Fokadvies gevraagd (Freestyle x Belisar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Fokadvies gevraagd (Freestyle x Belisar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:29

Hallo!!
Ook dit jaar willen we onze merrie weer laten dekken.
Op dit moment hebben we Goodtimes en Radisson op het lijstje staan, maar we staan eventueel ook open voor een andere hengst. We willen een allround hengst aangezien ik zowel dressuur als spring.

De merrie is een Freestyle x Belisar x Amethist x Amor
Ze is M1 dressuur. Heeft twee jaar terug haar straalbeentje gebroken gehad maar is nu weer geheel hersteld. Met rijden is het zachtgezegd een lastig kreng. Op concours is ze echter perfect te rijden. Door haar rechte achterbeen heeft ze wat moeite met het dragen. Dit achterbeen is dan ook zeker een punt om rekening mee te houden bij de hengstenkeuze.

De merrie:
Afbeelding

Het veulen van VDL Discovery van dit jaar:
Afbeelding

Wie helpt ons???

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:21

Hoe zijn haar gangen en waarom heb je voor Discovery gekozen vorig jaar? Ik heb mijn belisar merrie nu drachtig van United omdat zij super kan dragen maar een wat traag achterbeen heeft,super veel souplesse en schwung heeft maar weer wat lastig te sluiten is.Dit soort informatie hebben we ook allemaal nodig.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:34

Ze heeft een erg ruime stap en galop. In draf heeft ze meer de neiging om met haar achterbenen richting staart te bewegen. Hierdoor heeft ze moeite met sluiten. Het voorbeengebruik is goed.

We hebben voor Discovery gekozen omdat deze hengst ons qua bloedlijn erg aansprak. Verder is het een chique hengst met een goed achterbeengebruik. Ook voor het springen had hij goede cijfers.

Omdat we toch meer in de springrichting willen zoeken we nu een allroundhengst.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:48

Oke,dus een allround hengst met een goede draf,ik ben zelf wel weg van Goodtimes que exterieur en nakomelingen,maar ten eerste zijn het geen grote paarden die hij vererft,en ten tweede is het karakter niet altijd even goed.Daar moet je dan even over nadenken.Een andere optie is mischien Riverman? KenwoodX Voltaire,Kenwood is van Goodtimes.Riverman heeft afgelopen hengstencompetitie onder Diederik v. Silfhout gelopen en de competitie daarvoor deed hij mee in de richting dressuur.

Sue_

Re: Fokadvies gevraagd (Freestyle x Belisar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:10

het karakter hoeft voor mij niet echt een probleem te zijn.
Veel goede paarden zijn niet makkelijk.

Verder niemand met suggesties??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:31

Waarom richting springen??
En wat wil je nou precies verbeteren?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:44

Eigenlijk is het enige wat we willen verbeteren aan deze merrie is haar rechte achterbeen en het achterbeengebruik. Het moet dus een hengst zijn met een goed achterbeengebruik die eerder neigt naar sabelbenig dan naar een stijl achterbeen.

(vandaar ook Goodtimes op het lijstje)

We kiezen voor een allroundhengst (dus niet zozeer alleen springen) omdat wij daar meer geintresseerd in zijn. De merrie is ook redelijk allround gefokt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:49

Oh ok, ja ik zou eerder voor een dressuur hengst kiezen op zo´n afstamming maar ja. Hmm moeilijk denk ik om dat rechte achterbeen te gaan verbeteren met een wat springgerichte hengst...

Van Gogh is wel een super allrounder maar nog jong he.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:15

Ja dan moet je er Goodtimes opzetten,dat is iig een bewezen goede allrounder.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:16

Suzanne F. schreef:
Oh ok, ja ik zou eerder voor een dressuur hengst kiezen op zo´n afstamming maar ja. Hmm moeilijk denk ik om dat rechte achterbeen te gaan verbeteren met een wat springgerichte hengst...

Van Gogh is wel een super allrounder maar nog jong he.

Van Gogh was ook de eerste waar ik aan dacht!!
of evt. Vainqueur (www.tewis.nl)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:11

Past Van Gogh wel bij deze merrie??

