eisen IBOP (jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

eisen IBOP (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:54

Laatst had ik het toevallig met iemand over de stationsmerrietest (in het kader van de vader van je paard hoger in de indexen te laten komen). Ik vind dit veel te duur en rij m'n eigen paard liever zelf.

Toen kwam die andere persoon met het voorstel om mijn paard in het najaar in te schrijven voor de IBOP. Maar wat moeten ze dan kunnen?
Voor de dressuur? En als springpaard? Moet een 3,5-jarige al hoog springen of toch wel lastige lijntjes? Inkomen vanuit galop of vanuit draf?
Ik vind het eigenlijk nog te vroeg om echt te springen met een 3.5 jarige. En heeft het wel zin om een springpaard in te schrijven voor een dressuur IBOP?
De vader van mijn paard heeft 125 als springindex en 115 als dressuurindex.
Wat kost zoiets? En hoe professioneel gaat het er aan toe (er komt geen ander op mijn paard, ik rij zelf)?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:00

De eisen veranderen miv dit jaar wel, maar dan met name de beoordeling.

Je rijdt eerst een 'dressuurproefje', dat kun je prima zelf.
Springen is nu een dubbel(geloof steil-oxer) onder de man en een lijntje uit draf(kruis, steil, oxer) iig los en ik geloof ook onder de man(is voor mij al een tijd terug ).
Hoog of lastig is het zeker niet, prima te doen voor een 3,5-jarige hoor

Kun je allemaal vinden op de KWPN-site trouwens. En als het goed is komen een dezer dagen de nieuwe stamboekrichtlijnen ook beschikbaar en heb je de info die op dit moment relevant is

Voor welke richting je het beste in kunt schrijven is helemaal afhankelijk van het paard!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:04

gomir schreef:
De eisen veranderen miv dit jaar wel, maar dan met name de beoordeling.

Je rijdt eerst een 'dressuurproefje', dat kun je prima zelf.
Springen is nu een dubbel(geloof steil-oxer) onder de man en een lijntje uit draf(kruis, steil, oxer) iig los en ik geloof ook onder de man(is voor mij al een tijd terug ).
Hoog of lastig is het zeker niet, prima te doen voor een 3,5-jarige hoor

Kun je allemaal vinden op de KWPN-site trouwens. En als het goed is komen een dezer dagen de nieuwe stamboekrichtlijnen ook beschikbaar en heb je de info die op dit moment relevant is

Voor welke richting je het beste in kunt schrijven is helemaal afhankelijk van het paard!

Het springen is ook een beetje afhankelijk van waar je bent denk ik.
maar in marienheem was het vorig jaar zeker dik 1,10m hoog en behoorlijk breed zonder grondlijn (onder de man)
Een kennis deed mee en moest eerst een lijntje springen in z'n sluis en daarna een dubbeltje.
Het paard vergiste zich in de dubbel die kort op elkaar stond en vloog over de kop. (paard was ook een beetje moe net 3,5 en al een dressuurproefje achter de rug)
Ik en meerdere personen die daar waren vonden het te hoog en oneerlijk opgebouwd.
Nou ben ik alleen daar maar geweest en ik kan me wel voorstellen dat het op andere plekken iets paardvriendelijker word gedaan.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:34

1.10 vind ik echt te hoog voor een 3.5 jarige. Als het nu een 80 cm is, dan vind ik het best. Evt. een keer naar 1 m. maar dat is hoog genoeg in mijn ogen voor zo'n jong paard om de aanleg te bepalen.

Maar het is toch met ingang van dit jaar zo dat je of dressuur of springen moet opgeven? Een dressuurpaard hoeft niet meer te springen.
Of mijn paard een dressuurpaard of een springpaard wordt weet ik niet, ik denk eerder een allrounder (ik wil er beide mee doen).

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:47

Als het een fijne allrounder lijkt zou ik haar als springpaard opgeven, anders laat je wsl heel wat punten liggen op het springen. (het is een lennard toch of zit ik helemaal mis? Die zou ik zeker laten springen iig)

Ik heb nog niet meegemaakt dat er voor de drie-jarigen hoger werd gebouwd dan 90-100 cm en dan alleen de uitsprong van het lijntje los en de uitsprong van de dubbel(die hier ook altijd eerlijk gebouwd heeft gestaan).

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:13

en wat moet een drie en een half jarige voor "dressuur" doen?
Kan je ook meedoen als ze 4,5 jaar is, en wat zijn dan de eisen?
Wanneer valt de IBOP dit jaar?

iemand die dit weet??????

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:00

gomir schreef:
Als het een fijne allrounder lijkt zou ik haar als springpaard opgeven, anders laat je wsl heel wat punten liggen op het springen. (het is een lennard toch of zit ik helemaal mis? Die zou ik zeker laten springen iig)

Ik heb nog niet meegemaakt dat er voor de drie-jarigen hoger werd gebouwd dan 90-100 cm en dan alleen de uitsprong van het lijntje los en de uitsprong van de dubbel(die hier ook altijd eerlijk gebouwd heeft gestaan).

