Goede Welsh A hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dingetje

Goede Welsh A hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:25

Een vraag.
Wij hebben 2 Welsh A pony's die afstammen van Abberthome's Hello Boy.
Vorig jaar hebben we ze laten dekken door Foxhunter Pantheon maar dit jaar wilde ik eigenlijk toch voor een andere hengst gaan kiezen. Ik heb alleen nog geen idee welke dat zou moeten worden. Iemand wel?

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:57

Dat is zo moeilijk te zeggen...welk bloed zit er achter de moederlijn ?
Wat zijn de zwakke punten van de merrie's ? (de punten die de hengst moet verbeteren dus).

dingetje

Re: Goede Welsh A hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:25

Ze zijn beide afstammelingen van Abberthome's Hello Boy.
Een ervan is een beetje fijn gebouwd qua beenwerk. Dat zou de hengst dus kunnen verbeteren. Voor de ander geldt dit niet zo. Ze zou wel iets meer nek mogen hebben..
Kleur vind ik niet zo belangrijk.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:37

Niemand meer?

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:12

Abberthome´s Hello Boy lijkt me de vader van de merrie´s, maar ik bedoel dus wat is de vader van de moeder (de opa) van de merrie's ?

Wat zit er verder dus nog voor bloed achter ?
Abberthome's Hello Boy ken ik overigens wel, dus het gaat me echt om de moederlijn van je merrie's

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:20

Hello Boy ken ik nog wel. Die werd goedgekeurd toen ik nog in Canada woonde. Ik heb de fokker nog opgebeld vanuit een winkel om hem te feliciteren met de goedkeuring.

Hello Boy's vader FronBach Hello Campers is waarschijnlijk verantwoordelijk voor het iets lichtere beenwerk, hoewel je merries ook moeders hebben.

De moeder van Hello Boy was de mooie Maesgwyn Heatherite. Ze was/is een mooie typische merrie en een dochter van Revel Chaos en TopTown Happy Morn. Chaos heb ik ook goed gekend en Happy Morn ook. Happy Morn is een hele beroemde merrie, met name via haar dochter TopTown Heidi en diens nakomelingen.

Als je een hengst zoekt met meer massa en wat meer hals, dan zat je met Pantheon al redelijk in de richting, aangezien je waarschijnlijk iets met Penual Mark erin zoekt. Maar dat is wel erg ruim gedacht. Dus is het iets beter om specifiek de moeders te weten om een volledig beeld te krijgen van wat je zou kunnen gebruiken.

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:24

Ik zal het vanavond even na kijken. Ik weet het niet uit mijn hoofd en ik heb nu de papieren niet bij de hand..
Maar Foxhunter Pantheon was dus niet zo'n slechte keus van ons...Daar ben ik al heel blij mee.
Dit is het eerste jaar voor ons dat we met Welsh-A pony's fokken.
Voorheen hebben we Haflingers en KWPN-ers gefokt...
En dit is toch weer heel anders.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:11

het gaat dus om Voorthoeve's Elleke en Voorthoeve's Beauty zo te zien (even in je profiel gespiekt )

Beauty is waarschijnlijk een dochter van Pentyrch Pearl Button of Voorthoeve's Bonnie of misschien wel van Voorthoeve's Busty. Dan ga ik er bijna van uit dat die niet degene is met wat minder beenwerk.

Over Elleke ben ik nog wel benieuwd waar die van afstamt. Daar heb ik gezien de naam nog geen theorie over.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:16

joostvangestel schreef:
De moeder van Hello Boy was de mooie Maesgwyn Heatherite. Ze was/is een mooie typische merrie en een dochter van Revel Chaos en TopTown Happy Morn. Chaos heb ik ook goed gekend en Happy Morn ook. Happy Morn is een hele beroemde merrie, met name via haar dochter TopTown Heidi en diens nakomelingen.

zo kom je nog eens wat te weten over je paardjes. Heatherite staat nu bij ons op stal, en we hebben ook het veulen van afgelopen jaar van haar en ze is nu drachtig van Ysselvliedt's Special Edition

Wist niet dat het zo'n bekende merrie was

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:22

joostvangestel schreef:
Beauty is waarschijnlijk een dochter van Pentyrch Pearl Button of Voorthoeve's Bonnie of misschien wel van Voorthoeve's Busty. Dan ga ik er bijna van uit dat die niet degene is met wat minder beenwerk.

Over Elleke ben ik nog wel benieuwd waar die van afstamt. Daar heb ik gezien de naam nog geen theorie over.

