Vanmorgen vond ik Hinke wat onrustig dus heb d'r op stal gelaten. Tegen kwart over 4 hoorde mijn moeder veel kabaal in de stal. Die is gaan kijken en vond een dode 2ling. Ze heeft eerst de buurman gebeld en daarna meteen de veearts. Buurman is gekomen en heeft de veulens weggehaald. Daarna heeft ze mij gebeld en ben ik meteen naar huis gekomen.
Toen ik thuis kwam schrok ik me echt dood. Hinke stond helemaal verwilderd terwijl het zweet eraf droop. ze liet zich alsmaar tegen de muren aan vallen van de pijn en overal was bloed. Hinke zat onder , de muren zaten onder en er bleef maar bloed komen. Ook hing er een grote prop uit. Veearts was nog niet geweest en ik heb gezegd dat mijn moeder NU moest bellen en dat ze NU moest komen. Ondertussen heb ik geprobeerd Hinke overeind te houden.
Die stond ook met 5 min op de stoep, Hinke had de baarmoeder er uitgeperst en werd gek van de pijn. Hinke die nog nooit een stap verkeerd heeft gedaan heeft me behoorlijk gebeten.Ze is bijna een uur bezig geweest met baarmoeder terug stoppen, spoelen en kijken. Hinke haar hartslag mocht niet omhoog omdat er dan mogelijk inwendigebloedingen of een dichtgeklapte baarmoeder oid was (geloof me ik hoorde zoveel en heb geloof ik maar de helft onthouden) Die was gelukkig 40 dus heel mooi (na de pijnstiller en spierverslappers)Totdat ze in eens onwijs begon te trillen. Toen schoot de hartslag omhoog dus was het weer paniek. Toch maar weer spoelen ondertussen ander veearts gebeld voor back up en advies.
Uiteindelijk werd ze rustig heb ik even met d'r gestapt en toen werd ze wakker ze moest en zou terug naar de box.Daar wilde ze wel aan het hooi eten. en ze Bleef ook staan.
Nu staat ze aan de antibiotica en is het afwachten. Ze is heel kritiek en momenteel is het alleen maar heel hard hopen dat ze de eerste 24 uur doorkomt. Hopelijk overleefd ze het dan iig... Als de komende 3 dagen goed verlopen. zal ze er niets aan overhouden en kan ze ook wel weer veulens krijgen maar daar houd ik me niet mee bezig.Als ze het maar haalt dat is gewoon het aller belangrijkste.
De 2 ling boeit me ook helemaal niet best gek ik heb er wel even na gekeken samen met de veearts.Het was een donkerbruin merrieveulen met 3 witte sokjes en verder geen aftekening en een zilver(dus zwart) hengstje met een heel smal blesje en 4 gelijke witte voetjes.
Ik heb d'r laten scannen op 2 ling dracht maar was maar 1 eitje te zien. Vorige maand heb ik d'r oplaten voelen omdat ze zo onwijs dik was dat ik dacht dat het mogelijk een dekking eerder raak was geweest en toen heeft ze niets gevoeld, ja een heel groot veulen. Dat grote veulen waren er dus 2.
Zelf ben ik echt heel erg over de zeik ik hoop zo onwijs hard dat het paard het haalt....
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-04-06 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:update in titel gezet
jeetje, wat verschrikkelijk! Het belangrijkste is nu inderdaad dat de merrie het haalt, veulentjes komen er dan misschien alsnog wel, maar dat is van later zorg. Heel veel sterkte!
wat naar voor jou en de merrie, ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat de merrie het overleefd.
heel veel sterkte en geluk, en hou je ons op de hoogte?
edit; ik heb ook ziets mee gemaakt maar dan anders,
merrietje moest veulen krijgen, veulen was dood geboren ( er was ook iets met haar baarmoeder ), ik was helemaal blij, want ze kwam er boven op, krijg ik een paar dagen later en telefoontje dat de merrie is overleden ( en het was nog wel de moeder van mijn hengstje )
Laatst bijgewerkt door xLaus_ op 03-04-06 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt
NEEEEEEEEEEEE!! Wat verschrikkelijk Nimer!! Ontzettend veel sterkte! Ik duim heel hard dat Hinke het haalt, wat een verhaal zeg... Een hele dikke knuffel voor jou en 1 voor Hinke
Misschien heb je geen zin om het uit te leggen, maar waardoor waren beide veulens dood of weet je dat niet? Ik weet dat het vaak mis gaat hoor, maar toch....
Laatst bijgewerkt door vrijalover op 03-04-06 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt