Welke hengst voor een Flemmingh x Vanitas merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jikke1983

Welke hengst voor een Flemmingh x Vanitas merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:14

Wie heeft er voor mij nog tips voor mijn hengstenkeuze? M´n merrie is 1.59m, ik zou dus graag meer maat willen fokken. Ik dacht zelf aan Uptown, nog andere ideeën?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:48

heb je ook een foto,en wat zijn je verbeter punten? Waarom denk je aan Uptown?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:42

Elisa2 schreef:
heb je ook een foto,en wat zijn je verbeter punten? Waarom denk je aan Uptown?

Omdat HP erop zit!!!

djurra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:11

ik had zelf ook een paard van flemming en heb haar laten dekken door jet set d maar ik denk dat dat ook afhankelijk is van het paard zelf ik en een vriendin van me hebben allebei een paard met de zelfde papieren maar ze zijn allebei totaal verschillend kwa kleur, en kunnen en karakter dus het is denk ik meer afhankelijk van jou paard wat je er het beste op kunt doen

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:30

Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, dit wilde helaas nog even niet lukken. Ik zal verder nog wat over haar vertellen. Het is een Flemmingh x keur pref Vanitas x ster pref Amor x kroon pref Cigrant. Best een leuke merrielijn om op verder te fokken denk ik. Ze heeft vrij ruime gangen, mooi voorbeen maar haar achterhand zou wat sterker mogen zijn. Ondanks ze maar 1.59m meet, is ze best grof gebouwd. Daarom wil ik er een niet al te grove hengst op hebben. Haar karakter is goed, het is een lief paard maar ze is nog al snel in paniek. Het mag dus ook geen hengst zijn met te veel bloed
Waarom ik aan Uptown dacht, ja ten eerste heb ik hem op de hengstenkeuring gezien tijdens de hengstencompetitie en dat sprak mij zeker wel aan. Verder heeft hij super achterbeengebruik wat mijn merrie wel nodig heeft. Zijn eerste veulens hebben veel maat, en dat kan ze ook zeker gebruiken. Dat HP erop zit mag er nog eens bij komen, toch?!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:20

Ik neem aan dat je wel een hengst wilt die wat vergrotend fokt. Oscar + nakomelingen hebben ook een goed achterbeengebruik,en hij fokt vergrotend maar niet grof.Van Uptown weet je nog niet hoe zijn nakomelingen uitgroeien.

Verrichting Ermelo 2004 (06-09 t/m 12-11)
Uptown is een eerlijke, betrouwbare hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap is zuiver en heeft een goede ruimte en souplesse. De draf is lichtvoetig en heeft veel souplesse. De hengst heeft veel zelfhouding. Het achterbeen treedt ruim voldoende onder, maar zou meer kracht mogen hebben. Uptown heeft veel balans in de galop, is daarbij lichtvoetig en heeft souplesse. In galop kan de hengst goed schakelen. Uptown heeft veel tot zeer veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Uptown toont bij het springen een matig krachtige afdruk. De hengst zou meer moeten basculeren en opent achter onvoldoende. De hengst lijkt voldoende voorzichtig en toont een matig vermogen. Hij geeft zijn ruiter een matig gevoel. Als springpaard heeft hij een matige aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
In de stal is hij eerlijk, betrouwbaar en fijn om mee te werken; in de omgang is hij makkelijk.
Uptown heeft eerder aan het voorjaarsonderzoek deelgenomen, maar is toen vanwege een blessure doorverwezen naar het najaarsonderzoek. In september heeft de hengst enige beïnvloeding ondervonden van een virale infectie. Hierdoor is geen trainingsachterstand opgetreden.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:30

