[TI] karakter en aanschaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

karakter en aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:19

Wat voor karakter hebben tinkers?
Voor wat voor ruiter zijn ze wel of juist niet geschikt?
Hjeb je verschillende types( modern en ouderwets)?
Waar moet je opletten bij de aanschaf?
Zijn er fokkerijen in nederland?
En hoe liggen de prijzen ongeveer?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:00

in deze topic staat wel wat info

en verder aanschaf prijs staan ook nog wel genoeg topic's over hier

dan zou je even moetten zoekken

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:14

He felicity, kom anders eens op 't Sander kijken, daar staan al 2 type Tinkers (eh 1 Tinker en 3 Irish Cobs ) en allemaal anders qua karakter!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:18

Poeh.. ik raad je het boek "Tinkers, bonte paarden uit Ierland" aan. Daar staat eigenlijk wel het antwoord in op al je vragen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:20

Ik wil wel erg veel weten he?
Ik heb tot nu toe alleen een fjord nrps gehad. En wil me eerst verdiepen in het ras voor dat ik er een koop.

Ik zoek een recreatie paardje waar ik ontspannen mee de bossen in kan en die ook betrouwbaar is.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:33

felicity schreef:
Ik zoek een recreatie paardje waar ik ontspannen mee de bossen in kan en die ook betrouwbaar is.

Dan moet je er niet van uit gaan dat iedere tinker zo is.
Zelf heb ik er ook een waar geen ontspannen buitenrit mee gemaakt kan worden.
Ze wil alleen maar hard, wel goed te houden hoor maar ontspannen aan een lang teugeltje zit er gewoon niet in.
Goed rondkijken en het liefst een tijdje op proef zou ik adviseren.
Laatst bijgewerkt door coydog op 10-04-06 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:36

Mijn vriend die vind het ook weleens leuk om te rijden. Alleen heeft hij het niet op grote paarden. Vandaar de keuze tinker. Toch lekker stevig en niet te groot.

Vandaar dat ik informatie vrag. Heb zelf niet zoveel ervaring met tinkers.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:42

Misschien toch op de uitnodiging van Snowdon ingaan, het is in de buurt.
Leon zal ook genoeg over tinkers weten te vertellen, zit er al lang genoeg tussen om er een goed beeld van te hebben.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:55

Idd, absoluut niet alle tinkers zijn zo. Ze zijn zo verschillend allemaal! Het paardje wat jij zoekt zal er vast wel tussen zitten, maar je moet wel ff zoeken.
Mijn tink is niet echt geschikt voor relaxte buitenritjes, die was een paar dagen geleden net een arabische hengst De hele weg dribbelen en zijwaarts zo'n beetje.

Ik heb wel een aantal jaar op een tinkerhoeve heel wat verschillende tinkers gereden en dr zijn dr ook zeker wel wat waarmee je wel relaxed buiten kunt rijden!

Succes!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:12

Maar over het algemeen genomen zijn het toch wel eerlijke dieren?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:19

In principe is ieder paard eerlijk.
Maar tinkers zijn wat stabieler in de omgang, als ze geen verleden hebben.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:20

Van mij mogen ze best een keer een sprintje trekken of opzij springen. Maar vind het doodeng om helemaal geen controle meer te hebben.
Vind het ook wel lekker als ze een wat vastere karakter hebben.
Ik heb nu echt een karakterpaardje. Het ene moment heerlijke te rijden en het andere moment loop ze alleen maar te stressen. En dat vind ik zelf heel lastig.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:28

Eerlijk is (bijna) elk paard idd!
En controle heb ik ook eigenlijk altijd wel over mijn tink gehad. Hij doet wel wat ik zeg, hij dribbelt alleen en loopt lekker zijwaarts

HIj is zeker wel eerlijk en luistert ook wel, alleen echt relaxed is het voor mij niet
Laatst bijgewerkt door Pietnhoes op 10-04-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:30

Mijn buurvrouw heeft Tinkers. Tussen mij en de Tinkers klikt het in ieder geval niet geweldig
Kan ontzettend om ze lachen, humor hebben ze zeker! Wel moet ik me, als ik dat vergelijk met mijn eigen paard (ijslander) veel dominanter opstellen, en daar moet ik met mijn karakter echt mijn best voor doen. Heb ik eenmaal de juiste instelling (een reuze-hoef op mijn teen helpt daar ook goed mee ), dan gaat het prima.
De meesten hebben in de gaten dat ze heel wat sterker zijn, en doen dan ook alleen iets voor je als ze d'r zin in hebben: wat gelukkig wel meestal zo is ze hebben geen kwaad in zich.
Pas wel op met tinkers uit ierland/engeland: die zijn vaak al gebruikt voor de jacht. Het rijden in 'open' gebied kan dan voor problemen zorgen (extra versnelling zonder rem).

