Veulen met fles grootbrengen, ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

Veulen met fles grootbrengen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:06

Ik weet niet of dit hier goed staat maar
Wie heeft er ervaring met het grootbrengen van een moederloos veulen?
Wij krijgen misschien een fries merrieveulen van een week oud thuis om groot te brengen. Haar moeder heeft haar verstoten en er is zo geen andere merrie voor haar, dus is ze potveulen. Nu willen wij haar groot gaan brengen als ze ondertussen nog geen ander huis voor haar hebben gevonden, maar ik wil dus graag ervaringen van mensen horen. En dat het zwaar gaat worden zijn we op voorbereid!

wreckh

Re: Veulen met fles grootbrengen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:12

Wij hebben ons haflingerveulen de eerste week met de fles moeten voeren. De moeder was er gelukkig wel bij en uiteindelijk is het ons toch gelukt om het veulen aan het drinken te krijgen bij de moeder.

Het is idd enorm zwaar. Met bij ons nog het voordeel dat we met zijn 4-ren waren. Dus we gingen om en om 's nachts. Dan hadden we een fles gegeven. Vervolgens moeder melken, want we wilden wel dat haar melkproductie op gang bleef en deze melk stopte we weer in de fles voor het veulen. Na een paar nachten ben je gesloopt. De hele familie stond bij ons op de kop. Maar je moet volhouden. Wat hebben wij met zijn alle gejankt toen Staros de tepel van mama vond en mama het ook nog is toeliet. Een dag later werd ons 2de veulen gebeuren, toen hadden we het wel weer even benauwd, maar dat ging gelukkig goed.

Ik heb dus maar een week ervaring, maar het is dus echt heel zwaar. Meer kan ik er niet over vertellen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:19

Pb Viennanova eens. Zij hebben ook een veulen met de fles groot gebracht en kan je er alles over vertellen.
Veulen wel aangemeld bij de veulencentrale? Vast wel.
Een veulen wat eerst de speen van de moeder gewend is wil vaak moeilijk overstappen op een fles.
Succes

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:22

Idd, als het veulen idd wat moeite heeft met de speen van de fles kan je wat lekkers aan de speen smeren. Wij gebruikten stroop.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:31

wreckh schreef:
Idd, als het veulen idd wat moeite heeft met de speen van de fles kan je wat lekkers aan de speen smeren. Wij gebruikten stroop.

Idd Je kan ook wat suiker op de tong smeren. Als het tenminste lukt. Dat kan het drinken uit een fles ook stimuleren.

Op mijn vorige pensionstal is ook een veulen moederloos opgevoed. De eerste tijd drinken uit een fles, daarna dronk het de melk uit een emmer. Het veulen kon dan elk gewenst moment drinken.

In de pavo S.O.S kit zit een voedingsschema. Waarschijnlijk kan je dat ook wel krijgen als je melk koopt. Maar ik zou proberen om de merrie te melken en daar het veulen zoveel mogelijk mee te voeden.

Succes ermee!!

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:39

het veulen drinkt gelukkig al uit de fles en begint te snappen dat er ook melk in een emmer kan zitten, dus dat scheelt!
Ze is nu nog bij de huidige eigenaar en ik weet niet of die haar al bij de veulencentrale op heeft gegeven maar zodra het bekend is of wij haar krijgen of niet geef ik haar gelijk op, want dat blijft idd het beste voor het kind!

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:24

Mijn advies is opgeven bij de veulencentrale. Niets is beter dan een veulen op te laten groeien met een "moeder".
Altijd bellen, ik heb zelf ook dankzij de veulencentrale een pleegveulen bij mijn merrie staan en dat gaat super.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:34

we hebben dit zelfde "probleem" op mijn werk gehad, eerste keer dat het gebeurde toen ik daar werkte heeft het veulen het niet overleefd omdat het met de geboorte al erg zwak was. Het jaar erop hadden we een merrie die geveulend had van een hengstje maar zelf niet meer kon op staan. Dit veulen was ook erg zwak maar heeft de 1e 2 dagen gewoon bij moeders kunnen drinken. Daarna heeft moeder een spuitje gekregen.

