Junooo schreef:- De grootte van het veulen is moeilijk te voorspellen... waarschijnlijk rond de 1m60, maar in principe is alles tussen de 1m50 en de 1m75 mogelijk... Sommige veulens worden groter dan beide ouders, sommige blijven kleiner, en sommige worden ongeveer even groot.
- Je kan waarschijnlijk papieren krijgen voor een hulpstamboek of een sportregister. Niet voor een hoofdstamboek. Eigenlijk ben ik niet zeker... het zal van het stamboek afhangen. Bij paardenstamboeken worden dieren met gedeeltelijk pony-afstamming meestal niet geaccepteerd.
- Wat de kleur betreft... elke voshengst heeft evenveel kans om vos door te fokken. (Ik weet niet of je iets van genetica kent, maar het gen voor vos is bij paarden altijd recessief. Laat maar iets weten als ik dit verder moet uitleggen.) De kleur van het veulen hangt een beetje af van de ouders van je merrie... als een van hen bijvoorbeeld vos was heb je zeker 50% kans op vos. Anders wordt het waarschijnlijk bruin. Undercover is een koffievos, dus hij kan normaal ook zwarte veulens krijgen (maar die kans is kleiner).
- Hoe lang je niet kunt rijden moet je van de merrie laten afhangen. De laatste maanden in elk geval niet meer op wedstrijd gaan springen vind ik (je kan best te veel stress vermijden). Nadat het veulen er is kan je bijna onmiddelijk terug beginnen met het opbouwen van de conditie... laat de merrie een paar dagen bekomen, en begin daarna zachtjes met longeren, stappen en draven onder het zadel, ... Je kan het veulen gewoon los laten lopen rond de merrie. Met op wedstrijd gaan zou ik een aantal maanden wachten (toch zeker met het springen)
zover ik de achtergrond ken is het allemaal bruin.
als het klopt wat men zegt is haar moeder zwart maar we zijn niet zeker van dat het haar moeder is(al was het de enigste merrie waarmee ze fokte) die man is overleden en kan het ons niet vertellen en hij vroeg nooit papier aan bij zijn veulens.
gr. amazingstar