First Junior (Fürst Heinrich x Landadel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

First Junior (Fürst Heinrich x Landadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 08:44

Heeft er iemand meer info over deze hengst (Fürst Heinrich x Landadel)?
http://www.roshoeve.be/hengsten/FirstJunior.htm
Staat ter dekking bij de Roshoeve (B) en Nijhof.
Wij dachten om eventueel met hem te fokken, maar BWP heeft hem blijkbaar niet genomen in de 3e fase van de hengstenkeuring, wat mij wel serieus aan het twijfelen brengt. Alles wat ik erover lees is dat hij enorm tegenviel in de 3e fase... Hoewel ze wel na de 2e fase enorm positief over hem waren, zelfs over zijn springen.
Iemand hem toevallig gezien tijdens de 3e fase?

Alvast bedankt

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:18

Same questions!!!

En wat is zijn dekgeld? Ik kan het nergens terug vinden...

Balte

Re: First Junior (Fürst Heinrich x Landadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:19

Als ik Equitime goed gelezen heb, hebben ze geen enkele hengst in de optie dressuur gekeurd.
Jammer genoeg staat er alleen van elke gekeurde hengst een foto en uitleg, een algemene uitleg met daarin bvb de mededeling dat er geen hengsten in de optie dressuur gekeurd zijn, vond ik niet direct terug.

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:39

Suelza schreef:

Wij hebben de folder van de Roshoeve. Dekgeld is 750€, wat ik enorm veel geld vind voor een 3-jarige hengst die dan niet opgenomen wordt na de 3e fase...

monnes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:34

Ik heb heb gezien bij Nijhof, mooi type (en kleurtje) maar geen hoog kippenvelgehalte..

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:52

Ik vond dat hij wat rek in zijn rug miste,zowel in het lopen als op de sprong.Voor de rest vond ik het wel een mooi en aansprekend paard.

cart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:36

Op de hengstenshow zei men dat hij een blessure aan de mond had. Hij zou enkele tanden zijn kwijtgeraakt bij een ongelukje, waardoor hij moeilijk te presenteren was onder de man op de BWP-keuring. Om die reden werd hij ook aan de hand getoond op de show.
Ik vond hem een mooi kopje hebben en ook wel uitstraling maar zijn rug is volgens mij te lang.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 01:25

Toke schreef:
Suelza schreef:

Wij hebben de folder van de Roshoeve. Dekgeld is 750€, wat ik enorm veel geld vind voor een 3-jarige hengst die dan niet opgenomen wordt na de 3e fase...

Pesoonlijk vind ik dat best meevallen.

Verder vind ik aan de hengst niet veel aan. Heeft geen mooie bovenlijn. Hals staat er nie mooi op. Is geweldig onderstandig (iemand die iets van paarden kent merkt dit meteen op de DVD van Nijhof) en hij is hoog in het kruis....

Verder... je opmerking dat hij is afgewezen??? (dit heeft nu niets met deze hengst te maken) vind ik maar belabberd. Wat doet dat nou. De hengst is genomen voor Hannover. Dit stamboek heeft voor mij veel meer garanties dan BWP hoor. In geval van deze hengst volg ik Hannover wel niet (= mijn mening). Maar ik weet weet wel waar ik waarde aan hecht... M'n eigen ogen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 01:27

Wat jammer nou! Ze hebben nog zo'n leuke hengsten

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 01:53

Jan_VT schreef:
Wat jammer nou! Ze hebben nog zo'n leuke hengsten

Deze is blijkbaar in een verkeerd topic gekomen Excuses

daphneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 02:03

k weet niks van hetpaardje helaas kan ik je niet verder helpen maar wou wel even zeggen dat ik het echt een pracht paardje vindt!!!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:54

Ik heb hem gezien op de verrichtingsproeven in Oud Heverlee.
Het was een ramp onder het zadel.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:02

Hmmm, ja ik heb alleen de foto's van Nijhof gezien, maar had meer van het paard verwacht gezien de afstamming en het feit dat Nijhof best hoog opgooit met deze hengst als je het bijbehorende verhaaltje erbij leest.

Toch maar weer terug naar -----> Special D.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:30

Carri schreef:
Ik heb hem gezien op de verrichtingsproeven in Oud Heverlee.
Het was een ramp onder het zadel.

Wat is er me de andere dressuurhengst gebeurd die naar de derde fase mocht? Als ik me goed herinner een Ferro afstammeling.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 09:18

Teigetje schreef:
Wat is er me de andere dressuurhengst gebeurd die naar de derde fase mocht? Als ik me goed herinner een Ferro afstammeling.

Is ook niet opgenomen. BWP heeft geen enkele dressuurhengst opgenomen dit jaar. Was inderdaad een Ferro ( x Welt Hit II) afstammeling.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:55

Enig idee waarom ze die dan niet hebben opgenomen?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:00

Teigetje schreef:
Enig idee waarom ze die dan niet hebben opgenomen?

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=2122
Meer vind/weet ik er ook niet over...

