Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peninna

Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:25

Wat is de (on)zin van de Pavo cup.
Welke fokker maakt serieus gebruik van deze Pavo cup uitslagen?

Ik ben benieuwd of er fokkers zijn die de Pavo cup uitslagen meenemen in de keuze van een hengst.
Zo ja, op basis waarvan doet hij(zij) dat?
Zo nee, waarom niet?

Suzanne F.

Re: Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:27

Als je een voorbeenzwaaier wil fokken kijk je zeker wel naar de uitslagen van de Pavo cup.

Maar ik vind wel dat een goed dressuurpaard zeker geen Pavopaard hoeft te zijn.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:37

Met de tweede stelling ben ik het zeker eens.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:53

Pavo -cup: "Pers met duwen en trekken maar veel beweging uit je jonge dier, train het gericht voor de test der aanleg, en rijdt het zeker dagelijks in conditie voor de presentatie".

Op de tribunes zitten dan tal van 'paardenvrienden', wiens 'norm' voor wat een rijpaard op welke leeftijd moet kunnen, klaarblijkelijk verandert - gevolg: tal van jonge paarden worden op onvakkundige wijze thuis overvraagd om aan dat beeld te voldoen.

Er gaat geen enkel paardvriendelijk signaal uit van de Pavo-cup. Ik heb meer respect voor de paardenmens die zijn jonge dier spaart van dit soort nietszeggende competities en het werkelijk voorbereidt op een lange levensduur in de zwaardere dressuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:09

Suzanne F. schreef:
Als je een voorbeenzwaaier wil fokken kijk je zeker wel naar de uitslagen van de Pavo cup.

Maar ik vind wel dat een goed dressuurpaard zeker geen Pavopaard hoeft te zijn.

Of andersom; de Pavo-cup zorgt ervoor dat men voorbeenzwaaiers wil fokken en dat men denkt dat een goed dressuurpaard een Pavo-paard is......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:16

Ja klopt Aimee!

Het is een gevolg van he? U vraagt, wij draaien.
Maar niet alle voorbeenzwaaiers zijn goede dressuurpaarden en niet alle goede dressuurpaarden zijn pavo paarden maar ja.

In de toekomst zie je in de finale allemaal flippende stuiterende voorbeenzwaaiende herten die met 3 puntsgordel gereden moeten worden en meer op de achterste benen staan dan dat ze te bewerken zijn.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:06

Toen ik 4 jaar geleden nog niet zoveel benul had van de 'goede' paarden vond ik de Pavo-cup geweldig. Nu begin ik toch steeds meer te twijfelen aan de echt natuurlijke aanleg. Nu moet ik wel zeggen dat ik vorig jaar wel een paar fijn gereden paarden heb zien lopen en die ook hoog scoorden, zo zag ik een normaal leuk bewegende op CK van Flevoland. In de finale zelf in Ermelo liep de beste ruin (v. Lancet) en beste merrie (v. De Niro) fijn, leuke paarden die niets niet geforceerd liepen. En zo liepen er nog wel een paar fijne rond. Over de Trento's en de Uptown's heb ik het niet...Een leuke vrouw (fokker) vertelde mij op de tribune dat ze in de halve finale op woensdag een onzettend leuk paard had gezien. Alleen moest die zo ontzettend verzamelen en verzamelen en verzamelen dat er niets meer van overbleef. Zo jammer is dat!

Ik weet ook zeker dat ik totaal niet hoog zou scoren met mijn merrie, terwijl ze echt wel een fijn paard is. Heb dit weekend bijna 70% gescoord in de L1 (ze is 5 jaar), met 8-en voor wijken, middendraf en galoponderdelen, maar dat is geen vrijbrief voor een leuke pavo-cup classering. Ik hoop dat ze de intentie van de nieuwe dressuurproeven ook doortrekken naar de Pavo-cup!

De zin van de Pavo-cup is reclame (of anti-reclame ) voor een dekhengst, verder ervaring op grote evenementen. De onzin is dat jonge paarden absurd moeten lopen om hoog te scoren. Waar is de vrijblijvenheid gebleven.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:19

Veel van de pavocup winnaars zie je later vaak niet eens terug in de hogere sport. Wellicht verstandig om ook daar eens aan te denken. Want waar zou dat aan liggen? Zijn pavocup winnaars andere paarden dan GP paarden? En wat is er anders aan?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:40

Pavo-cup winnaars zijn vaak opgebrand voordat ze rijp zijn voor zwaarder werk.
Kortom - kapotgereden op te jonge leeftijd.

