schadelijk voor merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

schadelijk voor merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 07:40

We hebben dus net een veulentje gekregen, de merrie gaat nu weer onder de hengst. Maar nu verteld mijn oom uit engeland dat als je weer gaat dekken en je doet dat meteen na 10 dagen dat er 50% kans is dat het mis gaat.
50% slaat na mijn idee nergens op (dan zou de helft van alle fokmerries hun veulen verwerpen )
Maar in Engeland laten ze de eerste hengstenheid geen gebruik van en pas de tweede worden de merries gedekt (volgens mij oom dan he )

Weet iemand hier meer van? En zou het werkelijk een negatieve bijdrage hebben aan de dracht?

jeanke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:43

50% kans dat ze niet drachtig raakt, zal hij bedoelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:44

In de veulenhengstigheid dekken kan alleen in het meest gunstige geval, makkelijke bevalling, schone baarmoeder, merrie in goede conditite enz. En dan zijn ze juist wel vaak drachtig.

jeanke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:49

en als je niet naar die criteria die genoemd hebt kijkt kom je uit op een drachtigheidspercentage van 50%

fjordnina

Re: schadelijk voor merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:58

Wij fokken al zo'n 45 jaar en afhankelijk van de maand waarin het veulen geboren wordt gaat de merrie gelijk weer in de kudde bij de hengst. Vrijwel altijd is de merrie met die hengstigheid ook gelijk drachtig. Veulens en merries houden hier niks aan over. Dit is zoiets wat de natuur zelf kan regelen. Als de merrie er niet aan toe is zal de natuur er voor zorgen dat ze ook niet drachtig wordt op dat moment.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:04

Het drachtigheidspercentage is zelfs maar 40% tijdens de veulenhengstigheid. Wij maken er nochtans ook altijd gebruik van als de merrie de hengstigheid goed toont. Een merrie van ons is een keer op dag 6 na de geboorte geïnsemineerd en was ook drachtig. Meestal wordt geadviseerd niet voor dag 10 te insemineren (en dus te hopen dat ze dan pas hengstig worden).

alabastro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:28

Zannekin schreef:
Het drachtigheidspercentage is zelfs maar 40% tijdens de veulenhengstigheid. Wij maken er nochtans ook altijd gebruik van als de merrie de hengstigheid goed toont. Een merrie van ons is een keer op dag 6 na de geboorte geïnsemineerd en was ook drachtig. Meestal wordt geadviseerd niet voor dag 10 te insemineren (en dus te hopen dat ze dan pas hengstig worden).

Dan pas ovuleren, hengstig zijn ze dan meestal al enkele dagen.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:37

jeanke schreef:
50% kans dat ze niet drachtig raakt, zal hij bedoelen

Als ik dat hier allemaal lees dan is het goed dat er voor veel bokkers voorbehoedmiddelen zijn. En daarmee houdt de kennis op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:27

Ik zou even wachten anders krijg je een nog vroeger veulen. Nadeel van de veulenhengstigheid is vaak dat het moment van ovuleren lang kan duren en dan moet je dus een paar keer dekken. Heb vorig jaar ook in de veulenhengstigheid geinsemineerd en ze moesten het 3 keer doen voordat het ei weg was.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:07

janderegelaa schreef:
Ik zou even wachten anders krijg je een nog vroeger veulen. Nadeel van de veulenhengstigheid is vaak dat het moment van ovuleren lang kan duren en dan moet je dus een paar keer dekken. Heb vorig jaar ook in de veulenhengstigheid geinsemineerd en ze moesten het 3 keer doen voordat het ei weg was.

Dat kan toch ook aan je veearts liggen dat het 3 keer moest gebeuren?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:22

Normaal verloopt de veulenhengstigheid sneller. In de veulenhengstigheid insemineren wij zowieso maar 1 keer owv het eventueel nog niet helemaal schoon zijn.