Afstamming - springpaarden - wie kan me helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Domburg

Afstamming - springpaarden - wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:33

Is de afstamming voldoende om te kunnen voorspellen wie het beste springpaard zal zijn bij het open kampioenschap losspringen om de Geert Meursing trofee op 8 april op Manege de Prinsenstad te Delft ?

Veel discussie is er reeds geweest of dit voorspelbaar is. Wie kan er helpen ?

Dezelfde vraag eveneens voor de aanlegtest springen voor 4-jarige paarden. Is het voorspelbaar op basis van de afstamming wie de winnaar zal worden ?

Voor meer informatie over het evenement kijk op www.vwf.nl

Domburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:39

Ik hoop dat jullie dan ook concrete voorbeelden kunnen geven bij de reacties.

Domburg

LDRD

Re: Afstamming - springpaarden - wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:42

Vrees dat er op basis van afstamming weinig van te zeggen is.
Ik heb een dressuurgefokte merrie naar belgie verkocht die daar in een deelnemersveld van springgefokten bij het los springen kampioen is geworden.
Ze ging eigenlijk alleen mee als begeleiding voor haar stalmaatje, springgefokt, die een hekel heeft aan alleen zijn.
Omdat ze er toch was hebben ze haar voor het springen toch ook maar aangemeld.
Het publiek deed wat lacherig vooraf, maar ging op de banken toen ze ging springen.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:45

ik denk dat afstamming er wel degelijk wat toe doet. op B en L niveau misschien nog niet maar later wel. er worden ook al paarden verkocht voor dat ze geboren worden puur op hun afstamming. en het zegt ook iets over wat in de genen van een paard zit, hoe hij waarschijnlijk gebouwd word en ook hoe de hals aan zet is. een spring paard moet kunnen bukken voor de sprong tewijl een dressuurpaard juist een opwaartse beweging moet hebben dus een horizontaal aan gezette hals.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:21

Afstamming doet er wel toe, vanaf een bepaalde afstamming heb je wel een verwachting, maar dat wil nog niet zeggen dat, dat paard het dan ook zal waar maken.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:20

Ook hoe ze thuis getrixt worden doet er toe.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:45

Ik geloof niet dat je van te voren kan zeggen wie , puur op afstamming, het beste springt.
Een merrie wordt prestatie op de resultaten van de nazaten in de sport, niet op het perfect vrijspringen.
Een paard dat super vrijspringt, hoeft nog geen topper in de sport te worden.

Misschien als je meerdere nazaten uit eenzelfde bloedlijn kent, dat je een beetje idee kunt hebben, maar anders niet.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:00

Excuseme schreef:
Ook hoe ze thuis getrixt worden doet er toe.

Misschien nog wel meer dan de afstamming

Maar ik denk dat het, zoals bij alle keuringen, toch wel wat meespeelt wat papa is.
Net zoals het best iets kan schelen wie de fokker of de eigenaar is

Het zal geen hele punten schelen en een hele slechte zal er niet door bovenin het veld eindigen, maar het kan wel net het verschil zijn tussen die 8,5 en die 9...

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:26

Ik denk dat de moederlijn nog belangrijker is dan de vader ... De moeder geeft dan ook meer door (ik dacht zo'n 70 %, ik kan mis zijn)...

TICKELS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:03

Een vriendin van ons heeft voor de KWPN stamboekkeuring haar merrie Nexxus x Weltmeyer ook laten springen en die deed het SUPER! 80 punten! Is eigenlijk wel dresuur gefokt....

Domburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:23

We zullen het allemaal kunnen gaan zien op het open kampioenschap vrijspringen om de Geert Meursing wisselbekertrofee komende zaterdag 8 april bij Manege de Prinsenstad te Delft.
Zie voor meer informatie op www.vwf.nl

Er komen paarden met heel mooie afstamming waar je veel verwachting van kan hebben.

Ik hoorde dat één van de merries die voorheen mee gedaan heeft en ook een goede indruk had achtergelaten (Quinar x Ramiro) nu een heel best veulen van Ginus heeft. Dat belooft wat voor de toekomst.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:02

Aminatjj schreef:
Ik denk dat de moederlijn nog belangrijker is dan de vader ... De moeder geeft dan ook meer door (ik dacht zo'n 70 %, ik kan mis zijn)...

