Verstandig om mijn merrie te laten dekken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Verstandig om mijn merrie te laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:22

Hallo !
Twee jaar geleden kocht ik mijn merrie van de fokker. Er werd toen tegen mij verteld dat ik een veulen van haar moest fokken. Ze was toen 4 jaar en ik vond het toch nog wel erg jong. Nu Tuesday Girl echter 6 jaar oud is, leek me het toch wel erg leuk om haar dit jaar te laten dekken.
Is dit verstandig ?

Mijn merrie is nu 164 cm hoog, 6 jaar oud. Heeft een gouden karakter.
Haar vader is Jetstream W, haar opa is JetSet-D.
Haar moeder is Karolina, haar opa is Zeddam.

Tuesday heeft prachtige gangen, vooral haar draf is mooi ruim. Ze is gek op springen, maar heb hier nog niet veel mee gedaan.

Tuesday is nog wel erg jong in haar koppie. Een echte puber op dit moment.

Tuesday is met 3 jaar naar een keuring geweest en is hier stamboekmerrie bij het NRPS geworden.

Hier is ze 6 jaar:
Afbeelding

Wat filmpjes (het gaat om de VOS ! ) Ze is op de filmpjes 4 jaar en 11 maanden oud (bijna 5 jaar dus).

Afbeelding

http://www.zippyvideos.com/4130578624774456/p1010084/

Afbeelding

Alvast bedankt

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:39

Niemand die dit weet ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:05

Jij het [naam].
Wat voor en voor wie wil je een veulen fokken?

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:18

Gewoon voor ons zelf. Wat voor precies zijn we nog niet uit, we zijn er namelijk ook nog niet uit OF we uberhaubt een veulen van haar willlen. Het leek mij erg leuk, maar zou hier met de juiste hengst een goed veulen uit kunnen komen ?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:19

waarom zou je het niet doen dan??? Wat waren de tegen punten??

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:26

lijkt mij wel de goede tijd ervoor, de merrie is uitgegroeid, goed onder het zadel, je kent de kwaliteiten die ze heeft, je ziet haar goede en mindere punten qua bouw, dus het lijkt mij het juiste moment om er een veulen bij te fokken, ik bedoel áls je er een veulen bij wilt fokken.
en van de juiste hengst (dus een hengst die dingen vererft zoals jij een paard graag ziet, en daarbij de eventuele zwakke punten van je merrie verbeterd.
je kan daarover vast wel advies krijgen hier en daar, ook wel bij de hengstenhouder zelf, maar misschien dat eerst iemand in je kennissenkring je kan adviseren?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:16

Denk dat deze merrie meer front en meer bloed nodig zal hebben.. maar heb de merrie nog nooit in het echt gezien, dus.. kan er naast zitten natuurlijk.

Als je later ooit nog een veulentje zou willen vangen, is het wel 'verstandig' de merrie op een jongrijpe leeftijd een keer te laten veulenen. Dus 6 jaar is wat mij betreft een goede leeftijd.

Maar veulenen betekent wel dat je rijden een grote tijd stil komt te liggen, en je loopt risico's met gezondheid merrie en inleg dekgeld. Je moet een veulenbox hebben, weidegang bieden zodra het veulen er is, tijd reserveren om fit te zijn tijdens de periode waarin je waakt voor de geboorte...

Het is nogal wat. En als je dan niet perse 100% wilt...
Ik zou als ik jou was lekker binnen het NRPS blijven, er zijn zat hengsten die er leuk bij passen. Kies er eentje die je mooi vind en kijk die diep in de ogen. Dan weet je vast wel of hij het wel of niet wordt.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:06

Tja, ik wil het wel 100%, maar mijn moeder vind het altijd toch wel een groot risico. Als het zou gebeuren, blijven we binnen het NRPS. Al helemaal nu ik de Hoefslag van 9 maart heb gelezen.
Opzich rijden we Tuesday nu ook niet verschrikkelijk veel, ik heb nu 3 B-wedstrijden met haar gereden, helaas zonder winstpunt. Maar de bedoeling was om haar dit jaar een beetje meer op te pakken. Het is niet zo dat Tues ons enige paard is en dat ik dus alles met haar zou moeten doen. Dus als zij een tijd zou stil staan voor het veulen, is dat geen probleem.
Kunnen merries na de dracht wel weer hetzelfde niveau bereiken als voor die tijd ?

