goede hengst voor de eventing/Military gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crossje

goede hengst voor de eventing/Military gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:10

Ik wil mijn merrie goodtimes X le mexico laten dekken. Het veulen moet in de eventing gaan lopen. Het veulen moet dus snelheid kunnen maken, zeer goed kunnen springen (zowel in hoogte als lengte), vrij goede gangen hebben voor de dressuur, sterke galop vanuit achter. Oplettend, maar niet schrikachtig zijn. Het moet een attent, maar niet angstig paard worden. Ook moet de hengst zeer goede voeten hebben, want deze merrie heeft platvoeten. De hengst moet absoluut geen tegendraads karakter hebben.

Veel eisen!!Iemand een idee voor een geschikte hengst?

Himyar

Re: goede hengst voor de eventing/Military gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:01

Misschien heb je hier wat aan, ze doen aan frozen semen wereldwijd:

Catherston StudCatherston Dazzler also competed successfully in Eventing being placed 2nd and 4th at Borough Court and Tweseldown Horse Trials 1991. ...
www.catherstonstud.net/catherston_dazzler.htm - 12k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Stallions Direct - Catherston DazzlerCatherston Dazzler won the Ratedale Trophy in 1992 for the sire with the most stock ... She was sired by Welton Gameful, the renowned eventing stallion, ...
www.stallionsdirect.com/studs/catherston/dazzler.html - 29k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Stallions Direct - Catherston Zulu... and carries bloodlines from show jumping in Nimmerdor, eventing from the ... She is full sister to international dressage stallion Catherston Dazzler who among ...
www.stallionsdirect.com/clients/ counter_redirect.asp?StallionID=187 - 24k - Toegevoegde zoekresultaten - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Charles Upham, Langaller Farm Ltd, Langaller Stud - breeders of ...CATHERSTON DAZZLER was the leading British Event Sire according to the World ... CATHERSTON DAZZLER also competed successfully in Eventing being placed 2nd ...
www.equinetourism.co.uk/ equineestablishments/langallerstud.htm

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:34

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 07:15

Ik weet dat zowel Haarlem als Disconto enkele goede eventing paarden hebben gebracht. Beide zijn sterk gebouwd en vererven goede bewegingen.

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:37

Langata Son (van Langata Express xx x Ramiro) loopt internationaal eventing. http://www.wimschoukens.be/

Bij BWP is er ook Bonnie Prince Charlie (Sheyenne de Baugy x Etretat), een jonge hengst uit een super eventing-stam. De hengst heeft zelf nog niet veel bewezen (is nog maar 5), maar de moederlijn is echt indrukwekkend voor eventing (stam van de internationale eventingpaarden Britt, Hibritt, Palmyra, Pacific, Jenna, Nikita, Oekie, Kito, Kara, Quinling, ..)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:10

Kasparow is ook een goede hengst die veelzijdig is.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:41

Een volbloed of een hengst als Wildfang lijkt me.

Neem anders contact op met Jan Greve die kan je op het gebied van volbloeden in de huidige fokkerij het beste informeren.

Junooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:12

gomir schreef:
sarabande schreef:
Een volbloed of een hengst als Wildfang lijkt me.

Neem anders contact op met Jan Greve die kan je op het gebied van volbloeden in de huidige fokekrij het beste informeren.

Nu praktisch alle wedstrijden zonder steeple ed zijn(korte format) heb je niet zo heel veel bloed meer nodig.
Volbloeden/halfbloeden komen op dit moment in de dressuur(en vaak ook het springen) niet meer goed genoeg mee En dat voordeel dat je had in de conditie en galoptempo valt voor een heel groot deel weg nu er praktisch geen lange wedstrijden meer zijn...

Geen volbloed nodig? Dan heb je de afstammingen van eventingpaarden nog niet goed bekeken denk ik... Er wordt inderdaad minder rechtstreeks met volbloeden gedekt, maar de beste eventingpaarden hebben nog altijd een hoog percentage volbloed of anglo in de bloedlijnen!
Ik merk het ook als ik zelf ga crossen dat in de hogere reeksen altijd paarden met meer bloed zitten. Het verschil is dat bloedpaarden veel harder zijn, en meer uithoudingsvermogen hebben. Een warmbloed vertrekt misschien wel goed in de cross, maar tegen het einde vertraagt hij bijna altijd, en hij recupereerd minder snel. Paarden met veel volbloed blijven lopen. De crossen op hoog niveau worden inderdaad korter, maar zijn nog steeds niet te vergelijken met een lang springparcours hé.
En wat de dressuurkwaliteiten betreft, ik heb al genoeg bloedpaarden op serieus niveau in de dressuur zien lopen. Als fokker moet je enkel een beetje zorgen dat de impuls niet verloren gaat.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:23

Nou mijn bloedmerrie heeft impuls genoeg .
Maar hoe is de merrie van TS gebouwd, aan het bloed te zien zou die wel wat lengte kunnen gebruiken.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:31

Mijn reactie was via pb bedoeld, maar had het verkeerde knopje

Vergeet niet dat de aankomende eventingtopper pas over 8 jaar internationaal meekan als alles meezit
De dressuur gaat in die tijd ongetwijfeld nog meer doorstijgen, de cross wordt selectiever en technischer en ook het springen zal zich verder gaan ontwikkelen in de komende jaren.
Ook in de eventingsport zie je de springparcoursen technischer worden en worden de lepels langzaam wat platter

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zeker voor een flinke scheut bloed in de paarden(ook voor andere sportpaarden), maar ik denk dat je als je nu met een 100% xx gaat dekken dat je dan over een aantal jaar achter de feiten aanloopt...
Dan toch liever een halfbloed gebruiken of een mooi gefokte en fijn bewegende en springende anglo(en dan moet je toch al snel richting frankrijk zoeken of eventueel polen).

