Mij merrie moet nog 4 weken maar is al goed aan het kegelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boellie

Mij merrie moet nog 4 weken maar is al goed aan het kegelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:18

Ja je leest het goed ,ik kwam van morgen op stal de kegels hing aan de tepels en ze moet nog 4 weken. banden zijn slap en heb steeds de staart van de doos af.
Vindt het wel eng hoor het moet zeker nog 2 weken zitten dus we moeten het goed in de gaten houden.
De afgelopen 2 jaar is ze steeds 2 weken te vroeg dus het moet zeker nog 2 weken zitten blijven.

dus duimen jullie voor me 4 weken te vroeg kan toch niet.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:21

Waarom moet het dan perse nog 2 weken zitten?Dat dat vorige jaren zo was zegt toch niet alles over dit jaar? Verder dacht ik dat de gemiddelde dracht 11 maanden duurt en het ook tussen de 10-12 maanden kan gebeuren. Als je e echt zorgen maakt zou ik wel de veeats even bellen.

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:22

Ik heb er niet zo superveel verstand van, maar volgens mij zijn veulens na 10 maanden toch levensvatbaar? (heb ik ooit ergens gelezen)

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:24

VANG DE MELK OP!!!! daar zit de biest in. zeer belangrijk voor het veulen!!!!
Er zijn meer merrie's die dit op dit moment hebben.... oorzaak is niet bekend..
houd de merrie in de gaten en vang zoveel mogelijk melk op, zodat je deze aan het veulen kan geven wanneer het geboren word... anders heeft het geen kans op leven.
en zorg dat de merrie geen stress krijgt dat ze het veulen eerder verwerpt... zolang het nog in de moeder zit heeft het meer overlevings kansen

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:26

ze heb nu 2 jaar achter elkaar 2 weken te vroeg geworpen dus ja heb ik liever dat ze over 2 weken bevalt maar kijk het even aan anders haal ik er even een dierenarts bij

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:51

sax89 schreef:
VANG DE MELK OP!!!! daar zit de biest in. zeer belangrijk voor het veulen!!!!
Er zijn meer merrie's die dit op dit moment hebben.... oorzaak is niet bekend..
houd de merrie in de gaten en vang zoveel mogelijk melk op, zodat je deze aan het veulen kan geven wanneer het geboren word... anders heeft het geen kans op leven.
en zorg dat de merrie geen stress krijgt dat ze het veulen eerder verwerpt... zolang het nog in de moeder zit heeft het meer overlevings kansen

wat is dat nou voor onzin? De biest wordt pas aangemaakt zodra het veulen geboren is. Mijn merrie heeft 12 dagen staan kegelen afgelopen jaar, en de veulen heeft alles binnengekregen wat hij nodig gehad heeft hoor!

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:08

nou ik ga straks kijken hoe het met dinja is dus we houden in de gaten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:32

Als een merrie staat de kegelen het idd goed in de gaten houden. Officieel is een veulen klaar op 320 dagen. Jouw merrie zit daar dus nog niet op. Na 300 dagen zijn ze wel levensvatbaar maar is er intensieve zorg nodig.
Biest wordt wel nu al aangemaakt en niet pas als het veulen geboren is. Pas dus op dat ze geen melk gaat "spuiten" dan verliest ze dus wel biest.

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:34

mijn merrie kegelt nog niet (maar dat deed ze vorig jaar ook niet)
de banden zijn al meer dan een maand slap alles slap en ze loopt nog steeds drachtig te zijn ik ga haast twijfelen of er wel wat is zit :-D

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:51

ze was vandaag rustig en ze at heel goed er zaten nog wel kegels aan maar we houden haar in de gaten

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:52

Als de merrie voelt dat het klaar is, kan het best 4 weken te vroeg gebeuren, maar dat is natuurlijk niet zeker..

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:00

De biest die nu wegloopt heeft niet de zelfde samenstelling als de biest die aangemaakt wordt als het veulen er is.
Wil je weten waneer het veulen ongeveer komt?
Dan kun je biest opvangen en de samenstelling laten controleren bij de DA-praktijk. Zo kun je een indicatie krijgen of het veulen in aantocht is. Het kan dus zijn dat je een paar keer voor niks naar de DA gaat. Biest bevat de belangrijkste antistoffen voor een veulen tegen bepaalde ziektes. Als er erg veel biest verloren gaat bestaat er een kans dat er ook een hoop antistoffen verloren gaan. Toch komt het weinig voor dat de biest wat aangemaakt wordt als het veulen er is, geen antistoffen meer bevat. In geval van twijfel gewoon even informeren bij je Dierenarts. (Natuurlijk heeft een veulen kans op leven. Dat vind ik een rare opmerking.)