Shet zonder papier laten keuren en dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Limgardur

Shet zonder papier laten keuren en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:52

Hoi allemaal,

Wij hebben een leuke zwarte Shetlander die geen papieren heeft. Nu wil ik haar evt. laten dekken, maar wil wel kijken of er een papier bij het veulen kan komen... Wie heeft tips voor mij? Katinka is al 19 en we weten niet of ze al eerder een veulen heeft gehad, maar ze is wel vaak hengstig en nooit ziek. Volgens de veearts kunnen paarden gedekt worden zolang ze drachtig willen worden. Ik zal er een fotootje bij plakken die ik vandaag heb gemaakt. Ik vind haar zelf natuurlijk heel mooi gebouwd, maar is dat ook volgens de richtlijnen van het stamboek zo? We weten over haar afstamming helemaal niks... En wie kan mij vertellen waar een leuke keuring is (als dat dus kan zonder papier) en wat/wie/waar een passende hengst voor haar is? Ze is zelf 95 cm, dus een middenmaat pony.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van Heleen.

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:55

gaaf beesie
ik zit beetje met het zelfde probleem
mijn shet hengstje heeft wel paspoort en chip
maar geen papier
ik hou dit topic dus in de gaten

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 14:30

Hoi,

Leuk dat ik niet de enige ben die haar leuk vind... Wij gebruiken haar om kinderen te leren rijden en ze doet het super! Zal nooit bokken of slaan of ervandoor gaan. Ze zal alleen proberen de kortste weg naar huis te laten zien, maar als kinderen haar aanpakken is dat ook geen probleem meer. Ik zeg altijd wel: "Het is en blijft een Shet...". Ik ben ook benieuwd naar reactie van mensen die meer in de fokkerij zitten.

Groetjes van Heleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:32

bij het nsps stamboek hoef je met een merrie zonder papier helaas niet aan te komen op een keuring of met een veulen(heeft ze toevallig een tatoeage in haar lip?)
weet niet hoe het met andere pony stamboeken zit. je kan het ministamboek mss eens mailen.
maar als je dus fokt wordt het wss iets zonder een (goed) papier.
een 19 jarige merrie voor het eerst een veulen laten krijgen is wel risicovoller dan bij een jonge merrie, dus denk er goed over na. je hebt nu veel plezier met je shet...
als je wel een veulentje wilt fokken en het wordt zonder papier dan zou ik een hengst met een apart kleurtje oid zoeken.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:42

Wat ook belangrijk is wat je met het veulentje wil! Er is helemaal geen markt voor veulentjes zonder papier of halfpapier en hengstjes kunnen het wel helemaal schudden. Zelfs hengsten met vol nsps papier zijn niet aan de straat schenen kwijt te raken.

Misschien dat je bij het mnps het veulen kan inschrijven, maar bij de nsps volgens mij alleen registreren en krijg je zowieso geen vol papier. Ik begrijp uit je verhaal dat ze al 19 is en dan voor het eerste veulen is eigenlijk al te oud denk ik (ben geen expert ) en daarbij vergt de zwangerschap en het veulen zelf ook aardig wat van een merrie, maar als ze in een super conditie is dan kan je dat ook weer afwegen. Het voordeel van een zwangere pony is minder kans op hoefbevangenheid.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:42

Inderdaad het NSPS accepteerd geen pony's zonder afstamming. Bij het NMPRS krijg je alleen haar naam op papier en op een keuring krijgt ze niks omdat ze te oud is (maximale leeftijd premie is 12 jaar).

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:27

Hmmm, deze merrie is dan wel al ouder maar heeft vandaag wederom bewezen een mega-conditie te hebben. We hebben ruim 2 uur door het bos gereden met een meisje van 6 op haar en mevrouw wilde nog flink hard. Heeft totaal geen moeite om de toch vrij temperamentvolle IJslanders bij te houden. Sterker nog, mevrouw bleef voorop dribbelen! Ik weet niet of ze al eerder een veulen heeft gehad. Toen wij haar vorig jaar van kennisen kregen zeiden ze dat ze een jaar of 10 was. Toen ik haar zag en haar gebit twijfelde ik daar aan. Haar voorhoofd is namelijk behoorlijk wit (geen aftekening, maar echt een beetje ouderdom) en haar tanden staan vrij ver naar voren. Toen de veearts er was schatte hij haar toen op een jaar of 18. Ik heb laatst de veearts gevraagd of ik mijn IJslander van 15 nog kon laten dekken en toen zei hij dat dat geen probleem is zolang de merrie drachtig wordt. Worden ze niet drachtig, dan speelt de leeftijd een belangrijke rol in de oorzaak. Mijn IJslander wordt zowiezo dit jaar gedekt... En 2 veulentjes is dan altijd leuker dan 1...

Wat we met een Shet veulen willen is uiteindelijk er kinderen op leren rijden en ermee mennen. Dus puur voor onszelf... Het meest belangrijke aan een hengst vind ik het ververven van een goed karakter en niet al te veel temperament (aangezien de merrie al behoorlijk temperamentvol is voor een Shetlander). Qua maat zou ik liefst iets rond de meter willen fokken uiteindelijk. Kleur is niet het belangrijkste, maar apart is altijd leuk natuurlijk.

