rijden tijdens dracht merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

rijden tijdens dracht merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 08:18

hoi

ik heb een vraagje

mijn merrie word volgende maand gedekt en nu vroeg ik me af hoe lang jullie nog met jullie drachtige merrie hebben gereden
veranderde jullie merrie van gedrag tijdens de dracht of merkte je er niets aan?
en is het zo dat je best de eerste maand niet rijdt vanwege het inkapselen van het eitje ?

bedankt alvast

groetjes sandra

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:14

F-AM --> KS

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:17

onze merrie werd gevragd toen ze 4 weken drachtig was om aan een show mee te doen de dierenarts rade dat heel erg af omdat stress de merrie het eitje kan laten afstoten.
Toen zij een maand of twee drachtig was was ze net een racemonster geworden gewoon niet mee te rijden dat ging al gauw over maar haar gedrag bleef shagerijnig.
Toen zij 9 maanden drachtig was zijn we gestopt met rijden maar tot op hedem wel blijven bewegen met haar in de vorm van veel wandelen, en nu is ze 1 dag overtijd !

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:54

Ben gewoon doorgereden tot 8 maanden dracht, ben toen gaan afbouwen, ze werd rond die tijd ook heel sjagrijnig en dominant, toen ze 9 maanden drachtig was werd ze weer heel lief, maar begon snel buiten adem te raken en vond het aansingelen niet meer leuk, ben toen dus gestopt. Het is juist goed om de merrie beweging te geven, alleen moet je het als de buik echt dikker wordt niet te gek maken, ze geven vaak zelf wel aan wat ze wel en niet meer kunnen.

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:31

met 9 maand loop ik alleen nog met onze merrie.Die van is bijna 2 weken gedekt en ik rij gewoon als het vast zit het vast en ja als het dan nog wordt afgestoten dan zal het wel niet goed zijn dus ik rij gewoon met onze merrie

juudje86

Re: rijden tijdens dracht merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

ik heb ook in het begin gewoon gereden. nu is mijn merrie 10 maand drachtig en heb al die tijd gereden. tot de 8e maand gesprongen. envanaf de 9e maand afgebouwd. ik merkte vanaf de 9e maand dat ze er meer moeite meer kreeg, zwaar ademde. de laatste week merk ik dat ze er geen zin en geen puf meer heeft. nu maak ik nog een paar keer per week een stap rondje (als ze wil een klein drafje) tot aan de bevalling.

denk dat het met elke merrie wel anders is. de mijne is ook niet zo dik. onze andere merrie is nu al al dikker terwijl ze een maand langer moet.
gewoon je merrie goed in de gaten houden, en kijken wat ze nog aankan en wil.

mijn merrie wou met de 8e maand nog wel een sprongetje maken.

het is voor je merrie beter om zo lang mogelijk door te rijden, dan gaat het straks met de bevalling ook veel makkelijker, en is ze weer veel sneller in conditie na de bevalling.

bassa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:44

ik heb op bassa mogen rijden tot het veulen er uit kwam.
ze is 9 op 10 april bevallen en ze hebben op haar 31 maar nog gereden en ik heb haaar dan bereden op 1 april en op 7 april zonder zadel alleen maar gestapt.
maar vind het wel ziellig dat ze tot 31 maart in de lessen werdt gebruikt

Barb

Re: rijden tijdens dracht merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:56

mijn merrie mag 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschaps verlof!

shana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:59

thanks voor jullie antwoorden

mijn merrie is vrij heet !!! zou dit nadelig zijn ivm afstoten van de vrucht?

groetjes sandra

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:46

Mijn merrie is ook heel heet....
Ik heb haar laten dekken en ben gewoon verder blijven rijden.
Ik vermijd wel stress, al kan je dat niet altijd voorkomen.

De vorige keren doorgereden tot 6 weken voor de bevallingsdatum, daarna lekker elke dag wandelen en de wei in.
Soms klauterde ik er wel eens op zonder zadel....

Mijn merrie wordt heel aanhankelijk als ze drachtig is en haar inzet verdubbeld....
heerlijk!!!

lauranaomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:04

ik heb ook gewoon doorgereden tot laatste dag,merrie geeft zelf wel aan wat wel en niet kan.Nix moet meer en als ze wil mag alles.tuurlijk hou je er wel rekening mee maar vanaf de dag dat ze gedekt is kun je gewoon rijden hoor.Wij "vrouwen"werken toch ook gewoon door!

lauranaomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:06

ik vind het trouwens voor mijn gevoel geen prettig idee om te gaan rijden als je paard zon veulentje in de buik heeft.vooral laatste dagen natuurlijk.tenminste dat vond ik hoor kweet niet wat jullie ervan vinden

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:09

lauranaomi schreef:
ik vind het trouwens voor mijn gevoel geen prettig idee om te gaan rijden als je paard zon veulentje in de buik heeft.vooral laatste dagen natuurlijk.tenminste dat vond ik hoor kweet niet wat jullie ervan vinden

Dat klopt wel, is toch een eng idee....stel je voor dat.....????

Maar mijn merrie is eigenlijk beledigd als ik er op een gegeven moment mee stop.
En zoals je daarvoor al schreef, op een gegeven moment laat je de merrie een beetje bepalen wat er gaat gebeuren als je erop zit....

Lindah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:15

mijn verzorgpony is nu 10 maanden drachtig, maar ik rijd nog gewoon op haar. Ze is ook nog niet veranderd qua gedrag(alleen tegen andere paarden). Ik ga door tot ik merk dat het te moeilijk word voor haar. En natuurlijk houd ik wel rekening met wat ik doe..ik spring geen hoge hindernissen en stap vaker..

Groetjes Linda

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:26

ik heb vorig jaar 3 dagen tot de bevalling rustig aan gereden, en na de bevalling na 3 dagen weer opgestapt.
Dit jaar heeft ze er meer last van haar balans, ze is 20 april uitgerekend, er is tot afgeopen maandag mee gereden, en vanaf nu wat licht longewerk en veel stappen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:11

Angel is dit weekeind uitgerekend en heeft gister nog les gelopen(met een beginner, dus enkel stappen en 1,5 rondje draven). Maar ze is het nu echt wel zat, dus vanaf nu hoeft ze niet meer.
Ik heb het haar echt zelf aan laten geven, vond ze het nog leuk dan had ze nog ff door gemogen tot het veulen er naast stond.
Roos heeft vorig jaar op 9 mei haar veulen gekregen en had in januari al zwangerschaps verlof omdat ze het echt zwaar begon te vinden en ging staken(die was toen ook bijna 4, dus na het inrijden vond ik het ook hoogste tijd om haar ff vakantie te geven).

De eerste 3 maanden heeft Angel ook nog aardig fanatiek gesprongen(de eerste maand niet, toen stond ze nog bij de hengst vakantie te vieren). Toen is ze bevangen geweest, daarna kreupel geweest ivm verbening van het hoefkraakbeen. Omdat ze toen al wat buikje kreeg heb ik gezegt dat ze toen gewoon niet meer mocht springen tot het veulen eruit is en ze weer lekker opgebouwd heeft om te kijken hoe dat gaat.