wat voor een kleur kan hier uitkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepelle27

wat voor een kleur kan hier uitkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:00

hallo,allemaal.
Ik lees hier een heleboel over kleurvererving,en hoop dat jullie,die zo te lezen er veel meer verstand van hebben,mij een beetje een voorspelling kunnen doen wat voor een kleur veulen kan verwachten.
Volgens mij kan er zo'n beetje alles uitkomen.
mijn merrie is zwart bont,maar is eigenlijk een mislukte appaloosa.
Haar vader en moeder zijn allebei gestippelt,en hebben een goed papier.Bambi zelf is zwart,heeft 4 witte benen,en een witte vlek op haar rug.
ze is gedekt door een voskleurige hengst,met 4 witte benen en een bles.
de hengst heeft aan 3 kanten palomino in zijn afstamming,alleen zijn vader was vos.rarara wat kan dit worden.

ps ,ze kan elk moment bevallen,dus ik laat iig weten wat het geworden is

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 07:24

niemand die een gokje,of een voorspelling kan doen?

rose68

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:20

Ik weet niet zoveel over het apaloosa gen maar als de moeder zwart als basis heeft dan kan er een zwarte, een bruine of een vos(alleen als er in de voorouders van de moeder ook vos zit) uitkomen. En dan 50% kans op bont.

Supertje

Re: wat voor een kleur kan hier uitkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:51

ellepelle27 schreef:
hallo,allemaal.
Ik lees hier een heleboel over kleurvererving,en hoop dat jullie,die zo te lezen er veel meer verstand van hebben,mij een beetje een voorspelling kunnen doen wat voor een kleur veulen kan verwachten.
Volgens mij kan er zo'n beetje alles uitkomen.
mijn merrie is zwart bont,maar is eigenlijk een mislukte appaloosa.
Haar vader en moeder zijn allebei gestippelt,en hebben een goed papier.Bambi zelf is zwart,heeft 4 witte benen,en een witte vlek op haar rug.
ze is gedekt door een voskleurige hengst,met 4 witte benen en een bles.
de hengst heeft aan 3 kanten palomino in zijn afstamming,alleen zijn vader was vos.rarara wat kan dit worden.

ps ,ze kan elk moment bevallen,dus ik laat iig weten wat het geworden is

Als je merrie uit 2 ouders komt die beiden appaloosa zijn en niet bont, dan kan je merrie geen bonte zijn. Bont vererft namelijk dominant, dat wil zeggen dat als een paard het bontgen draagt het altijd te zien is. En om een gen door te geven moet een paard het dragen.
Mijn idee is dus dat je merrie wél een appaloosa is. Heb je toevallig een foto van je merrie? En waar zit de witte vlek op haar rug en hoe ziet die eruit?

De hengst is een vos, en kan geen palomino geven. Palomino wordt veroorzaakt door het creme-gen, wat de kleur verdund. Een vos + creme wordt een palomino, een bruine + creme wordt een valk en een zwarte + creme wordt een smoky black.
Creme is ook dominant, als hij het gen dus zou hebben en door zou kunnen geven was hij zelf ook palomino geweest.
Een verdunde kleur zul je dus niet krijgen.

Wat eruit kan komen als je merrie appaloosa draagt is:
25% kans op vos
25% kans op vos-appaloosa
12,5% kans op zwart
12,5% kans op zwart-appaloosa
12,5% kans op bruin
12,5% kans op bruin-appaloosa

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:50

Ik heb ook het idee dat je merrie geen bonte is maar een appaloosa, met een snowcap of sjabrak. Heb je er inderdaad geen foto's van? En wie zijn de ouders?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:53

Ik ben het met je eens wat betreft de creme gen, maar als de vader 4 witte benen heeft en een bles dan kan hij het sabino gen verstoppen en kan er wel degelijk een bonte uit komen. Bijv. bij de welsh gebeurt het nog wel eens dat er uit "veel" witte aftekeningen ineens een bonte uit kan komen! Dat is het sabino gen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:10

rose68 schreef:
Ik ben het met je eens wat betreft de creme gen, maar als de vader 4 witte benen heeft en een bles dan kan hij het sabino gen verstoppen en kan er wel degelijk een bonte uit komen. Bijv. bij de welsh gebeurt het nog wel eens dat er uit "veel" witte aftekeningen ineens een bonte uit kan komen! Dat is het sabino gen.

