Welke hengst voor Flemmingh x Welsh Cob merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voice

Welke hengst voor Flemmingh x Welsh Cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:55

Hoi,

Mijn vriendin wil Taliesin graag laten dekken. Ze heeft zelf natuurlijk ook wel ideeen erover (misschien Farrington of Jetset), maar ik ben zelf wel benieuwd naar wat men op bokt geschikte hengsten zou vinden.

Ik zal even een paar foto s plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb helaas niet zo n goede standfoto, de andere foto s zijn van bijna 2 jaar terug.

De gewenste verbeterpunten voor het veulen zijn iig een wat langere hals, die van Taliesin is vrij kort. Ze is zelf niet zo groot (haalt net 1.60 als dat al zo is) en het veulen mag wel iets groter.
De hengst mag ook wel wat hoogbeniger denk ik. Verder vindt ze uiteraard een goed karakter erg belangrijk. Dat van Taliesin is prima, dus dat wil ze er natuurlijk in houden.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Judith

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:41

Beide hengsten zouden op jou merrie mijn voorkeur niet hebben, zij hebben en fokken veel teveel bot door, en dat heeft jou merrie meer dan genoeg,....

Een mooie luxe rassige langelijnde hengst heeft zij nodig......IMO.

Wat zijn in beweging de verbeterpunten voor jou paard....?

En wat wil je fokken?? een dressuurpaard of een beetje all round....

Op de fotos lijkt het ook of ze een ietwat weke lendepartij heeft, is dit zo? Dan zou ik daar ook om denken in de hengstenkeuze...

Voice

Re: Welke hengst voor Flemmingh x Welsh Cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:48

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik geloof niet dat de merrie een weke lendepartij heeft. Ze heeft idd genoeg bot, nu je het zo zegt, klinken Farrington en Jetset dan niet als de hengsten waar je het eerst aan denkt he.
Mijn vriendin wil denk ik een allround paardje fokken met de nadruk op dressuur. Een springhengst die ook goed kan lopen zou ook kunnen.
Qua beweging, de draf is prima, de galop mag wel wat beter (maar ik weet zelf niet precies wat er beter aan kan, ben zelf meer een recreatieve ruiter ).

Judith

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:12

Eeehmm... Riverman?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:39

Heb je ook nog een bepaald budget in gedachten??

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:43

Hoi,

Riverman? Kun je ook beargumenteren waarom dit mogelijk een goede keuze zou zijn?

Ik weet het budget zo niet, maar gezien ze het zelf over Farrington en Jetset had, zal dat in die orde van grote liggen denk ik.

Judith

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:49

Omdat het een goede allround hengst is. Zowel dressuur als springen kan ie en wat extrieur betreft zit hij ook goed in elkaar

Je gaf zelf aan graag een allround paardje te willen fokken. Vandaar

Zoek anders wat info over Riverman op internet op en oordeel zelf. Succes

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:17

Goodtimes... Geeft goede allrounders. Geeft ook watmaat mee, en niet al te veel bot. Exterieurmatig zit je bij hem goed en ook het karakter is niet onaardig.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:30

Zijn er nog meer mensen die een idee hebben?

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:31

De nieuwe hengst bij Nijhof, Dayano (Dolany x Linaro). Dat is dus dressuur en springbloed. Is zelf een zeer grootramig paard met lengte. Hij is nog niet goedgekeurd voor het KWPN, maar dat maakt voor jouw papier toch niets uit?
De moederlijn van Dayano is ook groot. De moeder was ook groot en liep ook mee op de hengstenshow bij Nijhof. Ook Dayano werd onder het zadel getoond en lopen dat kan ie zeker!
Lijkt zo een heel fijn bewerkbaar karakter te hebben. Je kunt ook een DVD aanvragen. Real live is ie nog leuker vind ik. Dekgeld 750 euro

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:40

Bedankt voor je reactie! Mijn paardje is in het register B van het KWPN ingeschreven. Als ik het goed heb, wordt het veulen als die van een register A hengst is, ook in het register A ingeschreven, dus ik denk dat mijn vriendin toch wel voor een goedgekeurde hengst gaat, maar ik zal haar ook deze naam eens doorgeven! Ziet er zo op de foto ook uit als een mooi langbenig paard idd. Bedankt

Judith

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:25

Suelza schreef:
Goodtimes... Geeft goede allrounders. Geeft ook watmaat mee, en niet al te veel bot. Exterieurmatig zit je bij hem goed en ook het karakter is niet onaardig.

Ik zou zéker niet voor Goodtimes gaan op deze merrie. Geeft idd wel goede allrounders met goed achterbeen maar ik zou heel erg op de maat letten. Hij fokt nl. niet al te vergrotend door, iets wat op deze merrie toch wel wenselijk is.
Dayano kan me ook niet bekoren met dat betreft. Ik kwam toevallig laatst op de DVD van schockemohle Sir Kennedy tegen. Geen onaardige hengst, veel formaat, mooie bovenlijn en kon ook nog een leuk sprongetje maken. Over zijn nakomelingen weet ik echter nog helemaal niets.. Als je echter alleen voor MAAT en HOOGBENIG gaat, moet je eens een kijkje nemen naar Samba Hit 3. Is net een sprinkhaan, zo hoog dat ie op de benen staat. Of je er van houdt is een tweede natuurlijk. Genetisch gezien ook niet al te interessant aangezien er al 2 volle ggk broers van rondlopen. Ik zou ook inderdaad voor een hengst gaan die zowel maat als wat verfijning door geeft.

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:26

VValar schreef:
Suelza schreef:

Ik zou zéker niet voor Goodtimes gaan op deze merrie. Geeft idd wel goede allrounders met goed achterbeen maar ik zou heel erg op de maat letten. Hij fokt nl. niet al te vergrotend door, iets wat op deze merrie toch wel wenselijk is.
Dayano kan me ook niet bekoren met dat betreft. Ik kwam toevallig laatst op de DVD van schockemohle Sir Kennedy tegen. Geen onaardige hengst, veel formaat, mooie bovenlijn en kon ook nog een leuk sprongetje maken. Over zijn nakomelingen weet ik echter nog helemaal niets.. Als je echter alleen voor MAAT en HOOGBENIG gaat, moet je eens een kijkje nemen naar Samba Hit 3. Is net een sprinkhaan, zo hoog dat ie op de benen staat. Of je er van houdt is een tweede natuurlijk. Genetisch gezien ook niet al te interessant aangezien er al 2 volle ggk broers van rondlopen. Ik zou ook inderdaad voor een hengst gaan die zowel maat als wat verfijning door geeft.

Dayano geeft anders wel maat door en komt uit een moederlijn die maat doorgeeft, dat kun je niet vergelijken met goodtimes die zowel verkleinend als naar het vierkantsmodel fokt. En dat lijkt me nou juist bij dit dier niet verstandig!
En langgelijnd is Dayano zeker!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:30

Ik zeg toch ook dat Goodtimes juist niet zo'n verstandige keuze zou zijn En nee, vind Dayano nog steeds niets. Je hebt zat langgelijnde hengsten die maat doorfokken.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:40

Hoi,

Vvalar jij ook bedankt. Het lijkt me iig verstandig om op zoek te gaan naar een langgelijnde hengst die zijn maat doorfokt. Maar daar dan blijft er vast nog wel het een en ander over he?

Judith