Verder zijn het echt geweldige beesten hoor!! Lachen kun je zeker met ze! Er zullen zeker geweldige exemplaren tussenzitten, dus ik zou zeggen: ga eens ergens kijken en dan kom je erachter of je het juiste karakter voor een tinker hebt..
En inderdaad is mijn ervaring wel dat ze een 'vast' karakter hebben. Ze zijn eigenlijk allemaal iedere dag even moeilijk/makkelijk in dezelfde dingen. Heb je dus een superexemplaar, dan kun je daar ws iedere dag van genieten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:06

Dat ze in de gaten hebben dat ze heel wat sterker zijn is puur een kwestie van opvoeding

@ felicity: ik heb dat boek waar Berdien het over heeft, mag je best wel lenen als je hier toch langskomt.

Kytha

Re: karakter en aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:18

felicity; je mag ook eens bij mijn 2 merrie's komen kijken. die zijn echt totaal verschillend kwa karakter en type, maar wel 2 geweldige dieren.
ééntje staat overigens vlakbij 't Sander, waar Leon met zijn Tink staat

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:33

Ik heb ook een tinker genomen om weer vertrouwen te krijgen buiten en dat bevalt geweldig!
Aileen kan best eens ondeugend zijn, maar als ze echt schrikt, gaat ze niet aan de kletter maar verstijft ze. Is trouwens nog maar een keer gebeurd, toen een luchtballon naast ons ging landen.
Ze wil best een keer doen alsof. Erg grappig maar gelukkig goed te handelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:29

En als je dan toch Etten- Leur aandoet... Mijn Tink staat bij manege De Belle en is weer héél anders dan die van Snowdon en Elke...

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:46

Ik heb 2 tinker merries. Ik kan zelf door een handicap niet zo goed rijden maar mijn merrie is super lief. Gelijk vanaf het begin konden we met haar naar buiten. Ook onze andere merrie is bom proef. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat niet voor alle tinkers geldt. Ik heb er ook 1 gehad die was niet te rijden. 1 x been en je was blij dat ze ooit een keer stopte. Na lang zoeken vele hartverzakkingen verder (op andere tinkers proef gereden) heb ik Riona gevonden. Maar je moet echt op zoek en niet gelijk op uiterlijk vallen maar er ook een paar keer op rijden. En dan moet het vast lukken om de goede te vinden. Ik heb mijn beide merries gekocht bij Henk Janssen in Ees. Hij heeft ook een site.www.Irishtinkerstable.nl. Maar er zijn nog meer goede tinker verkopers daar kunnen ze je hier vast meer over vertellen.
Veel succes met je zoektocht.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:59

Helemaal mee eens! Pas op voor rommel, als je gaat zoeken! 't is nu eenmaal zo dat malafide handelaren die dachten snel rijk te worden van tinkers,in Engeland de absolute rotzooi kochten, er erg ruig mee omgesprongen zijn en dat komt dan totaal getraumatiseerd aan in Nederland om verkocht te worden als 'brave tinker'. Maar in wezen is het karakter heel braaf, zelfverzekerd en gemakkelijk te overtuigen en bovenal goudeerlijk.
Ik weet ook nog wel een goed adresje, PB maar even.
Onze tweede tinker is de braafheid zelve. Aileen is best weleens een beetje ondeugend en zeker goed voorwaarts maar heeft nog nooit gebokt ofzo. En bomproof is ze zeker!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:47

Het leuke aan tinkers vind ik juist dat er (bijna) niet 1 hetzelfde is .

Denk ik mede veroorzaakt door de grote variatie van ingefokt bloed van "vroeger" uit (ene meer welsh, ander meer shire/clydsdale, dan weer fellpony enz enz enz ....)