Goede theoretische beredenering hoor....
Beauty is inderdaad de pony met het betere beenwerk.
Elleke is over haar hele lijf wat fijner gebouwd en vooral haar beentjes zijn erg fijn.
Maar ik kijk het vanavond even na..Dan zal ik ook even een foto van ze in mijn profiel zetten.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:36

Onze Beauty is inderdaad van Voorthoeve's Busty.
Elleke is van Voorthoeve's Ellanie van Greulke's Black Boy.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:35

Hmm....niemand meer?

Klopt het trouwens dat je het dekbewijsje moet opsturen naar Enschede terwijl het stamboekkantoor bij de KWPN zit?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:44

Hoi, het hangt ervan af bij welk stamboek je registreert, WPCV of NWPCS. NWPCS zit in Harderwijk idd.

Overigens weet je wat verder van de moeder van Ellanie. Welsh pony zijn meer dan KWPN paarden, we will graag wat meer zien dan Abberthome's Hello Boy x Greulke's Black Boy.

Voor Beauty denk ik dat je gewoon moet gaan voor een hengst met een best front en goede bewegingen. Die zijn er wel een paar in het land. Met Pantheon kan je best een leuk veulen krijgen, de hengst is niet voor niks preferent geworden. Had je trouwens bewust gekozen voor een hengst met een kleurtje of heb je geen bezwaar tegen een schimmel? Dan is de keuze snel heel veel groter.

Dit is de stamboom van Beauty:
http://www.allbreedpedigree.com/voorthoeves+beauty

Dit weten we nu van de stamboom van Elleke:
http://www.allbreedpedigree.com/voorthoeves+elleke

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:47

Wij hebben dit dekseizoen de (met een 1ste premie)goedgekeurde Welsh Mountain hengs 'Friars Osbek' op stal. Een hengst met goede papieren, veel massa/bot, mooi front/hoofd, en super bewegingen!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:49

Thokkadisje schreef:
joostvangestel schreef:

zo kom je nog eens wat te weten over je paardjes. Heatherite staat nu bij ons op stal, en we hebben ook het veulen van afgelopen jaar van haar en ze is nu drachtig van Ysselvliedt's Special Edition

Dat valt wel mee denk ik, Joost kent alleen álle pony's

Marghe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:12

He wat leuk dat ik twee nakomelingen van Hello Boy tegen kom. Heb voorheen de hengst gereden! (niet in de sport uitgebracht maar wel IBOP) Ik weet niet waar de hengst nu is..! Succes met je fokkerij! En veel plezier met je 2 Hello Boy pony's! Gr Margriet

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:19

Thokkadisje schreef:
joostvangestel schreef:

hoi hoi

ik heb je ff een pmetje gestuurt...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:31

We weten de moederlijn van Elleke trouwens nog steeds niet

Joost heeft Maesgwyn Heatherite aan de voet van haar moeder zien lopen bij Lewis Edwards in Llandefalle en stond erbij toen Quirinus van Dongen een bod op haar deed. Mevrouw van Dongen is overigens geboren als mejuffrouw van Gestel

Ik ken de merrie toevallig een beetje meer dan goed

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:03

eh mischien is lopper wat ?

Afbeelding

hij heeft heel goed ge presteerd op het verichtings onderzoek

hij staat op www.gebr-dolsma.nl kijk maar eens

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:40

rommulus: je gaat toch geen hengst van 1.45m zetten op merries van 1.20m? Er wordt aangegeven dat er naar A hengsten wordt gezocht..

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:42

Ik kijk de papieren van Elleke nog even na..
Maar is er al wel een tip voor Beauty?
Moet inderdaad wel Welsh A zijn!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:11

Met Beauty zoek je dus een hengst met wat meer front. Je hebt dan wel wat keuze. Om te kijken wat op die lijn past is een beetje denken.

Op zichzelf weet ik wel dat de lijn het het beste doet met wat lijnteelt richting Revel Choice en zo, maar daar is de keuze ernstig beperkt in Nederland. Ook is het vrij moeilijk om een hengst te vinden die het front verbetert uit die lijn.

Ik zou de veulens van Pantheon eens goed aankijken en zien wat je nog te wensen hebt. Springbourne Claret (halfbroer van Pantheon) zou een goede keuze kunnen zijn. Op zich is ook Ysselvliedt's Special Edition geen slechte keuze. Je kan zelfs nog aan Knodishall Geraint denken met Beauty.

Met Elleke misschien wat meer puzzelen. Geen compromissen maken op bot is een belangrijke zaak. Ik zou dus wat voorzichtiger zijn met Geraint uit het lijstje hierboven. Op zich mag de merrie ook wat meer wit hebben (hoewel een goede pony altijd een goede kleur heeft).

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:17

Joost toch! Dan noem je Osbek toch ook even? Haha...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:19

Klaasjuhh: jij had Osbek toch al genoemd?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:18

ok sorry mijn fout niet hekemaal opgelet met de maten