Ik heb sinds 6 jaar een kwpn vos merrie in mijn bezit.
Een Landwind 2 B *Almiro, ze is 1.65 m hoog en 14 jaar oud. Voor foto´s zie mijn profiel (zijn wel iets verouderde foto´s)
Ooit heb ik er eens aan gedacht om haar op de keuring voor te brengen, want momenteel staat ze alleen maar in het veulenboek ingeschreven van het kwpn. Ben toen ook lid geworden van het kwpn maar was net te laat om mij in te schrijven en heb het toen dat zelfde jaar ook weer opgezegd.
Het is niet mijn bedoeling om er mee te fokken, dat is ook nog niet gedaan maar vanwege haar minder makkelijke karakter en ook niet erg goed papier zie ik hier weinig heil in.
Maar het blijft toch kriebelen..... Ik heb wel eens te horen gekregen dat [paard] zeker opgenomen zou worden in het stamboek en zelfs kans zou hebben om boven een bepaald aantal punten te kunnen scoren (ik weet niet meer hoe dat heet) Maar wat zouden jullie doen?
Wat voor meerwaarde brengt het als ik er voor de rest niet mee zal gaan fokken? Worden ze er meer waard door, (ook al ben ik niet van plan haar te verkopen)
Volgens mij is er geen maximum leeftijd aan het inschrijven voor een keuring verbonden.
De keuringseisen zijn m.i.v. van dit jaar wel veranderd en verzwaard. Je moet je merrie aanmelden in een fokrichting, springen of dressuur. De paarden die meedoen voor de dressuurrichting mogen niet meer vrij springen.
Ik hoop dat de info op de site van het KWPN nu wel actueel, daar kun je meer vinden onder het kopje fokkerij.
Als je merrie minimaal ster wordt, zal het alleen een meerwaarde hebben als je er een veulen bij fokt en je zou het veulen willen verkopen. Maar als je merrie nog nooit een veulen heeft gehad, zou ik er op deze leeftijd niet meer aan beginnen.
Als er verder ook al predikaten in merrielijn voorkomen is het natuurlijk altijd leuk als er ook een predikaat bij jouw merrie komt te staan. De meerwaarde voor een eventuele verkoop zal op deze leeftijd gering zijn, tenzij dus meerdere goede veulens heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-04-06 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Zij word er niet veel meer waard meer door,als ze ster zou worden maar er niet mee gefokt word,maakt het niet zoveel uit.Als ze goed scoort op de keuring komt dat wel weer ten goede van de fokwaarde van haar vader.
hmmmm, niet van plan te fokken en niet van plan te verkopen..... Ik zou niet weten waarom je het dan zou doen.
Meer waard... tijdens verkoop... mss alleen voor mensen die KWPN echt in een hoog vaandel hebben. Voor de fok... Wel iets denk ik als je ze bijv een ster wordt verkopen de veulens makkelijker. Maar ja bovenstaande argumenten zijn niet voor jou, van beide wil je niet...
Kijk vindt je het leuk om gewoon een keer te doen zou ik zeggen doe wat je niet laten kan, maar of het echt veel toegevoegde waarde heeft, dat denk ik niet.
Ik wil zeker niet met haar fokken aangezien leeftijd en karakter.... Meerwaarde heeft dus niet dat dacht ik idd al! Bedankt voor de antwoorden, ik ga voor meer info even op de site kijken van de kwpn!
Dan is het enkel ter meerwaarde voor je paard als jouw paard (niet voor verkoop oid0, en ter oefening voor jezelf én evt. ter meerwaarde van de moeder van de merrie die evt. preferent er nog op kan worden. Daarnaast kost het je wel een hoop centjes.
Dat is zeker zo! Daarom wou ik dus eigenlijk weten of het in bepaald opzicht een meerwaarde zou hebben! Blijkbaar niet en vind ik het iets te duur om voor de grap te doen. Bedankt voor je antwoord.