Bij ons op stal staan er nu 6 en die zijn allemaal anders zowel in bouw/kleur als karakter en rijden

Mijn tinker Sayla is zeker niet voor iedereen de makkelijkste en relaxte maar mijn vriendin (die haar heeft ingereden) en ik kunnen er heerlijke buitenritten mee maken --> ook aan een lang teugeltje

Een zeer onzekere/ gespannen ruiter zal niet met haar overweg kunnen want als ze spanning voelt en/of je haar geen leiding/ vertrouwen geeft, dan is het een MEGA stresskipje maar bokken of stijgeren zal ze zowiezo NOOIT doen

Ze is werklustig, erg vlot (stap is niet haar favoriete gang ) en kan ook best snel opgejut zijn en van kleine dingen schrikken (op de rem/ opzij gaan of dribbelen) en juist voor grote opstakels niet op of om kijken

Maar heb dus nog nooit 1 moment gehad dat ik de controle kwijt was

Het weten dat ze sterk zijn heeft zoals al gezegd werd vooral te maken met opvoeding
Soms speelt t karakter wel mee --> gewoon omdat ze dan van nature niet snel onder de indruk zijn van iets of iemand, maar door de (mate van) opvoeding wordt dit vervelend/ irritant of gewoon een fijn betrouwbaar/nuchter dier

Probeer met zoveel mogelijk tinkers in contact te komen en te rijden en dan kom je er vanzelf achter wat je leuk en fijn vindt enzo ...

Bij alle rassen zijn er karakters/paarden die je niet aantrekken of juist wel, dat is bij tinkers niet anders

Goed van je dat je je goed oriënteert op het ras voor je iets aanschaft

ps als je zoekt naar andere topics hier op bokt vind je regelmatig ook verhalen over karakter e.d.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:52

Ik heb al wat rond gekeken. En vind de tinker echt indruk wekkend.
Ik heb zo een jaar geleden op de tinkerhengst tomboy een buitenrit gemaat. Vond ik echt een heerlijk dier. Ging geen pas harder als ik dat niet vroeg en keek nergens op of om denderend gewoon door. En dat vond ik zo heerlijk ik had echt 100 procent vertrouwen in hem en dat heb ik niet snel. Ik ben echt een stresskip op hem had ik het idee dat ik de wereld aan kon. En zoiets zou ik graag voor me zelf willen.

Ik heb ook een beetje naar de prijzen gekekeken. maar die vond ik nogal uitlopend. Heb er voor 2000 gezien maar ook voor 5000.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:17

Ja er is al een hele tijd een enorme prijzengekte en regelmatig echt absurt voor een "halve" tinker de hoofdprijs vragen

Maar met veel rondkijken kom je vast wat leuks tegen in je prijsklasse

Leuk je op Tomboy hebt gereden

Bij Say is dat trouwens ook zo ze wacht altijd op je hulp (soms reageert ze wel heel overdreven op een kleine hulp, maarja dat is Say )

Bij alle tinkers bij ons op stal is het wel ook zo dat t niet uitmaakt of je een tijd niet rijd ...
je kunt er zo weer op weg rijden en mee op buitenrit enzo...

Je merkt geen verschil van bv sneller/ schrikachtiger of zo

Dat is toch ook wel erg handig

Vaak moeten anderen na een rustperiode of vakantie altijd eerst longeren of met rustig paard mee naar buiten enzo, omdat hun paarden dan echt dol zijn --> ook bv als ze lang niet meer in buitenbak zijn geweest enzo

Maarja misschien komt dat ook wel, omdat die van ons toch iedere dag lang buiten komen en anderen niet iedere dag of maar kort naar buiten mogen ...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:29

grid schreef:
Vaak moeten anderen na een rustperiode of vakantie altijd eerst longeren of met rustig paard mee naar buiten enzo, omdat hun paarden dan echt dol zijn --> ook bv als ze lang niet meer in buitenbak zijn geweest enzo

Maarja misschien komt dat ook wel, omdat die van ons toch iedere dag lang buiten komen en anderen niet iedere dag of maar kort naar buiten mogen ...

ik weet het niet maar ik heb gam na een rustperiode van zeker 4 maanden zo weer kunnen oppakken. geen stap verkeerd, niet gek in de kop. dus dat klopt voor mij wel ja.

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:39

beantsje schreef:
Helemaal mee eens! Pas op voor rommel, als je gaat zoeken! 't is nu eenmaal zo dat malafide handelaren die dachten snel rijk te worden van tinkers,in Engeland de absolute rotzooi kochten, er erg ruig mee omgesprongen zijn en dat komt dan totaal getraumatiseerd aan in Nederland om verkocht te worden als 'brave tinker'. !

het is toch niet zo dat elke tinker die uit engeland komt slecht behandeld zijn.
het zal er aan liggen bij welke fokker hij of zij vandaag komt.
ook in engeland lijkt het me dat er wel goede fokkers rond lopen.

tenslotte komen de meeste oudere tinkers toch uit het buitenland.