Klopt, maar dat is een compleet ander gen dan het 'gewone' bont-gen, Tobiano (platenbont).
Extreem getekende sabino's lijken bont, maar zijn het genetisch niet. Een extreme sabino kan zelfs helemaal wit zijn.
Een sabino zal bovendien vrijwel nooit vlekken hebben die de bovenlijn kruisen, sabino veroorzaakt namelijk vlekken van onderaf, tobiano veroorzaakt juist vlekken van bovenaf, bij een tobiano zullen de vlekken altijd de bovenlijn kruisen.
Dit is een sabino bonte:
Afbeelding
tobiano bonte:
Afbeelding

Het ging mij erom dat de TS zij dat haar merrie een bonte is, en dat is onmogelijk als geen van de ouders bont is

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:15

hai,ik heb wel een foto van de pony,maar weet niet hoe ik die hier plaats.
Ik heb haar als veulen voor iemand gekocht,toen zat er papier bij,met fotoos van haar ouders,allebei appaloosa.
het papier in ondertussen kwijt,door allerlei omstandigheden,maar ik weet dus zeker dat haar ouders appaloosa zijn.
als iemand dus een foto voor me plaatsen kan,mail dan even naar a.hoekert1@chello.nl,dan kunnen jullie zien over wat voor een kleur bont ik het heb.
bedankt allemaal,ik denk dat ze vannacht nog wel eens kan beginnen,dan laat ik het zeker even weten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:25

ik gok op een schimmel !! Haha nee hoor ik zou het echt niet weten , ik heb hier geen verstand van!!! Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden!! Veel sterkte als het vannacht echt gaat gebeuren en ik hoop voor je dat het in ieder geval een heel gezond mooi lief leuk veulen wordt!! !!

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:31

Ik ben ook benieuwd wat er uit gaat komen!! Heb er totaal geen verstand van, maar vind het wel heel intressant allemaal

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:28

ellepelle27 schreef:
hai,ik heb wel een foto van de pony,maar weet niet hoe ik die hier plaats.
Ik heb haar als veulen voor iemand gekocht,toen zat er papier bij,met fotoos van haar ouders,allebei appaloosa.
het papier in ondertussen kwijt,door allerlei omstandigheden,maar ik weet dus zeker dat haar ouders appaloosa zijn.
als iemand dus een foto voor me plaatsen kan,mail dan even naar a.hoekert1@chello.nl,dan kunnen jullie zien over wat voor een kleur bont ik het heb.
bedankt allemaal,ik denk dat ze vannacht nog wel eens kan beginnen,dan laat ik het zeker even weten.

Spannend!
Je kunt een foto mailen naar alicetorenvlied@hotmail.com, dan kan ik hem evt. hier plaatsen voor je.
Dit is trouwens een appaloosa met een z.g.n. 'snowcap':
Afbeelding
Zo'n snowcap kan in grootte erg variëren, het kan gaan van wit wat bijna het hele lijf bedekt tot een kleine witte vlek.
In het klein ziet het er zo uit (Hoewel dit een kleine spotted blanket is):
Afbeelding

Niet alle appaloosa's zijn gespikkeld, en bestaan verschillende vormen. Helemaal gespikkeld heet Leopard. Dan heb je nog paarden met 'spotted blankets' dit is hetzelfde als snowcap maar dat met stippen in het wit.
Dan zijn er ook nog de 'snowflakes', paarden met witte stippen over het lijf of de acherhand verspreid.
En de Varnish Roans, oftewel appaloosa roans.

Een paard kan voor appaloosa, zoals met ieder ander gen, zowel heterozygoot zijn (geeft in 50% van de nakomelingen appaloosa door), als homozygoot (geeft 100% appaloosa nakomelingen).
Een homozygote appaloosa is te herkennen, dit zijn namelijk de zogenaamde 'few-spots'. Dit patroon is de homozygote vorm van de Leopard. De paarden zijn bijna helemaal wit met slechts enkele stippen.
Maar ook de snowcaps zijn homozygoot, dit zijn in principe few-spots met een blanket.

Als je paard dus een snowcap zou zijn, dan kun je er op rekenen dat er een appie uit komt rollen....

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:30

ik heb een mail met fotoos naar supertje gestuurd,dus misschien dat alles dan duidelijker is.
het veulen is er nog steeds niet,al staat de merrie haar uier al 2 weken hemelaa vol,en loopt de melk langs haar benen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:34

En, is het een snowcap of sjabrakbonte?

Ben benieuwd naar de foto's!

Edit:

Als het een appaloosa is, dan heb je:

25% kans op effen zwart
25% kans op effen vos
25% kans op zwart appaloosa
25% kans op vos appaloosa

Dan ga ik er van uit dat je merrie niet homozygoot zwart is, is dit wel het geval dan is het:

50% kans op effen zwart
50% kans op zwart appaloosa

Ben overigens ook erg benieuwd uit welke ouders je merrie komen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:32

Excuus.... ik kon even niet op mijn eigen pc, maar alleen op die van de zaak, waar hotmail geblokkerd is. Daarna was ik een ietsiepietsie vergeten de foto's te plaatsen....

Maar ik heb dus de foto's, en wat schertst mijn verbazing... de merrie is echt een Tobiano-bonte!
Op de foto's is het de zwart-bonte:
Afbeelding
Afbeelding
Aan de foto's te zien kan ze gezien de buikvlek ook nog sabino dragen.

