vraagje over mijn merrie van 20 jaar oud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dineoh

vraagje over mijn merrie van 20 jaar oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:34

hallo,
ik heb een vraagje ik heb een haflinger merrie van bijna 21 jaar oud in super goeie conditie het is echt mijn meissie nou heb ik een vraagje en wat ik al heel lang wil is een veulen van haar
zou ze dat op deze leeftijd nog kunnnen

hier wat foto`s van haar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dank jullie wel alvast:D

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:52

Als de merrie goed gezond is...zou ik het gewoon proberen...

Al zou ik alleen fokken met zón merrie als ik het veulen zou houden...

als je het veulen niet kan houden, waarom zowel lichamelijk voor de merrie , als financieel voor jezelf,zoveel risico nemen..en dan heb ik het nog niet eens over de toekomst van zon veulen......

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:45

Als jij een veulentje wilt fokken moet je dat gewoon doen... maakt niet uit of je het veulen wilt houden of niet. wij fokken ook ieder jaar met een friese merrie, ze is nu 16 en in top conditie, de merrie is te klein voor het stamboek, dus krijgen we er zo wie zo geen papier bij.. het veulen wordt verkocht, en daar kopen we weer hooi/kuil voor het hele jaar voor de andere paarden... dit doen we al ruim 7 jaar zo, en de veulens hebben allemaal een goede plek... als jij zegt m'n merrie is nog in een goede conditie, waarom niet... wel is het zo dat hoe ouder ze worden, en ze al een langere tijd geen veulen hebben gehad, dat ze dan wel moeilijker drachtig worden

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:53

Een merrie van 21 dekken die geen veulen heeft gehad daarvoor, is vragen om problemen..
Zo'n merrie kun je NIET vergelijken met een fokmerrie.

Dineoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:38

HAY bedankt voor de reacties maar mijn merrie heeft al veulens gehad laatste was alleen 4 jaar terug en ik wil dan zeker het veulen zelf houden

magictwist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:38

heeeey muts

ja ik zou het denk ik wel doen want ze is egt in TOP conditie hoor!!!!
en idd ze heeft al een x een veulen gehad en ik denk dat ze het makkelijk aan kan !!!!... helemaal door de SUPER hengst
hahaha

nou ja xxxiejs van mij spreek je vandaag nog wel op stal!!!

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:40

Wel...
Hoe zou jij het vinden om op je 73ste nog een kind te krijgen?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:08

Natasja91 schreef:
Wel...
Hoe zou jij het vinden om op je 73ste nog een kind te krijgen?

Wat is dit nu weer voor reactie. Een paard is géén mens en kun je ook niet met mensen vergelijken.

Een mens van die leeftijd is al heel lang over de vruchtbare leeftijd heen. Is het niet omdat het lichaam een zwangerschap niet meer aan kan, dan wel omdat mensenkinderen een lange opvoedtijd nodig hebben. Maar als een paard nog gewoon hengstig is en gedekt kan worden dan geeft het lichaam aan dat het nog kan.

Ga wel met Sammie mee dat als dit haar eerste veulen zou worden dat het vragen is om problemen en je beter geen risico's kan nemen.
Maar ik begrijp dat je paard al meerdere veulens heeft gehad. Als het de laatste keer 4 jaar geleden allemaal goed is verlopen en je merrie is nog in topconditie zie ik geen reden om van een veulen af te zien.
Zou wel goed met je dierenarts en eventueel een ervaren fokker overleggen.

Heb zelf geen ervaring met fokken maar ken wel een paard oudere merries die van de fokker op de manege zijn gekomen omdat ze niet meer drachtig werden. Zijn verder nog kerngezond maar hun lichaam geeft blijkbaar wel aan dat het een veulen niet meer aan kan. Dus ga ik er vanuit dat een paard zelf wel aangeeft of het nog kan of niet.

Als blijkt dat het niet makkelijk gaat dan stoppen dus niet 3x laten dekken als blijkt dat het de eerste keer niet lukt. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die hun merries hormoonspuiten geven, dat soort dingen zou ik dus ook niet aan beginnen.

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:21

Als ze eerder veulens heeft gehad is het echt geen probleem voor haar hoor alleen merries op leeftijd die een paar jaar geen veulens gehad hebben is het mss wat lastiger om drachtig te krijgen.
Maar mijn fok merrie krijgt in juli een veulen en dan is ze 21 jaartjes jong.haha.
dus waarom niet proberen toch???