Goed passende hengst gezocht voor Special Paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer

Goed passende hengst gezocht voor Special Paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 05:52

Misschien wil ik Special dit jaar laten dekken. Nu ben ik alleen op zoek naar een goed passende dekhengst.

Special heeft geen papier dus naar bloedlijnen hoef ik niet te kijken. Ook maakt het mij niet uit bij welk stamboek de hengst is ingeschreven. Wel moet de hengst aan het volgende voldoen:

-dressuur gefokt
- verbeteren op de stokmaat, Special is 1.55m en ik hoop een klein paardje te kunnen fokken (ca. 1.60).
- verbeteren op de draf
- verbeteren van de lengte in het voorbeen
- bij Special mag wel een wat langgerekte hengst
- goed karakter

O ja en ik wil geen bonte hengst omdat ik het lieft geen bont veulentje wil.

Hieronder een foto van Special. Wie kan mij wat ideeën aan de hand doen?

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 06:48

Als je toch liever geen bonte wilt, verkoop mij de merrie dan. Als ze geen papier heeft waarom staat ze daar dan op een keuring?

ponyparadijs

Re: Goed passende hengst gezocht voor Special Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:00

misschien moet je eens kijken binnen het NRPS daar heb je heel wat leuke hengsten lopen. zelf zou ik op basis van je foto en je uitleg misschien denken aan Rubiquil maar dan moet je wel zeker weten dat je merrie correct gebouwde voorbenen heeft deze hengst heeft namelijk nog wel eens de neiging om voor been standen te verergen in plaats van te verbeteren, maar kijk maar eens op www.nrps.nl
dan komen en er nog veel meer leuke hengsten tevoorschijn
trouwens dutch oil is misschien ook wat is alleen meer spring gefokt geloof ik. maar voordeel van NRPS is dat veulen bijna 100% zeker papier van NRPS krijgt.

veel succes met het zoeken naar een hengst jammer dat je de NRPS show dag hebt gemist daar had je vast wel ideen op gedaan

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 07:49

janderegelaa schreef:
Als je toch liever geen bonte wilt, verkoop mij de merrie dan. Als ze geen papier heeft waarom staat ze daar dan op een keuring?

Ik wil de merrie niet verkopen . Ik wil er eerst een leuk veulentje uit, haar tot de Z-dressuur rijden en dan pas verkopen. Daarna kan ik dan als alles goed gaat verder op haar nakomeling. Tenminste dat is de bedoeling.

Special is op de keuring geweest bij het NRPS en ingeschreven in het NRPS hulpstamboek.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:52

heel jammer dat je geen mooi bont veulen wilt, het is een mooie bonte merrie, anders wist ik wel een mooi hengst voor je.

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 08:51

Ik ben van mening dat de kans dat je een mooi getekend bont veulen krijgt heel klein is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:45

ponyparadijs schreef:
....misschien denken aan Rubiquil maar dan moet je wel zeker weten dat je merrie correct gebouwde voorbenen heeft deze hengst heeft namelijk nog wel eens de neiging om voor been standen te verergen in plaats van te verbeteren, ...

What a crock!
Echt geen woord van waar.
De voeten van Rubi zijn smal en hij geeft ze ook smal. Hij wil de stap nog wel eens niet ruim geven, dat is bij hemzelf ook zo.
Maar exterieurmatig geeft hij verder totaal geen problemen, en zeker geen foute beenstanden

Of hij bij deze bonte merrie past, zou kunnen.
Hij geeft idd wel langere lijnen, en mijn Rubiquil uit een bloedmerrie is bijzonder hoogbenig geworden. Mijn Rubiquil heeft een goede draf, maar dat had haar moeder ook. De galop is wel behoorlijk verbetert en de stap is gewoon goed (en dat had ik minder goed verwacht). Exterieurmatig is het kruis platter geworden dan bij de moeder, de benen langer en de hals lijkt ook iets royaler (nettere aansluiting bij schoft, meer kap en wellicht iets meer lengte).