Jikke1983 schreef:
Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, dit wilde helaas nog even niet lukken. Ik zal verder nog wat over haar vertellen. Het is een Flemmingh x keur pref Vanitas x ster pref Amor x kroon pref Cigrant. Best een leuke merrielijn om op verder te fokken denk ik. Ze heeft vrij ruime gangen, mooi voorbeen maar haar achterhand zou wat sterker mogen zijn. Ondanks ze maar 1.59m meet, is ze best grof gebouwd. Daarom wil ik er een niet al te grove hengst op hebben. Haar karakter is goed, het is een lief paard maar ze is nog al snel in paniek. Het mag dus ook geen hengst zijn met te veel bloed
Waarom ik aan Uptown dacht, ja ten eerste heb ik hem op de hengstenkeuring gezien tijdens de hengstencompetitie en dat sprak mij zeker wel aan. Verder heeft hij super achterbeengebruik wat mijn merrie wel nodig heeft. Zijn eerste veulens hebben veel maat, en dat kan ze ook zeker gebruiken. Dat HP erop zit mag er nog eens bij komen, toch?!

Je hebt de hengst zeker niet in de verrichting gezien. Viel de natuurlijke snelheid en kracht in dat achterbeen toch behoorlijk tegen....

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:42

Basvdv schreef:
[
Je hebt de hengst zeker niet in de verrichting gezien. Viel de natuurlijke snelheid en kracht in dat achterbeen toch behoorlijk tegen....
[/quote]

Zal wel meer aan de schoolruiters gelegen hebben.

Ermelo is toch niets meer dan een kleuterklas waar "polderachtig" wordt getest. Veel praten maar weinig werken.

En vertel mij eens waar ik Oscar in het werk kan zien?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:53

Hoezo wil je hem aan het werk zien,het gaat er toch om wat ie doorvererft?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:55

Elisa2 schreef:
Hoezo wil je hem aan het werk zien,het gaat er toch om wat ie doorvererft?

Wat geeft hij dan door ?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:00

ceasario schreef:
Basvdv schreef:
[
[/quote]

Ermelo is toch niets meer dan een kleuterklas waar "polderachtig" wordt getest. Veel praten maar weinig werken.

Wanneer een paard in de test goed loopt ligt het aan de kwaliteit van het paard.
Wanneer een paard het minder doet, heeft de ruiter het gedaan...tja

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:02

Basvdv schreef:
[
ceasario"]
[quote="Basvdv schreef:
[
[/quote]

Citaat:
Wanneer een paard in de test goed loopt ligt het aan de kwaliteit van het paard.
Wanneer een paard het minder doet, heeft de ruiter het gedaan...tja

Bij dat laatste klopt wel.
Zie Uptown.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:09

Oscar:
Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed gevormd, goed bespierd en de halslengte varieert van voldoende tot goed. De schoft is ruim voldoende van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed gespierd. De lendenen zijn breed en goed bespierd en sterk aangesloten. De croupe is doorgaans goed van lengte, is goed van ligging, is breed en goed bespierd. De broekspier heeft ruim voldoende lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Meerdere veulens zijn lang gekoot. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende van omvang en heeft kwaliteit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf heeft veel ruimte. De veulens draven met ruim voldoende souplesse en een goede houding. De veulens hebben doorgaans een opvallend goed gebruik van het voorbeen. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop is ruim, heeft een goede afdruk en goed gebruik van het voorbeen.
Bijzonderheden: Een veulen was kreupel. Tweemaal werd een reebeen geconstateerd. Twee veulens zijn niet in beweging gepresenteerd.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 veulens uit 60 in 2000 gedekte merries.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Oscar voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

ceasario

Re: Welke hengst voor een Flemmingh x Vanitas merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:33

Je kunt pas zeggen dat een hengst fokt, als hij voldoet aan de criteria van een fokker.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:44

goh..

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:13

ceasario schreef:
Je kunt pas zeggen dat een hengst fokt, als hij voldoet aan de criteria van een fokker.

Hoezo open deur...

Jikke1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:53

Oscar vind ik ook zeker geen slechte keuze, wat zijn de reacties op Uphill?

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:46

Als ik het goed heb een hengst van Norel en die weet meestal wel wat hij moet hebben op het pretendent-bloed dus bekijk hem zeker voor je merrie

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 22:49