Twijfels beleid KWPN nav verkort verrichtingsonderzoek???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Twijfels beleid KWPN nav verkort verrichtingsonderzoek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 01:46

Ik las de persverklaring van de KWPN-hengstenkeuringscommisie in de PAARDENKRANT. Zit hier wel met een dubbel gevoelen. Ik quot even de mening van Jeroen Dubbeldam en het verslag van de Paardenkrant. Het gaat over de hengst Chiquitin de Silla

Citaat:
"Als ik jury was had ik de hengst niet kunnen beoordelen", zegt hij. "Juist wat hij goed kan, heeft hij hier niet laten zien en dat is springen."
Chiquitin kan niet bekoren met zijn
kortbenige, ouderwetse model en is op basis daarvan niet sterwaardig
, maar de commissie was tijdens de hengstencompetitie gecharmeerd van zijn springmanieren en dat was woensdag zijn redding. Overigens was er geen sprake van excelleren in zijn leeftijdsklasse, waar de KWPN-commissie bij de oudere hengsten waarde aan hecht, want Chiquitin werd afgelopen winter in het M gestart en dat is een niveau lager dan hengsten uit dezelfde jaargang.

Als merriehouder voel ik me hier toch enigzins dubbelzinnig over. Deze hengst is zelfs nog niet sterwaardig!!!! Wij als merriehouders moeten streng selecteren. Laatst las ik in een topic dat een merrie die onder de index van 120 zit klaar is voor de BBQ, in feite een beetje vergelijkbaar met een NIET-stermerrie, want met lager moet je niet afkomen (bv. met een 3-jarige hengst uit een stamboekmerrie op de keuring). Ik vind dat het KWPN hier slechte signalen geeft. Ook naar de merriekeuringen toe. Wat is STER nu nog?????

Als je dan verder leest. Bij Tjunske. Wat een troubles over dat achterbeen. O jeee... dat kan niet! (kan ik nog begrijpen) Maar als je dan bovenstaande verklaringen naast elkaar legt, heb ik wel enige bedenkingen.

Ik fok zelf hobbymatig. Als ik een merrie heb waarvan ik denk dat ze niet sterwaardig is, probeer ik ze te mijden uit mijn merrielijn (ookal is het een fijn paard). Bij deze... waarom zou ik nog????

Wat denken jullie hiervan?

Mansolein

Re: Twijfels beleid KWPN nav verkort verrichtingsonderzoek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:27

Ik vind dat je gelijk hebt. Je moet je niets aan trekken van de stomme acties van het KWPN. Het gaat om mensen en die zijn beïnvloedbaar aan alle kanten. Je moet het kwpn niet zien als een graadmeter voor de kwaliteit waarborging van een paard.

Gewoon zelf heel kritisch blijven kijken naar je merrie(s) en naar de combiantie met de hengst. Ik zelf trek me niets aan van predikaten want ook die zeggen weinig. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat '' ons kent ons'' invloed heeft op het wel of niet behalen van predikaten!

Wat ook al zo vaak gebeurt is dat het kwpn een bepaalde hengst niet wil op 3 jr. leeftijd en vervolgens als dat paard in de sport goed presteerd hem toch maar goed keurt. En drie maal raden waarom....????? commerciëel zijn en geld willen. Ze kunnen het zich niet veroorloven om het niet doen, niet alleen gaan ze dan af, maar ook lopen ze veel publiciteit en geld mis.......

Dat is precies wat ook hier gebeurt is met die oudere hengsten.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:04

Ook ik ben een hobbymatige fokker en heb net als Jan_VT met verbazing de paardenkrant zitten lezen en met mensen in mijn omgeving nogal verontwaardigt gereageerd.

Jan_VT is nog aardig geweest, want de hengst met "rechtsvoor met zo'n toontredende stand dat het bijna eng is" hoort daar zeker ook bij.
Het vererft, zeker weten en wat doen we weer: massaal achter deze goed in de sport presterende hengst aanrennen.
En zo kennen we er nog één, die eigenlijk niet eens sterwaardig en nu omdat hij zelf zo goed gepresteerd heeft mag dekken.
(Niemand hoeft zich aangesproken te voelen, aangezien het topic niet over deze hengsten gaat, maar over het KWPN-beleid)

Bedenk goed "fokkers": een veulen met een gebrek of zichtbare afwijking wordt genadeloos door het KWPN aan de kant gezet.
Probeer hem dan nog maar eens te verkopen!

