Percentages welke kleur veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Percentages welke kleur veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:22

Ja ja de kogel is door de kerk mijn merrie wordt gedekt met sydney. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel kans er is op een schimmel of iets anders. Wie kan dat berekenen?

Merrie (op papier donkerbruin): Radisson (schimmel) x Dominard (vos) x Homerus

Sydney (schimmel) : Goodtimes (bruin) x Alasca x Libero H

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:18

Merrie is gewoon donkerbruin dus, of wat anders (omdat er op papier voor staat)? Zo ja, dan heb je iig 50% kans op schimmel. Hengst is schimmel, maar heeft een niet-schimmelouder en is dus heterozygoot. De kans dat hij het schimmelgen doorgeeft is 50%.
Verder nog kans op vos, bruin en zwart, maar dat is lastig te zeggen omdat het zo niet echt te zeggen wat je merrie en de hengst precies dragen aan allelen die niet te zien zijn.

Equidea

Re: Percentages welke kleur veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:22

Wacht even is schimmel allel niet rescessief? dat zou betekenen dat hij 2 allelen voor schimmel heeft en geen ander allel.

Dus zou de percentage omhoog gaan tot 75% lijkt me???

Of heb ik het fout met het rescessiefe?

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:24

Schimmel vererft dominant

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:26

Ow ja dan hoeft hij maar 1 allel te hebben ja. Sorry dacht dat het rescesief was. Maar het lijkt me zowiezo heel moeilijk uitrekenen, iemand had op de manege een bruine op een bruine gezet... wat kwam eruit juistja geen bruine maar een blauwschimmel (op dit moment nog wel dan kan lichter worden tot een wit peerd veulen is pas 2 maanden)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:49

Blauwschimmel uit 2 bruinen is onmogelijk!!

Thaamiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:02

wij hebben nu een jaarling van Silverstone op stal, de merrie is ook schimmel en silverstone ook, maar ze ziet er nog zó vos uit met 3 witte beentjes en een blesje, ook helemaal geen witte haren enz. dus vragen we het ons af of het nog een schimmel wordt (wel een beetje raar als se gewoon vos blijft)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:41

@Thaamiejj, als de beide ouders heterozygoot schimmel zijn heb je 25% kans dat de nakomeling geen schimmel is. Dus helemaal niet zo raar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:12

Leuk dat je Withney laat dekken met Sydney!

Whitney heeft ook zo'n apart toverballenkleurtje .........
Ik denk dat je kans hebt op 3 verschillende kleuren.

1. Schimmel
2. Bruinschimmel
3. Stekelvos

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:13

Uit 'n In de Strengen van een aantal jaar terug...

Afbeelding

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:39

En dan mis ik de schimmel....

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:04

Jah, dat is weer een ingewikkelder verhaal, ik zal eens kijken of ik daar even iets over kan vinden...

Wanneer krijgen we nu een schimmel? De schimmel kan fenotypisch in twee types worden onderscheiden: de veranderlijke en de onveranderlijke schimmel (R-allel). We beperken ons hier eerst tot de veranderlijke schimmel (GG of Gg): deze worden donker geboren en worden later wit. Dit schimmelgen is dominant; er hoeft dus maar één gen actief te zijn en het paard wordt schimmel. Een schimmel heeft dus óf één (Gg - hetero-zygoot grijs) of twee schimmelgenen (GG — homozygoot grijs), terwijl een gekleurd paard er geen heeft (gg). Als een schimmel twee schimmelgenen heeft, geeft hij er altijd eentje door en worden dus de kinderen ook schimmel. Als een schimmel maar één schimmelgen heeft kan hij óf schimmels óf gekleurde kinderen geven. Als beide ouders gekleurd zijn, kan het veulen nooit een schimmel zijn.

Oftewel:
(GG)-ouder geeft altijd een schimmelkleurig kind.
(GG) x (Gg) =
50 % homozygoot schimmel (GG)
50% heterozygoot schimmel (Gg)

(GG) x (gg)
100 % heterozygoot schimmel (Gg)

(Gg) x (Gg) =
25% homozygoot schimmel (GG) 50% heterozygoot schimmel (Gg) 25% gekleurd (gg)

(Gg) x (gg) =
50% heterozygoot schimmel (Gg)
50% gekleurd (gg)

Verder zijn er dus ook nog onveranderlijke schimmels (roan). Deze paarden behouden dezelfde kleur als bij de geboorte. Een voorbeeld is het Nederlands Trekpaard. Onveranderlijke schimmels hebben een basiskleur afhankelijk van hun genotype hiervoor. Het R-allel is dominant over alle basiskleuren en ook over de veran­derlijke schimmelkleur.