We hebben een stal van 3x5 meter, maar die heeft lage deurtjes. We zouden er wel een stang boven kunnen zetten.

Met het uitkiezen van de hengst komt het wel goed, ik weet bijna zeker dat de fokker van Tuesday ons zou willen helpen.

Toch ben ik ook altijd bang voor de gezondheid van de merrie. Dat is ook de reden dat ik mijn E-pony merrie niet laat dekken. Daar heb ik toch even heel cru gezegt een grotere band mee.
Maar het lijkt mij gewoon geweldig om een kleine dreumes van Tues rond te hebben lopen.

Hoe groot moet een veulenwei ongeveer zijn? We hebben wel land bij huis, maar dat is in 2-en gedeeld omdat we ook de andere paarden in het land hebben staan.

In ieder geval heel erg bedankt iedereen !

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:31

Voor dit jaar vind ik het eigenlijk iets laat. Wellicht kun je dit jaar beter je tijd besteden aan het orienteren op hengsten en kijken en bezoeken van hengstenshows (die nu al in volle gang zijn) en dan volgend jaar begin april/ eind maart beginnen met dekken. Je moet zelf ook achter de hengstenkeuze staan. En zeker niet onbelangrijk, dat je nog ruim kunt in lezen in dingen die bij een geboorte en dekking voor (kunnen) komen.

Tuurlijk komen merries na de dracht weer terug op het oude niveau, het duurt wel eventjes omdat je weer moet gaan trainen.

Geen stangen in de stal gaan hangen hoor, daar kunnen veulens achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.

Succes!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:41

Sammie - het is helemaal nog niet te laat hoor - insemineren doe ik zelf ook bij voorkeur pas vanaf 1 mei, zodat je veulen volgend jaar grotere kans heeft om in het zonlicht buiten te kunnen, en niet bij vorst en ontij.
Wel zou de fokker dan spoedig een keuze moeten maken, maar dat kan ook zo klaar zijn. (tenminste, als je niet zo'n twijfelkont zoals ik ben ).

Rupsje, je hebt een box van 3x5m., je hebt weiland voor meerdere paarden... dus op zich kan je het eens proberen. 90% van de bevallingen bij paarden gaan gewoon goed.

Succes met je overwegingen!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:43

Ik denk dat het het belangrijkste is je af te vragen waarom je een veulen wilt. Omdat anderen dat een goed idee vinden lijkt me niet de juiste reden. Tenzij het veulen willen hebben natuurlijk

Het paardenaanbod is groter dan de vraag, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:00

@ Sammie: Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt, ik ga geen stangen IN de stal hangen hoor ! Ik wilde door middel van een stangetje het deurtje wat verhogen.

Maar helaas gaat het niet door. Mijn moeder en ik staan er helemaal achter, maar we krijgen Paps niet mee...
Misschien over een paar jaar zei hij.. Tegen die tijd zien jullie me weer verschijnen Ik ga me nu lekker maken op het veulen van de volle zus van mijn Tuesday. Umay is namelijk over 6 dagen uitgerekend

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:29

Dees schreef:
Sammie - het is helemaal nog niet te laat hoor - insemineren doe ik zelf ook bij voorkeur pas vanaf 1 mei, zodat je veulen volgend jaar grotere kans heeft om in het zonlicht buiten te kunnen, en niet bij vorst en ontij.
Wel zou de fokker dan spoedig een keuze moeten maken, maar dat kan ook zo klaar zijn. (tenminste, als je niet zo'n twijfelkont zoals ik ben )

Ging mij niet om het insemineren, maar meer over de hengstenkeuze maken e.d. Dat zou imo altijd rustig en goed overdacht gemaakt moeten worden. 1 mnd is dat het bij niet

@rupsje ik dacht dat je een stang in de stal gingen hangen

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:24

Hihi.. nee joh.. Hengstenkeuze zou bij mij niet zo heel erg lang duren. Als ik iets in mijn kop heb.... Dan ben ik er ontzettend lang en intensief mee bezig. Maar helaas, ik zou nog even moeten wachten