Blijf (zoals Mansolein zei) heel kritisch naar je merrie kijken, denk aan mijn woorden dat het KWPN je produkt genadeloos bekijkt en ga dan pas "heel bewust" een hengst kiezen.

Ik kan uit ervaring zeggen dat het niet leuk is als men terecht of onterecht kritiek heeft over je veulen en/of paard!!!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:17

Aan de andere kant is het wel zo dat de hang naar perfectie de zekerste weg is naar middelmatigheid. De grote verervers die zich al lang hebben bewezen, zouden nu waarschijnlijk niet worden goedgekeurd of een storm van verontwaardiging hebben ontketend. Dreamcatcher draait zijn rechter voorvoet niet verder naar buiten dan Tuschinski, dat heb ik afgelopen zondag bij van Bommel nog mooi kunnen constateren. De hengst Vleut heeft geen hengstenuitstraling, wat ik toch een van de voorwaarden vind. Vanwege de interessante moederlijn en zijn springaanleg krijgt hij echter een kans. Chiquintin heb ik nog niet in levende lijve gezien dus daar heb ik geen oordeel over. Als serieuze fokker bepaal je toch je eigen keuze en heb je een eigen meetlat. Ik wacht dan gewoon af wat de hengsten presteren in de fokkerij. Dat kan achteraf best eens meevallen, ondanks een of meerdere tekortkomingen.

Bartvl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:26

Altijd nog liever meer paarden in Holland die goed springen dan paarden die alleen maar 'ster-waardig' zijn en niet over een hout kunnen.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:14

Bartvl schreef:
Altijd nog liever meer paarden in Holland die goed springen dan paarden die alleen maar 'ster-waardig' zijn en niet over een hout kunnen.

Akkoord... bij het hele predikatenstelsel zijn sterke vragen te stellen, maar het is er nu éénmaal... ik vind ook dat je hier niet te veel aan moet vasthangen. Wil je echter meedoen, dan moet je er wel enigzins in meedraaien. Daar kan je niet om

Wat mij dan tegen de borst stoot is wanneer het KWPN overgaat tot het keuren van een niet-sterwaardige hengst. Het is geen mooie zei Hamoen Springen doet hij in de sport tot op heden niet zoals zijn leeftijdgenoten zei Hamoen, en hier in Ermelo liet hij niet veel zien zei Hamoen. Toch een dekbrevet.

Enigzins vind ik het wel mooi dat ze voor de helft open communiceren, maar wat voor zin heeft het??? Wie gaat die hengst nog gebruiken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:34

Niet alleen de afstamming van het paard telt mee.......ook die van de eigenaar zelf

En La Silla heeft genoeg predikaten op zak!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:39

Uiteindelijk bepalen de merriehouders of ze bij zon hengst gaan dekken.
In principe vind ik het heiligverklaren van een jonge hengst waar nog niets van bekend is na Ermelo (Trento, etc.) veel schadelijker.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:25

Citaat:
@sarabande schreef:
Citaat:
Uiteindelijk bepalen de merriehouders of ze bij zon hengst gaan dekken.
In principe vind ik het heiligverklaren van een jonge hengst waar nog niets van bekend is na Ermelo (Trento, etc.) veel schadelijker.

Helemaal mee eens!
Wel héééél vervelend dat je dus niet het deskundige oordeel van een jury mee kunt nemen in je beslissing.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:50

KWPN's wegen zijn ondoorgrondelijk!

Aan de ene kant een oudere hengst op wacht zetten, aan de andere kant een ... (tja hoe noem je zo iets??) ... lelijkematigspringendevoorkeursbehandelingskneusjevaneenhengst naar binnen halen. Zou de commissie 'm zelf gebruiken??
karinna schreef:
Wel héééél vervelend dat je dus
niet het deskundige
oordeel van een jury mee kunt nemen in je beslissing.

Dan moet je het niet deskundige oordeel maar meenemen.

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:07

Dat zullen we dan maar doen

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:16

Jan_VT schreef:
Ik fok zelf hobbymatig. Als ik een merrie heb waarvan ik denk dat ze niet sterwaardig is, probeer ik ze te mijden uit mijn merrielijn (ookal is het een fijn paard). Bij deze... waarom zou ik nog????