We zijn naar de hengstenshow geweest en daar werd ons geadviseerd om voor L'esprit te kiezen. (die zou qua type beter bij onze merrie passen) Maar bij L'esprit (v. Lupicor) struikelen we weer over het wat rechte achterbeen wat Lupicor doorgeeft.

We zitten nu ook nog in dubio of we de merrie nog wel laten dekken dit jaar. Wanneer we niet geheel achter de hengstenkeuze staan doen we het simpelweg gewoon niet. *zucht*

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:21

Goh, heb ook een Freestyle merrie. Is ze zo lastig te rijden?? Die van mij, als je eenmaal hebt laten zien dat je de baas bent, is dan erg fijn te rijden! (Maar oei.. als je niet ehbt laten zien dat je de baas bent ) Op concours haast niet te houden, maar eenmaal onder het zadel gaat ze super.
Hoe is de nakomeling van Discovery geworden?
Ik zou verder een beetje een hengst doen die goed front heeft. Sidney nakomelingen kunnen goed draven, alleen vind Sidney geen vaderpaard, dat is wel jammer. Kan jou merrie zelf ook al wel goed springen? Ik vind springhengsten altijd wel wat moeilijk uit te kiezen..

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:30

@ sammie: Nee dit is echt een geval van lastig. Een echte merrie. Wanneer het haar niet aanstaat gaat ze direct in protest. Het laten zien wie de baas is werkt bij haar in ieder geval niet.
Qua springen moet ik eerlijk zijn dat we dat nooit echt geprobeerd hebben. Helemaal in het begin wel een aantal keren gedaan, maar omdat de merrie zo groot (en zonder controle) draafde en gallopeerde ging het springen ook niet echt fijn. Het heeft ook nogal wat jaren geduurd voordat we eindelijk redelijk controle hadden. Maar heel slecht sprong ze in ieder geval niet.

Het veulen van Discovery is erg mooi. Het achterbeen is ook een stuk beter. Hij is ook groot zat voor een eerste veulen.

Opzich staan we ook wel open voor een dressuurhengst die ook kan springen. Sydney is voor ons geen optie.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:36

Bij het beleren ging mijn merrie liggen... voor 2 en een half uur.. wou niet meer opstaan! Nouja, daarna is alles verder super gegaan..
Freestyle geeft meestal ook wel nakomelingen door die kunnen springen, ik denk dat er bij jou niet een al te hete hengst op moet ik heb Veron op de hengstenshow gezien van VDL en vod dat nou echt een superhengst!! Als ik graag een springpaard zou willen fokken zou ik echt voor hem gaan..

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:45

We hebben VDL op bezoek gehad en die adviseerde dus Goodtimes of Radisson.

Veron spreekt me niet echt aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:56

suepergirl schreef:
We hebben VDL op bezoek gehad en die adviseerde dus Goodtimes of Radisson.

Veron spreekt me niet echt aan.

Was die laatste niet goed genoeg?

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:00

wat dacht je ferro?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:04

Nee dat zeg ik niet

Uit zijn verrichtingsverslag komt het volgende:
Citaat:
Zowel in draf als galop zou het achterbeen krachtiger onder moeten treden

Lijkt me voor deze merrie juist heel belangrijk dat een hengst dit wel doet.
Verder spreekt het type hengst me niet zo aan.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:07

Belisar staat bekend om koppigheid dus misschien moet je ook opletten wat voor karakter de hengst heeft, ik heb een grafiet x belisar, hij is soms wat koppig maar makkelijk te rijden en heeft aanleg voor springen en dressuur(zeggen ze) ik weet niet zeker maar volgens mij is de hengst niet internationaal goedgekeurd.. en weet ook niet precies hoe het met de achteractie zit maar die van mij heeft een sterk achterbeen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:57

internationaal goedgekeurd? Belisar staat bekend om zijn krachtige achterbeengebruik,net zoals zijn zoon Houston.Belisar zelf had een 8 voor het springen in de verrichtingstest.Maar beide staan er idd bekend om niet al te makkelijke nakomelingen door te geven.Hoewel ik een superbrave heb.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:53

haha ik heb het over Grafiet

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:32

Ow dat verklaart een hoop...