomeling ook, beweging is niet verbeterd.

De donker bruine merrie uit de zelfde moeder is 1.58
Die staat nu bij Gert vd Hof. Die is echt raar en ik hoop dat gert haar goed krijgt anders weten wij het ook niet meer.

Typisch he, twee zussen, het zelfde opgevoed en aangereden en zooooooooooooooooo anders