merrie is gedekt,wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

merrie is gedekt,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:22

ik heb een aantal vraagjes...

Gisteren hebben we Rafaelle(Rubinstein X Donnerhall XSamber) opgehaald bij de Ijzerenman, we hebben haar laten dekken door Sandro Hit. Omdat het diepvriessperma is,is het natuurlijk moeilijker om haar drachtig te krijgen,dan met verse.
Ze was zaterdagmorgen geinsemineerd (er was toen de eisprong) en s avonds nog nagespoeld om infecties te voorkomen,zeiden ze.
Nu was ze zondagmiddag om 14:00 thuis en was ik haar aan het poetsen,opeens zag ik dat ze nog hengstig was....kan dit???Ik denk dat als het eitje bevrucht is,dat de hengstigheid toch stopt?of betekend het dat ze juist niet bevrucht is? vandaag was ik bij haar en toen zag ik niks meer...
Er is ons geadviseerd om na een aantal weken een scan te maken,maar na hoelang kan je dat doen?op zijn vroegst?
Ook is onze merrie een oldenburger,en we willen het veulen ook in hetzelfde stamboek laten opnemen...hoe werkt dat? moet je naar duitsland met het veulen?heeft hier iemand ervaring mee?
En moet een drachtige merrie meer voer? of speciaal voer?en tot wanneer kan de merrie in de sport lopen?

Het is voor ons de eerste keer dat we een veulen fokken en erg spannend en nieuw allemaal,ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen leren over veulens fokken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:24

Veel merrie's laten zelf wel weten tot wanneer ze niet meer willen rijden. Beweging is echter altijd goed, ook voor eenhoog drachtige merrie. Opzich kan je de eerste paar maanden wel het zelfde voer blijven geven denk ik.

RUBYWHITE

Re: merrie is gedekt,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:33

Waarom win je niet eerst al deze informatie in voor je gaat dekken?

Is ze 1x gedekt? Ik zou haar in iedergeval op 18dgn laten scannen om te kijken of ze drachtig is, zo niet stel de mensen van de ijzerenman op de hoogte zodat ze opnieuw gedekt kan worden.

Bel eens met het oldenburger stamboek, hoe en wat de regels zijn om het veulen te laten opnemen. Vergeet niet te vragen naar eventuele bijkomende kosten.

Ik zou haar in het begin van de dracht nog niet geheel overzetten op gelijk ander voer. Geen idee wat je nu voert, maar je kan het voer inderdaad omzetten naar een rantsoen met brok voor dragende merrie`s.

Hoelang ze onder zadel nog mee kan lopen, dat is iets wat je vanzelf merkt. het ene paard laat zich tot op de dag van het veulenen nog rijden de ander geeft aan dat het in de 6e maand niet meer wil.

Veel succes...ik zie dat er in de moederlijn ook samber zit, nu ben ik nieuwschierig of de merrie zelf misschien ook bont is?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:21

oh,bedankt...dus het rijden merk ik vanzelf wel,

En is hoor dat er speciale brokken zijn voor drachtige merries? dan moet ik ff bij Subli informeren of ze die ook hebben. Ze krijgt nu alleen 3 kg sportbrok per dag en 2 x per dag een hele grote berg voordroog.

en de scan kan dus na 18 dagen, kan niet wachten.
ik dacht voordat ik ging dekken dat de mensen van de Ijzerenman mij wel alles wisten te vertellen,maar die jongen die over de merries gat wist eigenlijk niet veel te vertellen over de opname van het veul bij het Oldenburgerstamboek, wel over het KWPN maar daar weet ik zelf het een en ander van.

En ze krijgen ook een brandmerk,de veulens, iemand een idee wanneer en hoe dat gaat?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:23

en trouwens, de merrie is een VOS,
die kleur van DONNERHALL is zeer dominant,
ik hoop dat Sandro Hit nu toch meer inbreng heeft, zal wel...nog nooit een Vos gezien,van Sandro Hit.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:38

Met 18 dagen scannen, niet drachtig terug naar de IJzeren Man om overnieuw te insemineren.

