wat vinden jullie van Undercover?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

wat vinden jullie van Undercover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:21

ik ben benieuwd wat jullie van Undercover vinden!ook wat vragen!

*denken jullie dat hij op een E-pony merrie(1.54m) kan en dat je er dan een paardenveulen uit krijgt?(goed springende merrie)

*kun je papier bij het veulen krijgen als je merrie geen papier heeft??(vader wel bekend maar moeder niet)

*wat voor kleur fokt Undercover het meest?(mijn merrie is bruin met zwarte manen)

*hoe lang kun je niet rijden met een veulen(gemiddeld)

foto van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding
(hele oude foto) nieuwere heb ik nog niet van het springen helaas!

gr. amazingstar

CoriienRN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:27

erguuuhg gaaafe pony zeg!! echt gaaf, volgensmij mag je de eerste 4 mande wel rijden en daarna met het veulen als die er is zou ik geowon nog maandje wachten en dan af en toe longerne met veulen er bij ofzo, heb niet zo veel erg varing met merrie met veulen ben benieuwd naar de foto's als het zo ver is, ik wee tniet wat undercover fokt.

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:29

Dexterzorro schreef:
erguuuhg gaaafe pony zeg!! echt gaaf, volgensmij mag je de eerste 4 mande wel rijden en daarna met het veulen als die er is zou ik geowon nog maandje wachten en dan af en toe longerne met veulen er bij ofzo, heb niet zo veel erg varing met merrie met veulen ben benieuwd naar de foto's als het zo ver is, ik wee tniet wat undercover fokt.

dankjewel tis ook een toffe pony!
maar helaas is het dit jaar nog niet zo ver want ik heb een veulen gekocht.
wel vind ik undercover stoer maar ik wil niet zo lang niet kunnen rijden omdat ik gek ben op mijn pony en ze word vervelend als ze niet even mag rijden.
vooral springen vind ze tof!

bedankt voor je reactie.

xxx amazingstar

martichr

Re: wat vinden jullie van Undercover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:33

Ik neem aan dat je deze bedoelt? http://www.horses.nl/lauwvanvliet/
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=7

Wij verwachten hier begin mij een veulen van, over hoe groot hij fokt etc. valt nog weinig te zeggen, kleur is in ons geval makkelijk.. vos..

Wij hebben er in elk geval een merrie bij gedaan die goed aan de maat is (v calvados), 1,67.. mag de hengst ook nog wel iets verkleinen.. 1,65 is mij groot genoeg..

Wat voor afstamming heeft je merrie?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:35

martichr schreef:

Wij verwachten hier begin mij een veulen van, over hoe groot hij fokt etc. valt nog weinig te zeggen, kleur is in ons geval makkelijk.. vos..

Wij hebben er in elk geval een merrie bij gedaan die goed aan de maat is (v calvados), 1,67.. mag de hengst ook nog wel iets verkleinen.. 1,65 is mij groot genoeg..

mijn merrie heeft geen papier maar haar vader is Evenaar(v. El beauty)
en die van mij is bruin dus vos hoeft bij mij niet.
en ja die hengst bedoelde ik

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:44

amazingstar schreef:
martichr schreef:

mijn merrie heeft geen papier maar haar vader is Evenaar(v. El beauty)
en die van mij is bruin dus vos hoeft bij mij niet.
en ja die hengst bedoelde ik

Vind ik het een dure gok, zag dat je al een veulen gekocht hebt.. misschien een betere optie idd. Anders gewoon nog 2 jaar wachten, is er van de nafok van Undercover ook al wel meer bekend.

Nb. Er zijn hier een heleboel mensen die je kleurengenetica haarfijn uit kunnen leggen.. ik ben er niet een van.. maar wat Undercover vererft is duidelijk.. wat er achter jouw merrie nog zit niet.. en dat zal voor de kleur van het veulen het belangrijkst zijn..
Je kunt in ieder geval een bruin veulen krijgen.. de rest is afwachten..

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:15

- De grootte van het veulen is moeilijk te voorspellen... waarschijnlijk rond de 1m60, maar in principe is alles tussen de 1m50 en de 1m75 mogelijk... Sommige veulens worden groter dan beide ouders, sommige blijven kleiner, en sommige worden ongeveer even groot.

- Je kan waarschijnlijk papieren krijgen voor een hulpstamboek of een sportregister. Niet voor een hoofdstamboek. Eigenlijk ben ik niet zeker... het zal van het stamboek afhangen. Bij paardenstamboeken worden dieren met gedeeltelijk pony-afstamming meestal niet geaccepteerd.

