Natasja91 schreef:Wel...
Hoe zou jij het vinden om op je 73ste nog een kind te krijgen?
Wat is dit nu weer voor reactie. Een paard is géén mens en kun je ook niet met mensen vergelijken.
Een mens van die leeftijd is al heel lang over de vruchtbare leeftijd heen. Is het niet omdat het lichaam een zwangerschap niet meer aan kan, dan wel omdat mensenkinderen een lange opvoedtijd nodig hebben. Maar als een paard nog gewoon hengstig is en gedekt kan worden dan geeft het lichaam aan dat het nog kan.
Ga wel met Sammie mee dat als dit haar eerste veulen zou worden dat het vragen is om problemen en je beter geen risico's kan nemen.
Maar ik begrijp dat je paard al meerdere veulens heeft gehad. Als het de laatste keer 4 jaar geleden allemaal goed is verlopen en je merrie is nog in topconditie zie ik geen reden om van een veulen af te zien.
Zou wel goed met je dierenarts en eventueel een ervaren fokker overleggen.
Heb zelf geen ervaring met fokken maar ken wel een paard oudere merries die van de fokker op de manege zijn gekomen omdat ze niet meer drachtig werden. Zijn verder nog kerngezond maar hun lichaam geeft blijkbaar wel aan dat het een veulen niet meer aan kan. Dus ga ik er vanuit dat een paard zelf wel aangeeft of het nog kan of niet.
Als blijkt dat het niet makkelijk gaat dan stoppen dus niet 3x laten dekken als blijkt dat het de eerste keer niet lukt. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die hun merries hormoonspuiten geven, dat soort dingen zou ik dus ook niet aan beginnen.