nederlands shetland pony stamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anchieee_

nederlands shetland pony stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:17

iemand geregistreerd daar?
mijn pony heeft een onbekende afstamming alhoewel ik wel weet wie haar moeder is maar in haar paspoort staat dat als onbekend aangegeven. Kan ik haar dan wel laten registreren? iemand iets meer informatie erover die er zelf ook staat geregistreerd?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:22

WD-V -> RPA

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:27

Geen verstand maar baak kom je dan in een b-register/hulpstamboek, toch?

Arianne

Re: nederlands shetland pony stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:17

Er zitten ontzettend aardige en behulpzame mensen bij het NSPS-stamboek. Als je ze een belletje geeft, proberen ze je eigenlijk altijd wel te helpen, ook als je geen lid bent.
www.nsps.nl.

Groetjes,
Arianne

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:27

Arianne schreef:
Er zitten ontzettend aardige en behulpzame mensen bij het NSPS-stamboek. Als je ze een belletje geeft, proberen ze je eigenlijk altijd wel te helpen, ook als je geen lid bent.
www.nsps.nl.

Groetjes,
Arianne

Dat valt tegen hoor... Ben een hele tijd bezig geweest om de echte gegevens van een shetlandmerrie boven water te krijgen, pony heeft een tattoo + S brandmerk in de hals, maar niemand kon me helpen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:48

Je kunt haar laten opnemen in het register. Als je de moeder vermeld wilt hebben zul je moeten bewijzen dat de moeder de moeder is en dat kan alleen door dna na te trekken.
Het heeft volgens mij weinig zin om een pony te laten registreren, ze kan dan ook nog niet naar keuringen en haar veulentjes komen ook nooit verder dan het registerstamboek. Echt waarde heeft het ook niet, het kost alleen maar geld en je pony wordt er geen stuiver meer door waard.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:14

Je kan een register papier aanvragen, maar daar kan je niet mee naar keuringen en dergelijke.

Echt behulpzaam is het stamboek niet helaas. Wij hebben met een pony op stal het zelfde mee gemaakt als Supertje.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:06

Supertje: En inmiddels al verder gekomen?

Idd NSPS is niet behulpzaam, alleen als je ze achter hun broek aanzit willen ze iets voor je doen, en dan duurt het nog maanden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:56

Sassieja schreef:
Supertje: En inmiddels al verder gekomen?

Idd NSPS is niet behulpzaam, alleen als je ze achter hun broek aanzit willen ze iets voor je doen, en dan duurt het nog maanden.

Nee, helaas niet. Eerst kreeg ik te horen dat er dan een inspecteur langs moest komen etc. Dat schijnt normale procedure te zijn bij hen, anders kunnen ze geen gegevens afgeven Waarom snap ik niet, bij ieder ander stamboek kun je gewoon met bijvoorbeeld het levensnummer en/of chipnummer, tattoonummer of wat dan ook gegevens opvragen.

Later heb ik nog een keer gebeld om het nog eens te proberen, toen kreeg ik te horen dat ze die gegevens toch niet meer zouden hebben, die waren te oud. De pony is namelijk al flink bejaard, ze is 22 jaar geleden gekocht door de mensen waar ze nu van is als zijnde 12-jarige. Bij controle door de VA bleek ze zéker 20+ te zijn. De pony is nu dus minimaal 42 jaar oud..... Tattoo is echter nog steeds perfect leesbaar in de onderlip.
Lijkt mij toch dat een stamboek dat soort gegevens bewaart.... dat die er niet meer zouden zijn gaat er bij mij niet in.
Vanwege de leeftijd van de pony lijkt het me duidelijk dat het niet om een papier erbij gaat om te fokken o.i.d., maar alleen om de echte naam en werkelijke leeftijd, evt. wat geschiedenis w.b.t. nakomelingen. Maar met naam en leeftijd waren we heel tevreden geweest. En dat lijkt me niet zo moeilijk om na te kijken....