Zou eigenlijk van allebei wel willen weten waarom ze niet opgenomen zijn.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:38

Ik heb hem gezien in de 2de fase van de hengstenkeuring, en was toen al heel verbaasd dat hij naar de 3de fase mocht!

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:53

Hij is, dacht ik, afgekeurd omdat het springen onder de man tegenviel... Bij BWP is het een echte vereiste voor dressuurhengsten dat ze ook soepel zijn op de sprong. Persoonlijk vind ik dit niet slecht... Elk dressuurpaard zou wel met een minimum aan goede wil en ruggebruik over zo'n sprong moeten geraken.
In het algemeen is het BWP in de 3de fase ook heel streng op buitenlandse hengsten... kwestie van alleen in te voeren wat echt beter is. (of zoiets )

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:57

De jonge Ferro was beknopt en kort op de benen, helemaal geen type dressuurpaard, heel gewone draf. Dikke pony.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:33

Niet dat ik er in geinteresseerd was he ik vroeg me gewoon af waar die twee dressuurhengsten gebleven waren die in het vorige nummer van Equitime genoemd werden en er nu ineens niet meer bij stonden.
Om dressuurgericht te fokken denk ik dat je ook beter je horizon verbreedt en buiten het BWP gaat kijken.

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:51

Ik woon zelf in België, en BWP staat inderdaad nog wat achter op het gebied van dressuurpaarden. Maar als je bedenkt dat ze nog maar 10 jaar geleden is dat de eerste dressuurhengst werd gekeurd, dan vind ik de dressuurfokkerij er niet slecht. Fiderhit, die enkele jaren geleden bij BWP werd gekeurd (hij was ook premiehengst in westfalen) vond ik prachtig... spijtig genoeg is hij naar het buitenland verkocht.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:10

Als je de BWP gekeurde dressuurhengsten naast dressuurhengsten van andere stamboeken plaatst dan schieten ze in mijn ogen toch vaak nog veel te kort.
Bovendien is de stamboekpolitiek weinig dressuurvriendelijk. Voor de merries van 3 en 4 jaar kan je nu voor een merrierapport gaan, exterieurkeuring + vrij springen.
Op mijn vraag wat er dan voorzien was voor de merries van een hengst uit de optie dressuur (heb zelf een Don Renoir dochter) kwam het antwoord, niks want wij zijn een springstamboek.
Onlangs lees ik dan in Equitime dat men de afstammelingenkeuring gaat afschaffen en vervangen door:
- de resultaten van de afstammelingen die deelnemen aan het vrijspringen bij de 2- en 3- jarigen
- de resultaten van de afstammelingen in de cyclus springen jonge paarden.

Dan vraag ik me af hoe je als fokker iets te weten komt over hoe de dressuurhengsten fokken.
Als fokker heb ik dan ook het gevoel dat het aanbieden van enkele dressuurhengsten een zoethoudertje is, opdat de fokkers in eigen stamboek zouden blijven.
Voor mij dus geen BWP dressuur meer, het veulen dat voor volgend jaar gepland is zal ofwel SBS geregistreerd worden ofwel bij Reinland.

Junooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:22

Het is ook niet de bedoeling dat BWP een springstamboek wordt... De enige reden dat ze ook dressuurhengsten registreren is omdat er vanuit de leden vraag naar kwam. Ik vind het een goed punt dat ze bijvoorbeeld geen splitsing doorvoeren... Je ziet hoe een gevolgen het heeft gehad op de springmanieren van dressuurhengsten in andere stamboeken!
Maar ik ontken ook niet dat BWP nog veel moet inhalen qua dressuur... Maar dat er geen opties zijn om nakomelingen van dressuurhengsten vind ik overdreven! Hoe zit het dan met de lrv-cyclus voor jonge paarden? Daar wordt bijvoorbeeld de ereprijs dr. Tijskens nog altijd door BWP gesponsord. En op exterieurkeuringen zie je hoe langer hoe meer dressuurmerries. Maar BWP blijft een springstamboek, en er is inderdaad minder plaats voor dressuur dan voor springen (wat ook een beetje logisch is, aangezien er in tegenstelling tot andere stamboeken veel meer springfokkers en springmerries zijn!)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:37

Nee, nee, je begrijpt me verkeerd.
Normaal gezien moet een hengst na drie jaar dekdienst zijn afstammelingen tonen: veulens, jaarlingen en tweejarigen. Die worden dan beoordeeld op type, exterieur en bewegingen en op basis daarvan wordt beslist of de hengst zijn goedkeuring mag houden. Heel soms worden er hengsten afgekeurd op hun nakomelingen.
De verslagjes van die nakomelingen keuring worden in Equitime gepubliceerd en dat is voor de fokkers interessant omdat het een beeld geeft hoe de hengst fokt, in de eerste plaats dan naar exterieur en bewegingen toe maar als dressuurfokker ben je uiteraard geinteresseerd in hoe de hengst beweging vererft.
Dat gaan ze dus afschaffen en vervangen door resultaten van de nakomelingen op vrij springen en in de cyclus springen.
Maar, daar heb je als dressuurfokker niks aan.