Hensten keuring NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Hensten keuring NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:35

Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoord hoor maar goed.

Hoe groot is de kans dat een pony hengst die meedoet op de NRPS hengstenkeuring er word uitgeknikkerd door zijn moederlijn? (de kwaliteit van de hengsten even weg gelaten)

De hengst in kwestie heeft dus geen ster moeder, maar de moeder van de moeder is dus wel ster + keur...

Weet iemand hoe het NRPS hier tegen aankijkt?
(het gaat hier trouwens om een E pony hengst)

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:50

Helemaal afhankelijk van de kwaliteiten en de correctheid van de hengst
Ze zullen een goed paard niet laten staan om een merrie die stamboek is(zo hebben ze er wel meer aangekeurd). Oma is wel weer keur, hoe is de rest daarachter? (en hoe is hij gefokt?)

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:04

Hij is een prins alfred x Sjapoer. Het het papier niet zo bij de hand. gok iets van 60% arabisch bloed.
Hij is nog maar 1 jaar, maar goed, zit er toch wel een beetje aan te denken. (hij had het namelijk op de veulen keuring heel goed gedaan).

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:45

Wil je eens voor me kijken wat er verder achterzit en hoe de merries in de lijn verder zijn?
Weet je wat van andere paarden uit de moederlijn?

Ik zou gewoon eerst eens afwachten hoe hij uitgroeit en dan kijken. Een stamboekmoeder zal wsl wel meegenomen worden in de overwegingen, maar als het paard verder in orde is en kwaliteit lijkt te hebben zullen ze hem niet naar huis sturen alleen omdat zijn moeder maar stb is.

Cristina

Re: Hensten keuring NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:52

Bij het NRPS is het belangrijk dat het hele papier "ingevuld" is.Is dit niet zo, of zit er een niet goedgekeurde hengst bij , zal hij foktechnisch niet interessant zijn. Goede moederlijnen (sport, en goede nakomelingen) zijn heel belangrijk.
Spit dus de hele lijn uit of er toppertjes tussen zitten of bloedverwanten die goed zijn(geweest). Verder moet de hengst wel "op papier lijken op wat er staat".
Ik heb er zelf 3 goedgekeurd gekregen bij het NRPS.

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:09

gomir schreef:
Wil je eens voor me kijken wat er verder achterzit en hoe de merries in de lijn verder zijn?
Weet je wat van andere paarden uit de moederlijn?

Ik zou gewoon eerst eens afwachten hoe hij uitgroeit en dan kijken. Een stamboekmoeder zal wsl wel meegenomen worden in de overwegingen, maar als het paard verder in orde is en kwaliteit lijkt te hebben zullen ze hem niet naar huis sturen alleen omdat zijn moeder maar stb is.

Dit is zijn stamboom: http://www.allbreedpedigree.com/pessoa3

Keuring in Tolbert:
De oudere hengstveulens werden aangevoerd door Pessoa (Prins Alfred x Sjapoer ox x Nimb ox) van mw. L. Rossingh in Ter Apel, een goed type met wat teer beenwerk en een vlotte, voldoende ruime stap. De draf was ruim met optreden en een mooi front.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 07:23

Hey wat grappig dat je dat weet
Hij is trouwens na Tolbert ook nog naar Ermelo geweest waar hij als 3de eindigde