Omdat je denk ik voor jezelf fokt en niet voor het KWPN. Als je probeert een merrielijn op te zetten zal het je toch worst zijn wat het KWPN doet.

Het KWPN heeft trouwens wel vaker hengsten goedgekeurd en aangewezen voor Ermelo die indien het merries waren geweest absoluut niet voor een ster in aanmerking zouden zijn gekomen. Niets nieuws onder de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:18

Citaat:
in feite een beetje vergelijkbaar met een NIET-stermerrie, want met lager moet je niet afkomen (bv. met een 3-jarige hengst uit een stamboekmerrie op de keuring).

Heb op de hengstenkeuring toch meerdere gezien uit een stamboekmerrie of alleen stb prok.

Een merriehouder bepaalt zelf of zijn merrie goed genoeg is om mee te fokken en dat moet je schijnbaar bij de hengsten ook doen. Een fokker vindt lang niet iedere goedgekeurde hengst goed genoeg om te gebruiken. Dus als dit echt geen goede hengst is komt ie toch niet aan het dekken toe.
Maar er zit ook wel wat in dat er topverervers zijn die in hun tijdperk ook al niet sterwaardig waren zoals Jasper.
Mss hebben ze in deze hengst ook iets uitzonderlijks gezien.

Ik vind trouwens het afkeuren en op wacht zetten van hengsten erger dan dit geval.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:20

peninna schreef:
Omdat je denk ik voor jezelf fokt en niet voor het KWPN. Als je probeert een merrielijn op te zetten zal het je toch worst zijn wat het KWPN doet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je fokt idd voor jezelf. Maar het is belangrijk dat je een lat legt. Enerzijds is dat een lat die je zelf bepaald maar anderzijds moet je ook een lat hanteren van een organisatie zoals het KWPN vind ik. Ik geloof dat beiden elkaar aanvullen en noodzakelijk zijn.

peninna schreef:
Het KWPN heeft trouwens wel vaker hengsten goedgekeurd en aangewezen voor Ermelo die indien het merries waren geweest absoluut niet voor een ster in aanmerking zouden zijn gekomen. Niets nieuws onder de zon.

Daar zou je dan toch van mogen uitgaan dat ze dat nu net NIET doen. Zeker niet bij hengsten. Een NIET-sterwaardige merrie het predikaat meegeven zal veel minder invloed hebben op de fokpopulatie dan wanneer men dit doet bij een hengst.

[***] schreef:
Heb op de hengstenkeuring toch meerdere gezien uit een stamboekmerrie of alleen stb prok.

Heb je voorbeelden van GOEDGEKEURDE hengsten die vallen binnen het huidige fokbeleid?

[***] schreef:
Ik vind trouwens het afkeuren en op wacht zetten van hengsten erger dan dit geval.

Volledig mee akkoord.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:39

Jan_VT schreef:
"peninna"]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je fokt idd voor jezelf. Maar het is belangrijk dat je een lat legt. Enerzijds is dat een lat die je zelf bepaald maar anderzijds moet je ook een lat hanteren van een organisatie zoals het KWPN vind ik. Ik geloof dat beiden elkaar aanvullen en noodzakelijk zijn.

Wat ik bedoelde is dat je je eigen standaard moet bepalen, ik fok ook en ik denk dat ik de lat hoger heb liggen dan het KWPN. Je eigen ideeen en het KWPN zouden elkaar inderdaad moeten aanvullen, helaas is dat lang niet altijd het geval. Bij het KWPN spelen andere belangen dan bij een serieuze kleine ''hobby'' fokker.

''peninna"

Jan_VT schreef:
"
Daar zou je dan toch van mogen uitgaan dat ze dat nu net NIET doen. Zeker niet bij hengsten. Een NIET-sterwaardige merrie het predikaat meegeven zal veel minder invloed hebben op de fokpopulatie dan wanneer men dit doet bij een hengst.

Je hebt volkomen gelijk dat ze dat niet zouden moeten doen, maar helaas is de werkelijkheid anders.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:37

Jan_VT schreef:
[***] schreef:

Heb je voorbeelden van GOEDGEKEURDE hengsten die vallen binnen het huidige fokbeleid?