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:49

Dancer schreef:
Ik ben van mening dat de kans dat je een mooi getekend bont veulen krijgt heel klein is.

Moet je mij toch eens uitleggen.

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:11

janderegelaa schreef:
Dancer schreef:

Moet je mij toch eens uitleggen.

Ik vind bont eigenlijk helemaal niet mooi . Ik kwam Special tegen op marktplaats en was gelijk verliefd maar dat was meer op het type. Toen wij naar Special gingen kijken bleek dat zij aan beide zijden heel mooi getekend is en zij de niet veel voorkomende kleur koffievos platenbont heeft. Ook heeft ze geen rare vlekken of veel wit aan het hoofd. Dit zijn allemaal dingen die ik absoluut niet mooi vindt.

De kans dat je een bonte krijgt met maanogen, witte hoofden, veel wit aan het lichaam is groter dan dat er zo'n mooi getekende als Special zelf geboren zal worden. Dus vandaar dat mijn keus niet op een bonte hengst zal vallen. Wat trouwens niet wil zeggen dat ik niet alsnog een bont veulen krijg , maar de kans is in ieder geval kleiner.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:14

Dees schreef:
ponyparadijs schreef:
....misschien denken aan Rubiquil maar dan moet je wel zeker weten dat je merrie correct gebouwde voorbenen heeft deze hengst heeft namelijk nog wel eens de neiging om voor been standen te verergen in plaats van te verbeteren, ...

What a crock!
Echt geen woord van waar.
De voeten van Rubi zijn smal en hij geeft ze ook smal. Hij wil de stap nog wel eens niet ruim geven, dat is bij hemzelf ook zo.
Maar exterieurmatig geeft hij verder totaal geen problemen, en zeker geen foute beenstanden

Ken jij ALLE rubiquil veulens? Ik niet maar er staat dan ook dat de hengst nog weleens (als in af en toe) de neiging heeft.
Ik heb NOOIT beweerd dat het altijd zo is maar ik ken een stuk of vijf veulens van Rubiquil die niet helemaal correct gebouwd zijn in de voorbenen.

Ik probeer mensen alleen maar te waarschuwen voor wat er ook eventueel kan komen. En als Rubiquil echt alleen maar slechte benen zou geven zou ik hem natuurlijk NOOIT aan bevelen WEL??????

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:17

over het bonte fokken

daar ben ik het niet echt met je eens, wij fokken al 20 jaar bonten, en ik heb bij ons nog geen maanoog voorbij zien komen, maar net als bij een slecht getekende bonte, kan je ook een bruine fokken, met bijv, een melkmui, of 3 witte benen, bij een bonte ben je in ieder geval zeker van 4 witte benen,
maar smaken verschillen, en dat is maar goed ook, want anders zou er maar 1 type en kleur paard zijn., beetje saai

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:55

waarom ben je in ieder geval zeker van een bonte met 4 witte benen?

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:34

Omdat de tobiano factor altijd witte benen geeft.

Je hebt sowieso 50% kans op een bonte, het is wel of niet:-)

Het grappige is natuurlijk dat je bont niet mooi vindt, dit is het beste bewijs dat een goed paard geen kleur heeft.

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:38

janderegelaa schreef:
Omdat de tobiano factor altijd witte benen geeft.

Je hebt sowieso 50% kans op een bonte, het is wel of niet:-)

Het grappige is natuurlijk dat je bont niet mooi vindt, dit is het beste bewijs dat een goed paard geen kleur heeft.

Daar heb jij weer helemaal gelijk in.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:57

Dus, wel naar een bonte kijken?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:10

hihi....kom maar op, i luuuvve bont

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:38

Dancer schreef:
Ik vind bont eigenlijk helemaal niet mooi . Ik kwam Special tegen op marktplaats en was gelijk verliefd maar dat was meer op het type. Toen wij naar Special gingen kijken bleek dat zij aan beide zijden heel mooi getekend is en zij de niet veel voorkomende kleur koffievos platenbont heeft. Ook heeft ze geen rare vlekken of veel wit aan het hoofd. Dit zijn allemaal dingen die ik absoluut niet mooi vindt.