Toen kwam het harde stuk. Het zag er ook niet rooskleurig uit. We hoopten op een merrie dat die spoedig ging veulenen omdat deze vaker veulens aanneemt van andere merries. Maar jah 4 dagen later is dat te laat. We hadden gelukkig wel een merrie 2 weken voor de geboorte van het hengstje die haar veulen had verloren en die hadden we gemelkt en de melk bewaart. Het veulen heeft deze melk in het begin gekregen. Daarna zijn we overgestapt op Pavo veulenmelk, dat is een poeder dat je moet mengen met water.

En het was werkelijk waar om de 2 uur het veulen eten geven. En dat zon 3 maanden lang en ook snachts. Nou mijn bazin was dus versleten kan je wel begrijpen. Na die 3 maanden kan je het langzaam afbouwen. Om de 3 uur, en natuurlijk meer melk. Nou het veulen inmiddels bijna volwassen paard leeft nog en is gezond. Wel merk je bij moederloze veulens dat deze een achterstand ontweikkelen en zo anders en neit zo netjes gebouwd zijn als andere veulens.

Afgelopen jaar hadden we een veulen die zijn moeder verloor na een week. In het begin poging met de fles maar dat werdt niet geaccepteert. Maar we hadden een merrie die lekker vettig was en haar veulen van 3 maanden zag er ook goed uit. Dus daar mocht het moederloze veulentje wel bij drinken. Maar je moest de merrie wel beethoudn want anders sloeg en beet ze het jonge veulen. Na enkele maanden ging dit steeds beter en sloeg het veulen terug. Maar eenmaal haar eigen veulen gespeend moest worden tja werdt het weer opnieuw opbouwen. Maar uiteindelijk kon het veulentje bij die andere moeder drinken zonder dat je er zelf bijstond en hij kon gewoon in stal bij haar.

Het kost veel tijd en gedult, maar als je de wil hebt om het leven va een jong dier te helpen dan moet je vooral doorzetten.

Groetjes

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:10

PB Wendy_Komen anders even. Die heeft een belgveulen vanaf 2 weken oud gevoerd.

karmas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:24

Ik heb 3 jaar geleden mijn Friese hengstveulen met de fles grootgebracht, omdat de moeder bij de bevalling overleden was. Dit is zeer goed verlopen het is een mooie grote ruin geworden met een goed karakter. Het was heel veel werk, we hebben 2 maanden lang iedere 2 uur melk gegeven, gezorgd voor paardengezelschap zodat hij niet te veel aan mensen ging hechten en hij leerde brokjes eten. Hij is afgezien van 1 1/2 liter biest van zijn moeder groot geworden met pavo melkpoeder, verder is hij nog nooit ziek geweest en zeer mooi uitgegroeid (nooit mager geweest of iets dergelijks). Wel hebben we de pavo voerschema's wat aangepast aan de natuurlijke situatie. Het was heel veel werk maar het resultaat mag er zijn.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:28

Mijn paard is ook met de fles opgegroeid want zijn moedere overleed na 3 weken aan koliek. het is erg zwaar maar gelukkig is alles helemaal goed verlopen.

Het is een goed uitgegroeid paard geworden.

Pas wel op dat je goed consequent blijft, het blijft een paard en als veulen is het allemaal wel leuk, maar als ie jou niet als mens ziet en geen respect daarvoor op bouwd heb je een probleem als ie volwassen is.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:34

F-AM --> KS

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:36

Allemaal in ieder geval alvast bedankt. Het is nog niet zeker of ze bij ons komt, maar mocht het geval wel zo zijn heb ik wat ervaringen gelezen.
Er staat overigens op de site van de pavo dat ze vanaf week 2-3 8 voedingen op een dag moeten, maar dat is waarschijnlijk het beste even met de veearts te bespreken!