VOICE heeft een doodsimpel stamboekmerrietje als moeder.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:18

Jan_VT schreef:
Het is geen mooie zei Hamoen
Springen doet hij in de sport tot op heden niet zoals zijn leeftijdgenoten zei Hamoen,
en hier in Ermelo liet hij niet veel zien zei Hamoen.
Toch een dekbrevet.

Ik begin zolangzamerhand nog begrip te krijgen voor Zoer met zijn uitlatingen......... Die van hem zijn namelijk óók niet sterwaardig, maar springen doorgaans ruimschoots beter dan de leeftijdsgenoten......

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:41

Kwpn zet zichzelf weer goed te kijk. Vind je het gek dat er zoveel mensen hengsten nemen van andere stamboeken (Oldenburg, Hannover, enz)
Waar baseren ze het goedkeuren van Chiquitin eigenlijk op? Staat dat ergens onderbouwd?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:51

Basvdv schreef:
Jan_VT schreef:

Is de merrie dan ook niet sterwaardig of heeft ze gewoon geen predikaat? Er zijn zoveel redenen waarom een merrie geen ster krijgt (wie is de eigenaar, wie maakt haar klaar, wie brengt haar voor, spanning op de dag zelf, blessures, niet doorfokkend schoonheidsfoutje........), heeft maar voor een percentage met de bouw en beweging van de merrie zelf te maken. Lijkt me een beetje kortzichtig om goede hengsten te laten staan alleen omdat de moeder 5 minuutjes van haar leven niet de juiste indruk heeft gemaakt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:20

Fokken gaat veel verder dan de som van een paar predikaten.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:18

arie53 schreef:

Precies!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:30

arie53 schreef:

Jammer genoeg kick de gemiddelde potentiele koper hier echter wel op .

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:25

LDRD schreef:
arie53 schreef:

Jammer genoeg kick de gemiddelde potentiele koper hier echter wel op .

Nou, mijn ervaring leerd dat er heel veel mensen zijn die daar niets om geven of niet eens weten wat het allemaal precies inhoud.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:55

Mansolein schreef:
Nou, mijn ervaring leerd dat er heel veel mensen zijn die daar niets om geven of niet eens weten wat het allemaal precies inhoud.....

Maar we wonen niet allemaal in Frankrijk

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:06

Citaat:

Is de merrie dan ook niet sterwaardig of heeft ze gewoon geen predikaat? Er zijn zoveel redenen waarom een merrie geen ster krijgt (wie is de eigenaar, wie maakt haar klaar, wie brengt haar voor, spanning op de dag zelf, blessures, niet doorfokkend schoonheidsfoutje........), heeft maar voor een percentage met de bouw en beweging van de merrie zelf te maken. Lijkt me een beetje kortzichtig om goede hengsten te laten staan alleen omdat de moeder 5 minuutjes van haar leven niet de juiste indruk heeft gemaakt.
[/quote]

ik heb net haar rapportje gelezen, en die is zo gek nog niet
en tja met het kwpn weet je het maar nooit he

Rohbria is een ruim voldoende ontwikkelde, ruim voldoende rijtypische merrie die goed in het rechthoeksmodel staat.
Het hoofd is sprekend. De nek zou wat meer lengte mogen hebben, de keeluitsnijding is voldoende licht. De hals heeft voldoende lengte, staat er goed op en heeft een goede bespiering in de bovenlijn. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld en loopt voldoende ver door. De schouder heeft ruim voldoende lengte en is normaal gelegen. De rug is normaal gevormd, de lendenen zijn sterk bespierd en aangesloten. De croupe heeft ruim voldoende lengte en is ruim voldoende gelegen. De broekspier loopt ver door. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld, maar wat onderstandig. Het voorbeen zou wat meer lengte mogen hebben. De kootstand is wat week. Het achterbeen is wat gebogen. De koten van het achterbeen zijn lang. De voeten en verzenen zijn normaal ontwikkeld. Het beenwerk is passend qua omvang en heeft ruim voldoende kwaliteit.
In stap gaat de merrie wat toontredend. De stap is actief met voldoende ruimte. De draf heeft ruim voldoende ruimte, souplesse en houding. Er is sprake van voldoende afdruk, de merrie blijft in draf wat vlak en strak in het voorbeen. In galop toont de merrie voldoende ruimte en afdruk en ruim voldoende houding.
Stokmaat: 166.0 cm. Kleur: zwartbruin.
[/quote]