Dit houdt dus in dat 1 van de ouders in ieder geval bont geweest moet zijn, anders is het gewoonweg onmogelijk om er een bonte merrie uit te krijgen.
Als de ouders daadwerkelijk beiden stippels hebben, kan 1 van hen pintaloosa geweest zijn (bont + appaloosa):
Afbeelding
Pintaloosa kan ook heel moeilijk te herkennen zijn in sommige gevallen, bij deze hengst bijvoorbeeld is het vrijwel alleen aan de manen te zien (donker/witte scheiding net voorbij de halsaanzet) op het 1e gezicht zou je zeggen dat het alleen appaloosa is:
Afbeelding

Jouw merrie draagt dus zelf iig geen appaloosa (appaloosa is ook dominant, als een paard het draagt is het te zien, het kan niet verborgen blijven), maar wél tobiano.
En dan heb je 50% kans op een bonte. Dus 50% kans op vos, 25% kans op zwart en 25% kans op bruin, en bij al deze kleuren ook nog eens een kans van 50% dat het veulen bont is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:30

Ik ben ook helemaal verbaasd! Zitten er papieren bij je merrie?

In ieder geval, wat kan eruit komen.....hetzelfde als wat ik hierboven heb verteld, maar maak dan van appaloosa maar bont.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:20

Neonlight;
Ik had je bericht boven mijn laatste nog niet goed gelezen, maar dat klopt niet helemaal. Bruin is namelijk ook nog een mogelijkheid.
Vos kan ook agouti (bruin) dragen, alleen toont het dan niet, omdat agouti alleen op zwart inwerkt.
Dat er achter de hengst alleen maar vos (palomino) zit maakt niet uit. Agouti kan dan namelijk generaties lang verborgen blijven.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:57

Als ik zo vrij mag zijn om dit topic te gebruiken voor mijn vraag....

Onze merrie (heel lichte palomino, bijna schimmelachtig) heeft bij ons een veulen gekregen, een echte palomino. Later is ze gedekt door een voskleurige hengst, daar kwam een roodschimmel uit.

Welke kleur denken jullie nu dat de vader van de palomino heeft gehad? We hebben haar nl. destijds drachtig gekocht. En wat is trouwens nu eigenlijk écht de kleur van de merrie?

Foto's van de merrie, de palomino en het latere veulen (roodschimmel, vos geboren) staan in mijn profiel.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 00:42

Als ik in je profiel kijk, dan lijkt Bealy me een palomino-schimmel. Dat moet ook wel, anders zou ze nooit in combinatie met een niet-schimmel hengst een schimmel veulen kunnen geven.
Schimmel is dominant, dus 1 van de ouders moet schimmel zijn om een schimmelveueln te kunnen krijgen. De hengst was een vos, dus daar kan het veulen het niet van meekrijgen. En gezien de foto's van Bealy lijkt ze me duidelijk schimmel.

Ze is ook in ieder geval heterozygoot schimmel, aangezien ze ook een nakomeling heeft gegeven die geen schimmel is.
De vader van haar palomino nakomeling kan iedere kleur gehad hebben, dat is niet te zeggen. Het creme-gen (wat vos verdund tot palomino) kan de merrie namelijk doorgeven, aangezien ze dat zelf ook 1x draagt (zou het 2x zijn de was het een cremello).

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 06:23

bedankt allemaal voor het meedenken.ik heb er een hoop van geleerd.
het veulen is er nog steeds niet,het kost me al een week slapeloze nachten.
Ik heb de pony 12 jaar geleden als veulen op zuidlaren voor iemand gekocht,toen zat er een papier bij en fotoos van de ouders.
Ik weet heel zeker dat ik een foto gezien heb van een pony met stippen,het papier was van het appaloosastamboek.
De man waarvoor ik haar gekocht heb,is overleden,en toen is ze via veel andere eigenaren weer bij mij gekomen,maar het paier is dus spoorloos.
Ik ben daar eerlijk gezegt ook niet meer achteraan geweest,ik heb haar nu als rijpony voor mijn dochter,en kon via een kennis een mooie hengst lenen(zomerdijks caspar) ,en het leek me gewoon leuk een een veulen van haar te hebben.

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 06:25

oh ja,dat wilde ik nog zeggen,de pony begint op haar kont heel veel witte haren te krijgen,en wat witte stippen op haar hals,ik denk asl de wintervacht weg is,dat je het dan beter kan zien.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 06:38

heb het topic gelezen,ben ook benieuwd wat er van komt,ben dus zelf fokker van bont.
Ik heb ook ooit een appaloosa veulen gehad,met volledig ingevuld papier van nederlandse appaloose stamboek.
Hij was als jaarling totaal anders dan als twee jarige,als jaarling leek hij een bonte.
op zijn papier stond panterbont.

Het zal een echte verassingzijn

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:42

nou,vanavond om 9.15 uur was het dan eindelijk zover,na een hoop getrek(veulen zat vast met de schouders)is bliksem geboren.
Het is dus een zwarte geworden,met alleen een heel klein wit plekje op zijn rechterbeen,aan de binnenkant,net langs de hoef.
Nu moet alleen onze haflinger nog,maarja,die kleur kan ik wel gokken.
bedankt allemaal voor het meeleven en meedenken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:21

Gefeliciteerd!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:25

gefeliciteer!!!!
veel geluk en plezier met de boreling

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:38

kleine update,het veulen lijkt een soort wildkleur te hebben,een beetje valkachtig