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:44

Grafenstolz zou mijn eerste keuze zijn. Die heeft net nog gewonnen in Frankrijk.
Of een goeie volbloed, ze gaan eenhoog percentage volbloed blijven nodig hebben voor de cross.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:12

Playboy, Alice Naber-Lozeman omschrijft hem als ideaal eventing paard!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:40

Wat zou je denken van Bravour? Een hengst die als allround/eventingpaard uitstekend uit de bus kwam tijdens het verrichtingsonderzoek.
Zie onderstaande cijfers.
BRAVOUR Beoordeeld door: Cijfer: % Score

Stap jury 8,00 x5 0,4000
Draf Jury 8,00 x5 0,4000
Galop Jury 9,00 x5 0,4500
Werklust/souplesse Testruiters 8,00 x20 1,6000
Springaanleg-vrijspringen Jury 8,50 x10 0,8500
Springaanleg-springen parcours Testruiters 8,50 x10 0,8500
Steeple Jury 9,00 x25 2,2500
Conditie Veterinair 8,50 x5 0,4250
Innerlijke eigenschappen - karakter Vet./expert 8,00 x5 0,4000
Innerlijke eigenschappen - temperament Testruiters 7,25 x5 0,3750
Innerlijke eigenschappen - werkwilligheid Testruiters 8,50 x5 0,4250

Totaal gemiddeld eindcijfer: 8,4200

http://www.easpstamboek.nl/Verslag%20HVO2005.htm

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:46

Jee Arie heeft humor, dat is weer een heel andere kant

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:53

Gelukkig is niet allemaal misere in de fokkerij.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:28

Ik zou je ook aanraden contact op te nemen met Jan Greve. Hij kan je denk ik heel goed informeren

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:48

sarabande schreef:
Jee Arie heeft humor, dat is weer een heel andere kant

Arie zou volgens mij graag terug in de tijd gaan, toen het paarden bestand nog niet helemaal naar de knoppen was .

Afbeelding
Een helaas nogal wazige advertentie van 1975 met daarop Mirage, Nicodeem, Locomotief, Knyaz en Muslin.

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:42

Laraine als ik jou was zou ik Kasparow nemen, die neem ik waarschijnlijk ook voor vamp!

Hij loopt ZZl dressuur volgens mij ZZ springen d8 ik en 1* eventing onder chantal megelenbrink!
En Mooi gebouwd enz.

Is ook in frankrijk geweest!

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:39

Misschien is D-Day iets om te overwegen, in de moederlijn zit een internationaal springpaard en een internationaal Military paard, nakomelingen kunnen over het algemeen zeer goed galoperen, de veulens zijn snel en attent. Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van de merrie.

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:34

Ik zou een hengst met voldoende bloedvoering kiezen maar niet een volle volbloed.
Zoasl Gomir zei zou ik idd meer kijken in de richting van Frankrijk. Het feit is dat de beste eventing paarden op het moment uit Frankrijk komen.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:49

peanutbutter schreef:
Het feit is dat de beste eventing paarden op het moment uit Frankrijk komen.

Waar haal je dat feit?

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:55

Aangezien op alle kampioenschappen (wk's E's WK jonge eventing paarden) de Franse paarden bovenaanstaan. Het is niet voor niks dat de Engenlsen al hun paarden uit Frankrijk beginnen te halen.
En Galan de Sauvagere werd Wkampioen bij de 6 en 7 jarigen, Joker d'Held\by idem, Lesbos vorig jaar 2de, Hidalgo d'ille wereldkampioen. En zo nog verschillende paarden wereld kampieon jone paarden. (moet wel vermeld worden dat dit allemaal met Nocholas Toussaint is)
Galan werd Ek kampioen op 9 jarige leeftijd. Liep OS.
De successen van het Franse paard zijn op het moment gigantisch. Geen enkel stamboek kan dit op het moment zeggen.
En ze staat ieder jaar weer boven aan op de stamboekranglijst van de eventers.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:12

de anglo arabische volbloed Santo -amigo
NRPS keur en prestatiehengst (frans gefokt)
springt zelf 1.40 in duitsland en vererft brave kakarters
is nu 18 jaar en nog bikkel hard
dekgeld is 500 euro
bij paardenfokken.nl staan 8 van de 18 nakomelingen geklasseerd (van M2 tot ZZ licht)
http://www.santo-amigo.nl/default.asp?ID=1
Afbeelding

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:30

Wereldkampioen bij de 6 jarigen in 2004 was de Trakehner Grafenstolz. Hij won dit jaar in Frankrijk ook de CIC**. Een paard dat op 7 jaar al 2 sterrren internationale wedstrijden loopt, voor maar 600 euro dekgeld.
Kijk een keertje op www.wbfsh.com en zie dat de Fransen lang niet aan kop staan in de ranking van stamboeken voor eventing.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:48

Ik persoonlijk heb geen verstand van eventing/military, maar bij mij op stal staat een SGW ruiter (Oud Europees kampioen )
en ik weet dat hij ze het liefst heeft met 100% tot 75% xx bloed.

Hij heeft zelf met het oog op de toekomst een French Buffet xx en een Julio Marinier xx staan. Beide uit een goede moederlijn ook xx.