Wie kan mij meer vertellen over het ras fjorden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een Veulen of een Volwassen Fjord

::1:: Veulen moet geen probleem zijn
2 (15%)
::2:: Veulen kan, Maar Leer in dat jaar dan wel het volgende^
2 (15%)
::3::Nee!! JIj moet echt een volwassen fjord hebben
9 (69%)
::4:: Het fjorden ras is helemaal niks voor jou!! Begin er niet aan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Prissey

Wie kan mij meer vertellen over het ras fjorden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 00:37

Hoihoi.

Ik ben vanplan om volgend jaar te kijken voor een Fjordje.
Nou weet ik wel een klein beetje over het ras, maar ben toch wel benieuwt naar de verhalen over dit ras van de zekere kenners.
In boeken lees je zo vaak maar kort het zelfde. Dus dacht ik misschien kan ik hier gewoon wat leuke informatie aan halen.

ook zou ik graag willen weten vanuit mij pol, Wat jullie beter vinden
een veulen of een volwassen fjord.
Voor mijn paarden kennis kan je eventueel even in mijn profieltje kijken. Daar staat alle nuttige informatie over mij en paarden.
Ook dat ik al een veulen gehad heb!

Als ik een veulen zou nemen wordt het zoiezo een merrie

Nou hoop snel wat verhalen en tips te krijgen en poll reacktie's

Groetjes prissey

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:01

Veulen of volwassen fjord:
Wat wil je, meteen rijden/mennen/etc of heb je genoeg gedult en wil je een veulen naar je eigen hand opvoeden.

Heb je genoeg verstand van paarden dat je het kan opvoeden en eventueel beleren etc? De basis is namelijk altijd al het belangrijkste geweest.

Fjorden zijn vaak erg veelzijdig. Kunnen wat springen, wat dressuur, wat western en voor de wagen, vrijheidsdressuur en zijn vaak geschikt voor buitenritten. Wel zijn ze vaak eigenwijs. Maar vaak als je ze een andere optie hebt gegeven luisteren ze wel. Ze willen altijd weten: wat als ik het niet doe. Maar als jullie band goed is, doen ze alles voor je. Zie mijn profiel voor foto's.

fjordnina

Re: Wie kan mij meer vertellen over het ras fjorden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:07

Ik \ou, puur gebaseerd op je berichtje en profiel, gan voor een volwassen fjord, beleerd in de richting die jij wil. Eentje van 4 tot 6 jaar. die zijn nog jong genoeg om ze een hoop bij te brengen. Ik heb zelf nu 5 jaar een fjord en beleef er heel erg veel plezier aan. Koppig, eigenwijs, lief, slijmbal, arrogant of juist heel meegaand. De ene fjord is voorwaartser dan de andere en daar moet je ook goed over na denken. Wil jij een heethoofd of een slome die met een los teugeltje buiten te rijden is.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:46

Bekijk meerdere fjorden, ga niet voor de eerste de beste. 4 tot 6 jaar is een mooie leeftijd idd, maar die zijn wel schaars.
Let bij het kopen van een fjord (bij alle paarden trouwens) op zomereczeem....... Sommige paarden schuren nu nog niet, maar je kan het zien aan de staart die in 'laagjes'is.

Verder zou je voor je zelf uit moeten maken wat je wilt, wil je gewoon vanalles wat doen met je paard, dus buitenrijden, dressuren, springen, mennen dan zijn fjorden uitstekende paarden!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die uitblinken in een bepaalde tak, maar wil je echt de sport in zou ik nog een keer overdenken of je dan wel een fjord wilt..

Ik weet niet waar je woont maar misschien is het leuk om naar onze knipdag te komen, waardoor je alvast kennis kan maken met verschillende fjorden http://groups.msn.com/StalSuderHiddingh ... gdag1.msnw

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 15:37

Ik wil zoiezo lekker buitenritten maken, en Dresuur. Deze 2 dingen vind ik zeg maar het belangrijkste voor mij in het rijden. Maar heb altijd al heel graag een fjordje gewilt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:46

Dan zou ik kijken naar een rastypisch en voorwaarts exemplaar wat zowel in de bak als buiten al gelopen heeft. Bij het kijken zou ik beide even uit willen proberen als ik jou was.

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:01

zorg er ook voor dat die gezond is

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:16

Bedankt..IK heb al wat nuttige informatie intussen, maar alle informatie is welkom

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:15

Jessicauvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:55

Op google staat meestal wel hetzelfde wat in boeken staat denk ik.

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 22:09

ja dat denk ik ook

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:11

Een 2 jarige is wel een goede leeftijd. Meeste 2 jarige zijn al wat makker. voetje geven en meelopen enzo. En je kan ze zelf inrijden. daar win je een heleboel vertrouwen mee Lachen Het zijn wel ondeugende beesten hoor! Maar wel heel lief en als je een sterke band met ze krijgt doen ze echt veel voor je! Maarja Fjorden blijven natuurlijk wel Fjorden en hebben ook een eigen wil Tong uitsteken dus je moet wel geduldig zijn Tong uitsteken dat kunnen ze je wel goed leren Tong uitsteken

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:13

Prissey schreef:
Ik wil zoiezo lekker buitenritten maken, en Dresuur. Deze 2 dingen vind ik zeg maar het belangrijkste voor mij in het rijden. Maar heb altijd al heel graag een fjordje gewilt

Met fjorden kan je geweldig buitenritten maken Lachen Maar ook dressuur hoor Lachen natuurlijk niet zo snel als met andere rassen maar ze kunne het wel als je het leuk maakt. Ik wil ook dressuur met Aart gaan doen. Lachen En ook zeker met een Fjord!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:42

ik heb altijd wat oudere goed doorbeleerde fjordne gehad om mijn paardrij draad op te pakken maar vaak hebben die beestje een voorgeschiedenis met soms de nodige (vervelende) gebruiksaanwijzing.
2 jaar gelden veulentje gekocht en inmiddels toch een volwassene erbij om zelf door te kunenn blijven rijden en als voorbeeld en leermeester qua paardengedrag voor die kleine.
Inmiddels gaat het prima met alelbei maar kan ik niet echt zegegn wara je voor moet gaan, is heel persoonlijk maar om de draar etc weer op te pakken lijkt mij een beleerde oudere wat beter