KWPN: Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kathleen_vW

KWPN: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:07

Hoi iedereen

Ik zit er serieus over te denken om met mijn merrie Kendi te fokken. Het liefst haal er ik 2 veulens uit, een dressuurveulen voor mezelf en een springveulen om haar lijn voor te zetten.

Hier even wat gegevens van haar:

vader: Daimler (v. Nimmerdor)
moeder: Glamour (v. Amulet)

Afbeelding
(inmiddels heeft ze al wat meer bespiering op de achterhand en hals)

Ze heeft niet bijzonder veel beweging, gewoon een standaard draf, standaard galop en een iets mindere stap. Ze is ook erg klein 1,61 m.
Haar spring techniek is heel erg goed, alleen zit het tussen haar oren dat kleurtjes hindernissen heel erg eng zijn.

Het KWPN fokadvies had als dressuurhengst Broere Jazz geadviseerd, maar het karakter dat je toch bij veel Jazz nakomelingen ziet terugkomen zit me toch ergens een beetje dwars.

Ik ben erg benieuwd wat jullie te zeggen hebben.

Groetjes Kate

maaykuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:48

Roelove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:32

Dan kun je Johnson doen...Is een jonge Jazz met Flemmingh er voor. Dat compenceert het karakter van Jazz wat...Het is nog wel een jonge hengst die nog maar een paar veulens heeft. Dus over zijn nakomelingen kun je weinig zeggen...

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:46

Voor dressuur misschien DAYANO, ( www.team-nijhof.nl ) of Discovery ( www.vdlstud.nl ) beide hebben ze de zelfde vader, maar Dayano straalt meer bloed uit.

Voor het springen: een hengt die wat modern is, want je merrie heeft een oudewetse kont. Trouwens wel echt een mooie merrie, zou niet zeggen dat ze 1.61 is.
Veron is wel een mooie jonge hengst, mooi op de benen echt luxe, maar is 1.67.
Afbeelding

Maar voor het springen is Syney ook wel wat, deze hengst kan springen en goed bewegen, denk dat je dan een mooie olrouder fokt, maar je hebt wel inteelt op Nimmerdor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:59

Haal ik er 2 veulens uit? Wat zeg je dat typisch.

Met Daimler moet je idd erg om het karakter denken, ik vind de optie Sydney wel wat bij je merrie. Ze heeft een wat hoge schoft, daar zou ik ook opletten bij de hengstenkeuze.
Ik vind trouwens niets mis met de achterhand van je merrie, beter dan een afhangend kruis. Ik vind het ook een mooi type paard, als je ook zoiets zou willen fokken kan je een wat klassiekere hengst als Negro overwegen. Weinig schoft veel beweging.

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:48

Oké ik zal het allemaal onthouden, heel erg bedankt voor jullie advies