Geschikte kandidaat voor Neron x Ismael merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Geschikte kandidaat voor Neron x Ismael merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:49

Cristina

Re: Geschikte kandidaat voor Neron x Ismael merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:25

Le matsjo lijkt me niet zo'n beste springer, hij blijft hangen boven de sprong, zijn zoon redde het niet in het verrichtingsexamen. En bovendien krijg je heel veel wit mee in de aftekening, meestal 1 heel hoog wit been tot aan de buik. Voor de rest vind ik het een eenvoudig typje. Je moet het nooit alleen om de kleur doen, die krijg je toch niet!!

Voltreffer vind ik een oud type met een weke rug en zeer weke koten.
Ik heb hem gezien op de HK van het NRPS toen ging hij eruit omdat hij niet behoorlijk op het harde kon lopen. Met de zadelrubriek was hij erg tegen het been (dat voor een EK pony) De beste Duitse Hengst??? Ik ken betere hoor , neem bijv. Dornick, Golden Dancer , Dressman ed.
Voltreffer heeft het getroffen dat hij net een goede duitse amazone had. En bovengenoemde waren er toen nog niet. Verder is het KI en dat moet je willen.

Di Caprio du Bois is een prachtige hengst, een halfbroertje van Djamai du bois.Komt uit een super moederlijn. Ik ga er mijn pony ook mee dekken dit jaar. Ook een hele beste vader nl. FS Don't worry!
"Mooi kleurtje bruin erbij"

Djamai du Bois , moet zijn verrichtingen nog doen, dus moet zich nog bewijzen, ook in de sport heeft hij nog niets behaald. Hij heeft wel de beste draf en een mooi exterieur.Maar hij stamt wel uit de beste moederlijn van het NRPS nl. Carina....en die geven hele goede sportnakomelingen. Nobility, nadyr Westland, Nucari Shardon ed.
allemaal toppers in de sport. O ja ook Di Caprio natuurlijk

Maar je vraagt mijn mening...je pony moet er wel bij passen natuurlijk.
Mijn pony heeft iets weke rug en een arabisch kruisje, de hals mag ook zwaarder, ....hopen dat Di Caprio er iets van maakt

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 01:12

Sorry, van de NRPS hengsten weet ik weinig tot niets, maar ik wil hier toch even iets over zeggen:
Cristina schreef:
Le matsjo lijkt me niet zo'n beste springer, hij blijft hangen boven de sprong, zijn zoon redde het niet in het verrichtingsexamen. En bovendien krijg je heel veel wit mee in de aftekening, meestal 1 heel hoog wit been tot aan de buik. Voor de rest vind ik het een eenvoudig typje. Je moet het nooit alleen om de kleur doen, die krijg je toch niet!!

Kans op veel wit is zeker aanwezig, zowel de merrie van levi als Le Matsjo zijn Sabino's, en dat kan veel wit en aparte aftekeningen geven, zeker in combinatie.
Maar dat je de kleur toch niet krijgt is onzin. Op een vosmerrie is de kans op een palomino 50%. Palomino (net als valk en smoky black) wordt namelijk veroorzaakt door het creme-gen, en dat is dominant. Dat wil zeggen als een paard het heeft is het ook zichtbaar, en kan het dus ook doorgegeven worden.
Le Matsjo heeft 1 allel voor creme en 1 allel voor niet-creme, en is dus heterozygoot voor creme. Dat is zeker, want creme is onvolledig dominant, wat wil zeggen dat het bij 2 allelen ook 2x zo sterk inwerkt en dubbel verdund. Dan krijg je dus cremello's en perlino's die áltijd creme geven.
Le Matsjo kan zowel creme als niet-creme doorgeven, de kans op beide is 50%, wat doorgegeven wordt is namelijk willekeurig.
Palomino is vos+creme. Vos x vos geeft altijd vos, + 50% kans op creme geeft 50% vos en 50% palomino.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:54

Het is meestal wel zo dat als je zo graag die kleur wilt fokken je hem meestal JUIST niet krijgt.
Wij hebben al zovaak gedekt met palomino hengsten (duits of welsh) waar veel Palomino achter zit. En als je kijkt hoeveel palomino's we nou gekregen hebben? enkele....

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:38

haha hermione je weet denk ik wel naar welke hengst mijn voorkeur gaat

Maar ik vind Di Caprio gewoon het beste passen op jouw Neronelja.
Doordat Di Caprio mooi compact en vol type heeft. Mooie bespiering, vooral de sterk bespierde bovenlijn past mooi op Neronelja. Hij heeft een heerlijk karakter en is fijn te rijden Zowel springen als dressuur.
Wat ik ook wel belangrijk vind bij jou merrie is dat je een hengst moet nemen met weinig wit. Een bescheiden kolletje/blesje en paar sokjes zodat je geen melk M**l of van die extreme hoge witte benen krijgt.

Ik vind Volltreffer een leuke hengst om zo onder het zadel te zien .. maar om nou te zeggen dat het een EK pony is .. of zoiezo te roepen dat het de beste duitse hengst zou zijn?
Ik vond hem op de NRPS hengstenshow dit jaar niet zo speciaaal zijn kur rijden. En er zat wel zeker een goede ruiter op (angela van de Berg)
Het is zoals ik hem ken een lieve pony, maargoed hij is al een dagje ouder. Mijn moeder heeft in een duits boek nog wel een foto van toen hij 3 a 4 jaar oud was. Toen zag hij er niet zo leuk uit.
De bespiering op de bovenlijn mis ik bij deze hengst.

Le Matsjo is wel een leuke hengst. Alleen is het niet echt mijn type pony. En net als wat al eerder in dit Topic gezegt werd. Het is geen springer en dat fokt hij niet door ook.
Het zijn neerstortende helikopters boven de sprong.

Djamai vind ik ook een fijne hengst maarjahz die is ook van ons:)
hij is iets minder zwaar en compact als Di Caprio maar juist weer wat langer gelijnt en iets eleganter.
Het is een fijn dier om mee te werken en ik heb veel schik in hem.