Uit oogpunt van de commercie kan ik me daar wat bij voorstellen: zet Gal of HP op je jonge hengst, laat de hengst flink wapperen met de voorbeentjes en hoppekee.. het dekgeld stroomt je tegemoet.
Maar of dat nou zo paardvriendelijk is...
Hoop dat men binnenkort ook eens die getruucte paarden niet meer beloont met prijzen.

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:40

Sammie schreef:
Veel van de pavocup winnaars zie je later vaak niet eens terug in de hogere sport. Wellicht verstandig om ook daar eens aan te denken. Want waar zou dat aan liggen? Zijn pavocup winnaars andere paarden dan GP paarden? En wat is er anders aan?

Zo overtrokken als de pest van mensen die de pavocup niks vinden, en dan met dit soort ongegronde nonsens aan komen zetten.

Waarom zo'n paard geen GP loopt heeft met heel wat meer factoren te maken dan alleen dat ie al dan niet kapot getraind zou zijn voor de pavo. en er zijn er ook zat die het wel gehaald hebben

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:43

Ongegrond of niet.. Uit betrouwbare bron toch vernomen dat voor pavo cupjes je een ander slag paarden nodig hebt dan een paardje die later wel opgeleid kan worden tot GP paarden. Het gros wat het niet haalt is vele malen groter dan het gedeelte wat het wel haalt. Wat voor waarde kan en wil je dan hechten aan een pavocup winnaar?

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:48

Sammie schreef:
Wat voor waarde kan en wil je dan hechten aan een pavocup winnaar?

Doe mij maar een Krack C, Lucky Times, etc hoor

Ik ben ook geen fan van de Pavo, maar don't hate the players, hate the game.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:02

Trieste van de Pavo cup, die bedoelt was om jonge talentvolle dressuurpaarden zich te laten onderscheiden dat het een 2e hengstencompetitie geworden is.
Het gevolg is dat serieuze stallen en rijders hun paarden niet inschrijven omdat op het einde de hengsten toch moeten winnen.
Gevolg op de centrale keuringen is het aanbod zo bedroevend van niveau dat het een triest beeld geeft van de kwaliteit van de jonge KWPN dressuurpaarden.
Dus nogmaals mijn statement geen hengsten in de Pavo, goed voor de hengsten (die kunnen dan even tot rust komen na het dekseizoen) en beter voor het totaalbeeld van de fokkerij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:17

Volgens mij heeft het verleden tóch laten zien dat de Pavo-winnaars uiteindelijk GP of LT paarden werden

Uit mijn hoofd zeg ik Junior, Krack, Lucky Times, Mariena, Rubels, Patser en nog een hele buts uit de beste 25 die het tot de hoogsten dressuurklassen schopten (Ollright, Norway, Nartan, OO seven, Paddox, Pays bas, Painted black bijv.)

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:48

Nou Aimee in jou lijstje staan toch paarden die zeker overvraagd zijn en het niet zijn geworden, neem nou Junior, Krack C en zo nog wat paarden, ik weet dat die paarden zeker overvraagd zijn en tot nu toe daar problemen mee hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:17

Ze lopen of liepen wèl op topniveau...... en er valt veel over te twisten, maar geen enkele topsport is gezond voor geen enkel lijf......

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:31

Ik heb het vooral niet over het lijf maar over de geest die niet heel blijft

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:39

Eigenlijk moeten die beestjes allemaal "moneymaker" heten. Want dat zijn ze.
Het heeft niets met paardenliefde te maken.

Voorstel van Sarabande, geen hengsten meer in de pavo, vind ik helemaal nog niet zo'n rare. Maar nog beter is het om die hele competitie gewoon af te schaffen. Of om de minimale leeftijd van deelname van het paard naar 8 jaar oud te brengen.