De kans dat je een bonte krijgt met maanogen, witte hoofden, veel wit aan het lichaam is groter dan dat er zo'n mooi getekende als Special zelf geboren zal worden. Dus vandaar dat mijn keus niet op een bonte hengst zal vallen. Wat trouwens niet wil zeggen dat ik niet alsnog een bont veulen krijg , maar de kans is in ieder geval kleiner.

Ik moet toch even een paar dingen zeggen. Veel wit aan het hoofd, evenals maanogen, worden
niet
veroorzaakt door het Tobiano (=platenbont) gen. Tobiano geeft vlekken op het lijf en altijd witte benen, maar Tobiano geeft zelf géén wit aan het hoofd! Tobiano is zelfs het enige bontpatroon wat geen wit aan het hoofd geeft, en het geeft ook geen maanogen.
Aftekeningen aan het hoofd worden veroorzaakt door andere ook aanwezige genen zoals sabino of splash. Dezelfde genen die bij effen gekleurde paarden voor aftekeningen zorgen (aftekeningen aan het hoofd of benen worden áltijd ergens door veroorzaakt).
Maanogen worden maar door 2 genen veroorzaakt, namelijk Frame overo of Splash (witkopbont).
Frame komt voor zover ik weet niet voor bij 'onze' warmbloeden, en Splash zéér sporadisch. Je zult dan ook erg weinig bonte KWPN'ers o.i.d. tegenkomen met bauwe ogen. De kans daarop is dus erg klein.

Aangezien jouw merrie wel wit aan het hoofd heeft, maar geen blauwe ogen, zou ik zeggen dat ze tobiano + sabino draagt.
Bonte paarden die voor het overgrote deel wit zijn dragen vaak nog een ander gen zoals splash in combinatie met tobiano, waardoor het wit dubbelop is.

Als je dus je kans wilt minimaliseren op een bonte met veel wit, moet je dus idd een effen hengst nemen, bij voorkeur zonder aftekeningen aan het hoofd en benen. In ieder geval geen hengst met hoge witte benen of flinke bles, aangezien je dan weleens een uitgebreide sabino i.c.m. bont zou kunnen krijgen.

Je zegt ook dat je koffievos mooi vind, i.c.m. met een donkere voshengst is de kans op een koffievos veulen groot. Je zult dan wel altijd een vosveulen krijgen, vos x vos is altijd vos. I.c.m. met een donkerbruine (zwartbruine) hengst is die kans ook vrij groot, omdat hetzelfde gen wat een bruin paard heel donkerbruin maakt, ook van vos koffievos maakt.
[/quote]

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:31

Supertje bedankt voor de uitleg. Ik zou een koffievos heel erg mooi vinden. Maar ben niet zo weg van een vos. Ik heb een jurylid van het KWPN gevraagd om mij een advies te geven. Dus even afwachten nog.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:05

of topic: maar laat het me ff weten als je besluit haar te verkopen!!!

Dancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 07:28

elinax21 schreef:
of topic: maar laat het me ff weten als je besluit haar te verkopen!!!

Sorry dat gaat nog lang niet gebeuren.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:25

dancer; Je zou graag een niet bont veulen willen hebben en ook meer maat als verbeter punt. Stel dat je fokt dan krijgt het veulen zowel iets mee van zijn moeder als van zijn vader..net als bij mensen Het kan heel best dat het veulen erg op de moeder aankomt. Dus haar maat en kleur zal dragen Een mooi veulen kopen lijkt mij opzich een betere optie ook financieel bekeken want veulens zijn er genoeg te koop en mooi dat ze zijn en beste papieren erbij echt top ik weet niet wat jij doet maar ik koop dit jaar weer een veulen i.p.v. zelf fokken