Sorry, van de NRPS hengsten weet ik weinig tot niets, maar ik wil hier toch even iets over zeggen:
Cristina schreef:Le matsjo lijkt me niet zo'n beste springer, hij blijft hangen boven de sprong, zijn zoon redde het niet in het verrichtingsexamen. En bovendien krijg je heel veel wit mee in de aftekening, meestal 1 heel hoog wit been tot aan de buik. Voor de rest vind ik het een eenvoudig typje. Je moet het nooit alleen om de kleur doen, die krijg je toch niet!!
Kans op veel wit is zeker aanwezig, zowel de merrie van levi als Le Matsjo zijn Sabino's, en dat kan veel wit en aparte aftekeningen geven, zeker in combinatie.
Maar dat je de kleur toch niet krijgt is onzin. Op een vosmerrie is de kans op een palomino 50%. Palomino (net als valk en smoky black) wordt namelijk veroorzaakt door het creme-gen, en dat is dominant. Dat wil zeggen als een paard het heeft is het ook zichtbaar, en kan het dus ook doorgegeven worden.
Le Matsjo heeft 1 allel voor creme en 1 allel voor niet-creme, en is dus heterozygoot voor creme. Dat is zeker, want creme is onvolledig dominant, wat wil zeggen dat het bij 2 allelen ook 2x zo sterk inwerkt en dubbel verdund. Dan krijg je dus cremello's en perlino's die áltijd creme geven.
Le Matsjo kan zowel creme als niet-creme doorgeven, de kans op beide is 50%, wat doorgegeven wordt is namelijk willekeurig.
Palomino is vos+creme. Vos x vos geeft altijd vos, + 50% kans op creme geeft 50% vos en 50% palomino.