- Wat de kleur betreft... elke voshengst heeft evenveel kans om vos door te fokken. (Ik weet niet of je iets van genetica kent, maar het gen voor vos is bij paarden altijd recessief. Laat maar iets weten als ik dit verder moet uitleggen.) De kleur van het veulen hangt een beetje af van de ouders van je merrie... als een van hen bijvoorbeeld vos was heb je zeker 50% kans op vos. Anders wordt het waarschijnlijk bruin. Undercover is een koffievos, dus hij kan normaal ook zwarte veulens krijgen (maar die kans is kleiner).

- Hoe lang je niet kunt rijden moet je van de merrie laten afhangen. De laatste maanden in elk geval niet meer op wedstrijd gaan springen vind ik (je kan best te veel stress vermijden). Nadat het veulen er is kan je bijna onmiddelijk terug beginnen met het opbouwen van de conditie... laat de merrie een paar dagen bekomen, en begin daarna zachtjes met longeren, stappen en draven onder het zadel, ... Je kan het veulen gewoon los laten lopen rond de merrie. Met op wedstrijd gaan zou ik een aantal maanden wachten (toch zeker met het springen)

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:52

Anders bel je even naar Lauw van Vliet....
Hij kan je misschien wat meer vertellen...
Kijk voor meer info op zijn site www.horses.nl/lauwvanvliet

Wij zeggen thuis altijd al: Fokken is Gokken. ....
(je weet nooit wat je krijgt)

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:17

Junooo schreef:
- De grootte van het veulen is moeilijk te voorspellen... waarschijnlijk rond de 1m60, maar in principe is alles tussen de 1m50 en de 1m75 mogelijk... Sommige veulens worden groter dan beide ouders, sommige blijven kleiner, en sommige worden ongeveer even groot.

- Je kan waarschijnlijk papieren krijgen voor een hulpstamboek of een sportregister. Niet voor een hoofdstamboek. Eigenlijk ben ik niet zeker... het zal van het stamboek afhangen. Bij paardenstamboeken worden dieren met gedeeltelijk pony-afstamming meestal niet geaccepteerd.

- Wat de kleur betreft... elke voshengst heeft evenveel kans om vos door te fokken. (Ik weet niet of je iets van genetica kent, maar het gen voor vos is bij paarden altijd recessief. Laat maar iets weten als ik dit verder moet uitleggen.) De kleur van het veulen hangt een beetje af van de ouders van je merrie... als een van hen bijvoorbeeld vos was heb je zeker 50% kans op vos. Anders wordt het waarschijnlijk bruin. Undercover is een koffievos, dus hij kan normaal ook zwarte veulens krijgen (maar die kans is kleiner).

- Hoe lang je niet kunt rijden moet je van de merrie laten afhangen. De laatste maanden in elk geval niet meer op wedstrijd gaan springen vind ik (je kan best te veel stress vermijden). Nadat het veulen er is kan je bijna onmiddelijk terug beginnen met het opbouwen van de conditie... laat de merrie een paar dagen bekomen, en begin daarna zachtjes met longeren, stappen en draven onder het zadel, ... Je kan het veulen gewoon los laten lopen rond de merrie. Met op wedstrijd gaan zou ik een aantal maanden wachten (toch zeker met het springen)

zover ik de achtergrond ken is het allemaal bruin.
als het klopt wat men zegt is haar moeder zwart maar we zijn niet zeker van dat het haar moeder is(al was het de enigste merrie waarmee ze fokte) die man is overleden en kan het ons niet vertellen en hij vroeg nooit papier aan bij zijn veulens.

gr. amazingstar

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:40

Weet je of er vossen in haar familie zijn voorgekomen? En welke kleur heeft de vader?

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 19:11

Junooo schreef:
Weet je of er vossen in haar familie zijn voorgekomen? En welke kleur heeft de vader?

ik denk niet dat er vossen zijn geweest maar moeders kant kan dat zo zijn natuurlijk.
vader is bruin.

gr. amazingstar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:38

Undercover?

Castereren en als hunter naar Amerika verkopen

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:53

Pipo schreef:
Undercover?

's nachts hebben mensen vaak hun heldere momenten... Anderen slaapwandelen alleen maar...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 16:08

Pipo schreef:
Undercover?

beetje raar antwoord!!!

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:39

t klopt wel. Ik denk dat je er trouwens weinig van merkt als ie gecastereerd wordt. Het is toch geen hengst om te zien.