Naar mijn mening krijgt ze genoeg te eten (brokken en voordroog): je kunt haar bv de laatste 2 maanden van de dracht overzetten op merriebrokken.
Doe dit gelijdelijk en zeker niet van het ene op het andere moment.
Zolang je haar nog aan het werk hebt, zou ik het rantsoen zo laten!
Maar pas op dat ze niet te vet wordt, te vet is erger dan te mager!!!!
Ze hoeft niet voor 2 te eten.

Je kunt haar doorrijden tot je ziet dat ze het niet meer leuk vindt, vaak kun je tot in de 8mnd gewoon doorrijden en daarna rustig in beweging houden.
Beweging tot op het laatst toe is goed voor de moeder, maar met mate.

Succes en laat horen of het in 1x gelukt is.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:43

bedankt!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:46

indriss schreef:
Ik denk dat als het eitje bevrucht is,dat de hengstigheid toch stopt?of betekend het dat ze juist niet bevrucht is? vandaag was ik bij haar en toen zag ik niks meer...
.

De hengstigheid stopt altijd en komt over 16 dagen weer terug, tenzij je geluk hebt wanneer de merrie drachtig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:48

indriss schreef:
en trouwens, de merrie is een VOS,

vos is niet dominant, vos is recessief.

Ik zou eerst maar even afwachten tot de merrie daadwerkelijk drachtig is. En idd dit hadden jullie beter van te voren kunnen opzoeken/navragen.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:04

met DOMINANT bedoel ik dat de kleur meestal doorfokt,vererft ofzo,
Vos heeft meestal de overhand.

en informatie opvragen ben ik toch nu aan het doen? ik heb 11 maanden de tijd om alles uit te zoeken, hoezo moest ik vantevoren eerst informatie vragen,waarom toch tijd genoeg?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:09

Ik weet wat je bedoelt, maar het klopt niet wat je zegt. Vos is niet dominant en heeft ook niet de overhand. Dat Donnerhall zijn kleur doorfokt is wat anders. Aangezien recessieve kleuren zich alleen tonen als er geen dominante kleur aanwezig is (anders zou de dominante kleur wel te zien zijn), kan een vos paard alleen het vosgen doorgeven en geen andere kleur.

Informatie opvragen had je beter eerst kunnen doen. Eerst de auto kopen en dan onder de kap kijken?

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:30

wij hadden net hetzelfde, merrie was vrijdagavond gedekt, eitje stond op springen dus het ging zowiezo gebeuren. Ik heb haar 's zondags een keer laten ruiken aan een paard om zeker te zijn dat ze niet meer hengstig was... Maarrrrrr... Ze was nog hengstig! Wij zijn direct terug naar de hengstenhouderij gereden om sperma en is die middag nog een keer opnieuw gedekt... ong 18 dagen later kwam de VA controle doen en ja hoor, ze was drachtig.. Ik heb wel gehoord dat het zou kunnen dat ze ff door gaan met hun hengstigheid en dat ze wel degelijk bevrucht is.. Maar ik weet niet of dat waar is en OF het zou kunnen..

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:56

Sammie schreef:
Ik weet wat je bedoelt, maar het klopt niet wat je zegt. Vos is niet dominant en heeft ook niet de overhand. Dat Donnerhall zijn kleur doorfokt is wat anders. Aangezien recessieve kleuren zich alleen tonen als er geen dominante kleur aanwezig is (anders zou de dominante kleur wel te zien zijn), kan een vos paard alleen het vosgen doorgeven en geen andere kleur.

Informatie opvragen had je beter eerst kunnen doen. Eerst de auto kopen en dan onder de kap kijken?

Amen.

Idd over 18 dagen scannen, en daarna kan je op dag 30 nog een keer laten scannen.

Snap idd niet dat je niet VOOR dat je je merrie weggebracht heb al deze vragen hebt gesteld of opgezocht hebt. Kleine moeite lijkt mij zo en je bent een stuk beter voorbereid en ingelicht.

Vos is overigens idd niet dominant wat Sammie ook al zegt