Rijst er nog een vraag... Ik hoorde laatst van iemand dat een zwarte Shet kindvriendelijker zou zijn dan vos en bont... Iemand daar nog iedeeën over? Toevallig hebben wij ook een vosje en die is niet altijd super betrouwbaar. Ik zal hieronder wat foto's van hem plakken. Er wordt wel gewoon door kinderen op hem gereden, hoor, maar we moeten altijd goed blijven opletten. Katinka is dan toch iets braver, ondanks dat ze veel meer temperament heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van Heleen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:43

Ik heb met alle kleuren shetlanders gewerkt, maar karakter verschillen kan ik niet merken.

Je zou een NMPRS hengst uit kunnen zoeken. Een NSPS papiertje er bij krijgen lukt niet(enkel een register paspoort, maar kwa keuring en dergelijke kan je er niet mee lopen).

Kies je een NMPRS hengst uit zou je nog met het veulen naar de NMPRS keuring kunnen.

Mocht je een leuke hengst zoeken van ongeveer de zelfde maat weet ik er nog wel een.
Mijn Dennis is 94 cm, 3x 1e premie bij het NMPRS, 2x nederlands kampioen en hij geeft zijn super karakter door. Zelf is hij zo braaf dat hij kinderlesjes loopt met de beginners tussen de merries!!!
Als je meer info wil hebben moet je mij maar ff een PBtje sturen.

unamie

Re: Shet zonder papier laten keuren en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 07:11

waarom met deze merrie fokken?
er zit geen papier bij, dus de kans dat er erfelijke gebreken bij het toekomstige veulen aanwezig zijn, is groter dan bij een pony met een vol (goed) papier
(je weet immers niets van evt. erfelijke gebreken van de vader en moeder zoals overbeet en losse knieen
en wat doe je als het een hengst wordt?
paardenmarkten staan vol met shetlandhengsten de meeste gaan weg voor de dood
ze blijven zelfs in zuidlaren tot ver in de middag staan waar ze verkocht worden voo 50 euro en uiteindelijk in overvolle vrachtwagens gepropt worden naar minder fraaie en verre oorden n.l. de salami
in jou geval zou ik gewoon een leuk veulen kopen,
weer 1 minder in de worst
19 jaar is ook best oud voor een pony die nog niet eerder een veulen gekregen heeft.. de risico zijn gewoon groter

wel kun je naar de keuring gaan van het nmprs
daar wordt ze opgenomen in het hulpstamboek en kan ze een premie krijgen
daar is geen minium leeftijd voor!
bij het shetlanderstamboek wel en is dat tot en met 12 jaar

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:44

Annechien schreef:
Inderdaad het NSPS accepteerd geen pony's zonder afstamming. Bij het NMPRS krijg je alleen haar naam op papier en op een keuring krijgt ze niks omdat ze te oud is (maximale leeftijd premie is 12 jaar).

Bij het NMPRS kan ze zelf nog komen als ze 30 zijn hoor...
Mijn merrie werd ster op 24 jarige leeftijd.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 09:49

Hoi,

Als je mijn bovenstaande stukje goed leest kun je lezen wat we met een veulen willen. We hebben al eerder gefokt met onze IJslander (dit jaar weer) en toen hadden we een hengstje die we met een jaar hebben laten castreren. En ook bij paarden waarvan je wel evt. gebreken weet kan het gebeuren dat het veulen er niks van mee krijgt. Onze IJslander heeft behoorlijk zomerexceem en haar veulen absoluut niet... En nogmaals, misschien heeft onze merrie wèl ooit een veulen gehad... En volgens de veearts kun je een merrie laten dekken tot ze niet meer drachtig wordt (qua leeftijd dan), de natuur geeft het zelf aan. Maar Katinka is nu hengstig en daagt echt alle paarden uit die in haar buurt komen.

Groetjes van Heleen.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:25

Limgardur schreef:
Hoi,

Als je mijn bovenstaande stukje goed leest kun je lezen wat we met een veulen willen. We hebben al eerder gefokt met onze IJslander (dit jaar weer) en toen hadden we een hengstje die we met een jaar hebben laten castreren. En ook bij paarden waarvan je wel evt. gebreken weet kan het gebeuren dat het veulen er niks van mee krijgt. Onze IJslander heeft behoorlijk zomerexceem en haar veulen absoluut niet... En nogmaals, misschien heeft onze merrie wèl ooit een veulen gehad... En volgens de veearts kun je een merrie laten dekken tot ze niet meer drachtig wordt (qua leeftijd dan), de natuur geeft het zelf aan. Maar Katinka is nu hengstig en daagt echt alle paarden uit die in haar buurt komen.

Groetjes van Heleen.

zelf zou ik nooit met zo'n pony fokken en
al helemaal niet met een ijslander met zomerexeem
ook dat is erfelijk
wat als het veulen het wel had gekregen?
of als het veulen het alsnog krijgt?
een oudere pony zonder papier waarvan je niet weet of het dier al eerder een veulen gehad heeft (slechte dierenarts trouwens omdat ie je niet op de extra risico's wijst, die er dus wel degelijk zijn )

maar je besluit staat al vast dus dit topic heeft verder weinig nut

Prescious

Re: Shet zonder papier laten keuren en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:28

ik heb t zelfde probleem, heb wel een shetje maar zonder papieren, maar ik wil wel met haar naar de keuring kan dat en hoe kom ik aan een papier