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:51

Nou de iesen voor de 4 jarigen vind ik wel meevallen hoor!
Ze moeten stap draf galop middendraf en middengalop en hals strekken en natuurlijk opstellen!
Om eerlijk te zeggen die dingen doe ik allemaal al met de 4 jarige die ik rijd en die is pas een keer of 20 onder het zadel geweest!! Dat is dan wel een hele brave maar toch!
Ik ga dit jaar meedoen met de pavo als ze goed blijft en eigenlijk meer voor de ervaring dan voor de winst want de merrie is geen voorbeenzwaaier en is een tikje klassiek, dus echt hoog eindigen we niet maar vind het leuk om te doen!

Ik vind eigenlijk dat de jonge hengsten niet verpest worden door de pavo maar door de vele hengstenshows!! Alles moet aparter en het liefst willen ze wat passage zien van een 4 jarige! dat vind ik pas belachelijk!!

O en die patser die ken ik en die is echt niet verreden of zo hoor loopt gewoon super apart

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:40

amati schreef:
Nou de eisen voor de 4 jarigen vind ik wel meevallen hoor!
Ze moeten stap draf galop middendraf en middengalop en hals strekken en natuurlijk opstellen! Om eerlijk te zeggen die dingen doe ik allemaal al met de 4 jarige die ik rijd en die is pas een keer of 20 onder het zadel geweest!! Dat is dan wel een hele brave maar toch!

Tuurlijk, je hebt gelijk. Dat zijn ook geen moeilijke oefeningen. Maar alleen met tonen van die oefeningen doe je er niet mee. Je paard valt pas op als hij verzameld en marcherend door de baan gaat, opgericht en alles erbij. En dat is dus het probleem.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:05

Sammie schreef:
Ongegrond of niet.. Uit betrouwbare bron toch vernomen dat voor pavo cupjes je een ander slag paarden nodig hebt dan een paardje die later wel opgeleid kan worden tot GP paarden.

PAVO-cup en GP zijn twee TOTAAL verschillende dingen.
Een PAVO-cup paard moet mooi zijn, en goed over de benen gaan.
Een (gemiddeld) GP-paard moet vooral dom zijn, nooit schrikken, braaf, en hoeft alleen zijn kunstjes te laten zien.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:09

Labine schreef:
Nou Aimee in jou lijstje staan toch paarden die zeker overvraagd zijn en het niet zijn geworden, neem nou Junior, Krack C en zo nog wat paarden, ik weet dat die paarden zeker overvraagd zijn en tot nu toe daar problemen mee hebben.

Waar leg je de grens dan?
Junior liep GP, en Krack zelfs meermaals 70%. Wat wil je dan????
Daarnaast verwekte Krack ook zeker zo'n 2000 kinderen.
Ik vind het lijstje dat Aimee noemt eerder indrukwekkend........

Natuurlijk zijn er paarden die als 5 jarige afbreken en uit het beeld verdwijnen. Hetzij door een tekort aan ruiterkwaliteit, hetzij doordat de ruiter juist teveel vraagt. (Waar is Terlia eigenlijk gebleven?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:15

Ik denk dat de meest hoog geeindigde Pavo cup paarden niet GP zijn geworden omdat ze daadwerkelijk de apartste waren op dat moment maar omdat ze daardoor bij een goede (top)ruiter zijn terechtgekomen. Die dieren hebben dus een topopleiding gekregen en zijn daardoor in de picture en/of GP terecht gekomen.

Misschien dat een halve finale paard of zelfs gewoon een voorronde paard die kwaliteiten ook had gehad maar niet bij een super ruiter terecht is gekomen.

De toppers van de pavo cup worden vaak voor grof geld verkocht aan mensen die de dieren een super opleiding bieden.
Ik vind niet dat je kan zeggen dat een Pavo winnaar een beter sportpaard wordt later als een voorronde paard wat niet apart genoeg getrikst is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:01

Daar heb je waarschijnlijk een héél belangrijk punt Suzanne, want een paard kan nog zo goed zijn, met een slechte ruiter komt ie nergens.

Bekijk je de uitslagen van de Pavo-cup echter, dan blijkt dat de meeste paarden die het tot LT/GP schopten, met diezelfde ruiter al meededen aan de Pavo

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:06

Ik heb ook keer meegereden, puur om het een keer mee te maken, mijn punten waren goed voor haar (tsja heb springpaard met ruime stap en ook goede galop), maar dat doet er niet toe.
De winnaars; hengsten en andere beesten die al verzameling hadden en inderdaad al Z oefeningen beheersten....