Welsh A Welke hengst adviseren de kenners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Welsh A Welke hengst adviseren de kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 00:28

Al een tijdje loop ik met de gedachten rond om deze pony:

http://www.allbreedpedigree.com/dream+teams+queen

een keer te laten dekken.

Afbeelding

Aangezien ik niet echt kaas heb gegeten van de Welshfokkerij vraag ik het hier maar, ben benieuwd wat voor hengsten jullie aanraden, maar vooral ook welke juist niet.

Veel verbeterpunten aan de pony kan ik eigenlijk niet ontdekken, gangenwerk is prima, karakter ook. Het enige wat ik niet wil is in luxe van het hoofd erop achteruit gaan. Dat zou misschien iets luxer kunnen.

Graag wel een hengst binnen een straal van 50 km rondom Zwolle, want ik ben niet van plan om het hele land met dat ding door te crossen.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 03:05

Zo vanop foto zou ik zeggen dat de schouder en rug toch wel verbeterpunten zijn. De schouder zou iets verticaler mogen liggen en de rug is wat gezonken waardoor haar lendenen ietwat te bol tonen. Beenwerk lijkt me correct alsook de hals, die als de schouder wat rechter komt te liggen vanzelf ook een betere aanzet zal tonen. (lijkt nu wat diep uit de borst te komen)
Ik vind er een mooie moederlijn achter zitten, langst zowel oma als opa gelijnteelt op Twyford (ben ik weer, maar ik heb niets dan lof over Twyfords ) Zo vanop het eerste korte zicht zie ik niet hoe Fronbarch Hello Campers op deze lijn past maar het is op de moment bijna 4 uur 's nachts en ik kom net van m'n werk. Joost zal dat vast wel kunnen zeggen hoe en wat deze aansluit op elkaar en welke combinaties daar succesvol mee zijn te maken. Overigens ook heel interessant om deze dingen zelf compleet uit te pluizen, hoe de stammen zijn opgebouwt en welke combies wat doen. Vind ik persoonlijk toch de op 1 na leukste kant van fokken, de combi bedenken. Maar goed daar ging het nou niet over.

Zo even vlug bedacht, Knodishall Geraint. Die staat op stal Ysselvliedt.
Sluit mooi aan via Twyford, is zelf meer dan een nette hengst en zal (mss buiten de rug?) zeker het 1 en ander verbeteren aan je merrie.

foto's van Geraint
Ter dekking bij
Stamboom

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 10:12

Grappig dat je met die hengst komt; Die heb ik van het najaar een keer bekeken en dat leek mij ook wel een geschikte pony.

Afbeelding

nogmaals de merrie, maar dan in draf.

abcfgd1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:29

Geraint staat dit seizoen in Agelo, bij stal Voorthoeve.

melanie20

Re: Welsh A Welke hengst adviseren de kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:48

idd, informeer eens bij ysselvliedt... ze hebben div. hensten

en tis dicht bij zwolle...

mijn merrie gaat er in mei gedekt worden daaro

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 21:57

Agelo vind ik ook nog wel te doen hoor; ik had ook een straal van 50 km aangegeven. Wezep kan ie naast de fiets nog wel naartoe

De hengsten van HZ ken ik wel, ik was juist benieuwd welke hengsten er bij deze stermerrie geadviseerd zouden worden. Harold Zoet zal altijd zeggen een passende partner voor mijn pony op stal te hebben; daar is ie hengstenhouder voor. Zou ik ook doen in zijn plaats, de meest passende uit je eigen hengstenstapel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:58

Mijn snelle commentaar:

De merrie zelf vind ik goed genoeg in de rug (hoewel dat ook vet kan zijn). De hals is mooi, hoofd ook, oog moet niet kleiner. Over het algemeen mag de merrie iets meer massa hebben en daarbij zag ik dan graag ook iets stevigere onderdanen. Kwa schouder ben ik het oneens met het boven geschreven. De hals moet juist niet verticaler, maar juist eerder wat schuiner.

Hengstenadvies: Kai Midas heeft bewezen goed te fokken bij Flevozicht's Kitty (zie Dream Team's Kadance). Wat dat betreft kom je dan ook meer in de Twyford hoek uit. Als je de Twyford kant uitwilt, kijk dan goed uit dat je vooruit gaat in massa, ipv. achteruit. Je zou dan eerder bij wat Coed Coch/Rhyd-y-Felin uit kunnen komen.

Persoonlijk zie ik de combinatie met Knodishall Geraint minder zitten. Als je dan toch naar HZ toe gaat, denk dan eens eerder aan Special Edition, Hywel of zelfs Kilkenny.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:13

Afbeelding

dit is mijn merrie en die word eind mei gedekt door special edition...

hola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:23

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:04

Hey wat leuk om Dream Team's Queen te zien!
Ken de fokker (F. van Brussel) en ook de moeder Kitty vrij goed (Bertus, Lageveld kent ze nog beter en van hem heb ik ook commentaar meegenomen). Het was het eerste of tweede veulen van Stal Dream Team (Bertus had het andere veulen, Dream Team Twilight).
De keuze om Campers op Kitty te zetten lag er waarschijnlijk aan dat de fokker van Kitty nu eenmaal Campers op stal had staan...

Flevozicht's Kitty is een (rassige) merrie die vroegrijpe veulens geeft en met veel hengsten goed fokt. Meerdere veulens van haar zijn veulenkampioen geworden (Kadance zelf Europees veulenkampioen). Doordat Kadance de tweede bezichtiging heeft gehaald, is Kitty inmiddels preferent.

Queen is imo een echte Campers, lijkt me ook vrij aan de maat, weet je hoe hoog ze is ?