Ja zoals ik al zei, ik weet hoe het op andere plekken er aan toe gaat.
Maar hier was het echt TE hoog en veelste ONeerlijk.
Helemaal voor een 3,5 jarige.
Maar iedereen zei dat ook die ochtend daar.
Alle deelnemers vonden het erg hoog en paard onvriendelijk.
Gelukkig is de merrie wel keur geworden, alleen de kennis heeft 4 weken lang niks kunnen doen met der arm.
En dat is dan best wel jammer.

Suzanne F.

Re: eisen IBOP (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:33

Dit jaar wordt er voor het eerst gesplitst in dressuur en springen en hoeft een dressuurpaard dus geen parcoursje meer af te leggen. (gelukkig). Votje gaat dit jaar ook IBOB lopen.
Is gewoon beetje B-L proefje.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:21

gomir schreef:

Dat klinkt al eerlijker. Als ik na de zomer m'n paard onder de man moet leren springen, dan is B-hoogte al hoog zat, liever nog wat lager. Eerst de bak maar eens droog en zien wat ze bij stamboekopname doet.
Het is inderdaad een Lennard en wat ik tot nu toe aan weinige vrijspringsprongen gezien heb kan ze het springen zeker. Ik heb haar vorig jaar 1 keer laten vrijspringen en dit jaar een keer een simpel steiltje van zo'n 60/70 cm (dus nog geen lijntje). Het moet nu dus nog helemaal opgepakt worden.

daantjuhhh

Re: eisen IBOP (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:30

Suzanne F. schreef:
Dit jaar wordt er voor het eerst gesplitst in dressuur en springen en hoeft een dressuurpaard dus geen parcoursje meer af te leggen. (gelukkig). Votje gaat dit jaar ook IBOB lopen.
Is gewoon beetje B-L proefje.

Ja die proefjes zijn inderdaad vrij simpel..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:32

Is het overigens met wijken, middenstap en middendraf (middengalop?)?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:40

Ik weet het niet precies meer.
Ik heb wel voorgelezen, maar het is niet blijven hangen.
Je had in de galop een volte en die mocht je dan volgens mij ook ergens tussen die E en B weer terug rijden naar de draf.
Ik weet dat het simpele lijntjes waren.
Volgens mij zat er wel een stukje wijken in.
En middendraf geloof ik ook.
Maar je moet het wel even navragen, want het is inmiddels al weer bijna een half jaar geleden en ik was zo onder indruk van de val (geschrokken)
Dat ik alles er omheen ben vergeten.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:22

In de dressuurproef worden inderdaad alleen simpele lijnen gevraagd,wijken komt er niet in voor.Het springen vind ik ook nogal te veel gevraagd.Mijn merrie deed 1,5 jaar geleden in Tolbert ook mee.Zij was 4 en had geen enkel probleem,maar er liep toen een 3 jarige Metall mee die kwam er in om.Die was zo overrompeld dat ze niet veel meer deed.De sprongen stonden 1.10-1.20 cm voor de 3 jarigen.Ieder paardenboek wat je openslaat staat in dat dat toch echt teveel is voor zo n jong dier,en terecht.Overigens hoeven ze met voldoende punten geen keur te worden.Die van mij werd het n.l niet met 71 punten voor de IBOB .Bij de stamboekopname had ze 72 voor exterieur,72 beweging en 75 voor vrijspringen.Op de CK vonden ze haar echter ineens te klassiek.Schiet mij dus maar lek ,ik snap er niks van.Misschien zouden ze met zn allen daar meer op 1 lijn moeten zitten.De aanspreekbaarheid is ook ver te zoeken...

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:23

O ja ,de kosten zijn volgens mij 41 euro!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:55

Als ik werkelijk 1.10-1.20 moet springen, dan ga ik hooguit alleen dressuur doen of geen ibop. Maar het lijkt er dsu op dat ze soms heel hoog gaan en soms gewoon normaal.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:57

ja ik denk dat dat erg afhankelijk is van waar en wie..
ik vind het belachelijk.
Het gaat tenslotte om de techniek en die zie je ook bij 90 of bij 1 meter..

Al zou ik wel gaan als mijn merrie een kans maakt.
om 10 cm laat ik dan ook niet de kans liggen voor mijn merrie om keur te worden.
Ik zelf zou dan een goede ruiter uit de buurt vragen met meer ervaring of die haar wil voorbrengen tijdens het springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:20

Of je gaat een jaartje later, voor een 4,5 jarige is het eerder te doen dan voor een 3,5 jarige. Ik vond het voor mijn merrie afgelopen jaar ook teveel, zeker na het drukke keuringsseizoen. Gaat dus komend jaar.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:36

Het zou toch vrij standaard moeten wezen!