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:46

Weet iemand overigens ook of de veulencentrale ook een website heeft? alvast bedankt"

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:53

rayo schreef:
Weet iemand overigens ook of de veulencentrale ook een website heeft? alvast bedankt"

Voor zover ik weet niet.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:07

Ik heb ook 11 dagen en nachten lang een veulen gevoed. Mijn merrie had een tweeling gekregen en 1 had een vergroeid achterbeen waardoor ze niet kon staan. Het was heel zwaar omdat ik maar alleen was en het veulen iedere 2-3 uur een fles melk moest geven (eerst merrie melken). Na 11 dagen hebben we haar helaas nog in moeten laten slapen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:18

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande posts, waarin gezegd wordt dat het zwaar is. Als je hulp kan vinden, met beide handen aangrijpen. Je bent echt versleten tegen de tijd dat je snachts weer een paar uur kan slapen. En het schema moet volgehouden worden, je kunt hem niet een paar uurtjes overslaan.
Maar ja, de voldoening die je hebt als je hem erdoorheen krijgt heh

En idd, zoveel mogelijk bij andere paarden. Ons flesseveulen heeft eerst veertien dagen bij geiten gestaan, maar was al bang voor paarden toen hij terug op de weide kwam. De eerste tijd was hij ook meer op mij gericht dan op de paarden daar. Gelukkig is hij uiteindelijk als pleegzoon geaccepteerd door een oude merrie. Hij is nu (bijna ) een normaal paard, maar wel erg op mensen gericht.

Bambi wrote
Citaat:
Pas wel op dat je goed consequent blijft, het blijft een paard en als veulen is het allemaal wel leuk, maar als ie jou niet als mens ziet en geen respect daarvoor op bouwd heb je een probleem als ie volwassen is.

Kan het niet beter zeggen.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:52

in ieder geval iedereen bedankt!
Ze zouden vandaag me moeder eventueel bellen maar ze heeft nog niets gehoord, dus misschien hebben ze al een goed huisje gevonden! Mijn vader kwam er gister mee, die was in een restaurant van een kennis die ook friesen heeft en een vriend van hem was op zoek naar een huis voor ze veulen, HET VEULEN dus, toen heeft me vader ons gebeld of wij dat wilden als ze nog geen huis gevonden hadden. We wachten rustig af, kunnen we haar helpen doen we het graag, maar mocht ze al een goed huis op hopelijk pleegmoeder gevonden hebben is dat natuurlijk ook oké!!

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:49

de nederlandse veulencentrale heeft zover ik weet geen web-site. De belgische wel
http://www.bwp.be/nl/?veulen/veulencentrale.htm.

Zorg wel voor een paardenmaatje als je het veulen krijgt wat het is heel belangrijk dat ze met soortgeno(o)t(en) opgroeit. En niet alleen de mens ziet.
Succes ermee als jullie het krijgen.

_oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:31

hoi
wij hebben 4 jaar geleden een haflinger met de fles/emmer groot gebracht.
ze was 5 weken oud toen haar moeder overleed.
in het begin ging het wat moeizaam, maar verder ging het allemaal heel goed.
ze is nu 4 jaar en verwacht over een aantal dagen zelf een veulen.
als ik je kan helpen met tips ofzo mail me maar.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 06:21

IEDEREEN BEDANKT VOOR DE INFO!! we zijn niet gebeld gister dus dat betekend dat ze een moeder gevonden hebben gelukkig, dus wij gaan er niet voor zorgen. Bij noodzaak hadden we het graag gedaan, maar dit is nog veel beter !!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:09

Fijn dat ze waarschijnlijk een pleegmerrie hebben gevonden, is toch het beste.
Nog even een tip, misschien handig voor anderen. Ikzelf heb geen ervaring met flessenveulens, maar een kennis had er wel eentje (helaas ook geen pleegmerrie beschikbaar, en het ergste is dat enkele maanden eerder een andere merrie een veulen verloren had en daar was geen veulen voor beschikbaar, hoe kun je het treffen). Hun hebben al vrij snel een speen onder een emmer gemaakt, zodat het net als een uier was. Veulen kon drinken wanneer hij wilde, en hun geen slapeloze nachten. Niet veel later dronk hij gewoon de melk uit een emmer.