Kai Midas (Rijssen) zou inderdaad een keuze kunnen zijn, Fam. Pas heeft overigens ook de hengst IJsselvliedt's Shy Rebel staan (v. Vechtzicht's Hywel), een hengst met veel breedte en diepte, hoe hij fokt zullen we nog even af moeten wachten, dit jaar komen zijn eerste veulens...

Qua Stal IJsselvliedt hengsten kan ik niet anders dan de mening van Joost delen!

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:24

De merrie staat op papier voor 118,5. Heb haar verder nog nooit gemeten maar dat zal wel zo'n beetje kloppen. Westernfreak; ook jij bedankt voor het meedenken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:15

joostvangestel schreef:
Hengstenadvies: Kai Midas heeft bewezen goed te fokken bij Flevozicht's Kitty (zie Dream Team's Kadance). Wat dat betreft kom je dan ook meer in de Twyford hoek uit. Als je de Twyford kant uitwilt, kijk dan goed uit dat je vooruit gaat in massa, ipv. achteruit. Je zou dan eerder bij wat Coed Coch/Rhyd-y-Felin uit kunnen komen.

Persoonlijk zie ik de combinatie met Knodishall Geraint minder zitten. Als je dan toch naar HZ toe gaat, denk dan eens eerder aan Special Edition, Hywel of zelfs Kilkenny.

Geraint zou ik enkel gebruiken als je merrie een mega achterbeen gebruik heeft. Qua type en exterieur is hij super, maar voor de beweging moet je het niet doen.
Kilkenny geeft zeer slechte ruggen door. Te lang en te gezonken.
Hywel staat al sinds de Royal Welsh show vorig jaar in Engeland, dus dat wordt lastig.

Voor massa en Twyford bloed, heb je bv. Rondeels Carino. Al zal het lastig worden om daar nog mee te dekken ,aangezien zijn fokster liever niet meer zoveel dekt met deze hengst (hij is 30 of zo dacht ik). Er zijn meen ik wel 2 zonen van hem nog ter dekking ergens. Misschien weet Joost welke dat zijn.
Aangezien er ook SYnod bloed in jouw pony zit, is Synod Prophet ook een optie.
Wil je echt voor massa gaan, dan is er Baledon Hy Society (Hisland Hiderus x Revel Janus). En anders Rondeels Fawn (Bengad Damask Oak x Rondeels Carino). Deze hengst staat bij mij op stal ter dekking dit jaar. (sorry, maak even reclame). HIj geeft veel massa en zeer stevig beenwerk).

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:37

Melanie5 schreef:
Hywel staat al sinds de Royal Welsh show vorig jaar in Engeland, dus dat wordt lastig.

Dit klopt niet helemaal...dit jaar staat hij gewoon weer in Wezep ter dekking, bij stal IJsselvliedt. Hij zal echter wel beperkt ingezet worden.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:47

Westernfreak schreef:
Melanie5 schreef:

Dit klopt niet helemaal...dit jaar staat hij gewoon weer in Wezep ter dekking, bij stal IJsselvliedt. Hij zal echter wel beperkt ingezet worden.

idd hij staat gewoon bij yssekvliedt, en idd beperkt inzetbaar...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:49

Ik heb nog geen Kilkenny veulens gezien. Hij krijgt dus hetzelfde stempel als Twyford Sprig (zijn opa en zijn vaders opa). Denk wel dat zonder Sprig er geen Penual Mark geweest zou zijn. Valt wel te zeggen dat Kilkenny's eigen rug niet bij de besten hoort, maar aan de andere kant geldt dat voor veel hengsten.

De merrie heeft op foto weinig last van haar rug, denk ik. Carino is inderdaad een beetje te oud, je mag blij zijn als die nog bevrucht. Met Carino zal je ook niet de verbetering krijgen in het oog, denk ik. Verder vind ik Carino wel de beste Rondeels hengst die er in de laatste 25 jaar rondgelopen heeft in Nederland en hadden we hem best ooit wel eens willen gebruiken.

Hywel staat weer in Nederland en is dus te gebruiken inderdaad. Shy Rebel is een zoon van hem, ik ben benieuwd naar zijn veulens. Queen ziet er zo uit dat ze Sy (High Society) wel kan hebben.

Rondeels Fawn ken ik zelf niet. Was zelf nogal gecharmeerd van Bengad Damusk Oak. Waarom is Fawn niet op de keuring geweest?

Dnies90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:55

wil je perse een goede gekeurde hengst ?

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:35

NadjaThaBest schreef:
wil je perse een goede gekeurde hengst ?

Ja! Ik ga geen stermerrie uit een goed lijntje laten dekken door een "wilde" hengst.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:34

joostvangestel schreef:
Rondeels Fawn ken ik zelf niet. Was zelf nogal gecharmeerd van Bengad Damusk Oak. Waarom is Fawn niet op de keuring geweest?

Hij was er niet omdat ik geen plek meer in de trailer had en hij de hele winter buiten gestaan heeft. Niet echt in keurings conditie dus.
Dit is hem trouwens:

Afbeelding

Afbeelding

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:12

hajjj ik zou tog voor ceulen suran gaan!!! kijk op www.hengstenhouderijdibbits.nl bij overig! want anders krijg je shetlanders en appaloosa's dat wil je zeker niet! hij is zo gaaf!!!!!!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:58

joostvangestel schreef:
Mijn snelle commentaar:
Kwa schouder ben ik het oneens met het boven geschreven. De hals moet juist niet verticaler, maar juist eerder wat schuiner.

ja het was 4 uur@ night voor iets natuurlijk dan haal je al eens wat door elkaar