Ik weet niet hoe het met het genetisch materiaal in België gaat, maar in Nederland krijgt een veulen gewoon 50% materiaal van papa en 50% van mama

In een goede moederlijn liggen de genen vaak sterker verankerd dmv selectie en is de kans om een goed product te fokken groter, maar het veulen blijft uiteindelijk een eindproduct wat voor de helft door de hengst en voor de helft door de merrie bepaald wordt.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:46

Domburg schreef:
Ik hoorde dat één van de merries die voorheen mee gedaan heeft en ook een
goede indruk had achtergelaten

(Quinar x Ramiro) nu een heel best veulen van Ginus heeft. Dat belooft wat voor de toekomst.

Heeft deze merrie onder het zadel gesprongen, 130 parcours ?

Bedoel, met iemand op zijn rug, anders is het een theoretisch spelletje en fokkersdromen.

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:04

Nu wordt het wel extra interessant. De praktijk heeft namelijk geleerd als je als fokker goed weet waar je me bezig bent dat je dan een grotere kans hebt om een springpaard te fokken.

Er zijn niet voor niets merrielijnen waar meer sportpaarden uit komen vergeleken met anderen.

Daarom proberen wij ook mensen te stimuleren om serieus met de fokkerij, hun merrielijn (dus zo veel mogelijk weten over de merrie, haar nakomelingen, haar verdere familie) en de analyse van het vinden van een passende hengst zowel qua bouw, aanleg en bloedlijn.

Het open kampioenschap losspringen om de Geert Meursing wisselbeker trofee op de Manege de Prinsenstad te Delft blijkt steeds beter begrepen te worden door de deelnemers. Er komen heel interessant gefokte paarden. Interessant is om dit elk jaar te volgen omdat je dan de produkten kunt gaan terug zien uit merries die eerder hebben deelgenomen.

Voor de ware liefhebbers kijk daarom op www.vwf.nl

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:03

alleen na de vaderlijn kijkend is het denk ik niet mogelijk omvan te voren te bepalen welke er wint of hoog zal eindigen. Het is denk ik een mix van ruiter, bouw van paard, moederlijn,vaderlijn en de eigena(a)r(en). en zoals excuseme ook al zei gaat het er niet altijd eerlijk aan toe.

Domburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 00:18

Nu komen we tot de kern. De merrielijn in combinatie met de merrielijn van de vader en de merrielijn van de grootvader. Deze combinaties geven een extra impuls als er sprake is van aansluiting of zelfs lijnenteelt. Van belang is wel om eerst naar alle andere onderdelen te kijken, fokken we nog een paard (met voldoende lengte en kracht). Als we lijnenteelt toepassen is het wel verstandig om dit te doen op aparte dieren (in positieve zin).

Ik ken een fokker en die heeft een paar heel goede lijntjes die hij succesvol onder elkaar kruist. We maken in Nederland nog te weinig van elkaars goede merrielijnen om op die manier de basis te versterken en verder uit te kunnen bouwen.

Deze analyses en die dan weer koppelen aan de praktijk zoals het open kampioenschap losspringen om de Geert Meursing wisselbekertgrofee dat komende zaterdag in Manege De Prinsenstad te Delft zal plaats vinden daar kunnen we samen van leren. Daar is dit kampioenschap evenals de aanlegtest voor 4-jarige paarden onder de ruiter/amazone ook voor bedoeld.

Eigenlijk zou iedereen ook zelf die paarden mee moeten beoordelen.
Een extra leereffect.

Kijk ook op www.vwf.nl

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 06:08

Domburg schreef:
Eigenlijk zou iedereen ook zelf die paarden mee moeten beoordelen.
Een extra leereffect.

Kijk ook op www.vwf.nl

Het beoordelen van een paard is alleen mogelijk wanneer je weet wat en hoe je moet beoordelen.

Citaat:
De beoordeling tijdens het springen wordt in zes fasen gedaan: de aanloop, de afzet, de stijging, het zweefmoment, de daling en de landing. Tijdens de aanloop
is de hoogte van de hindernis hetzelfde als de lengte van de afzet.

Het paard zet tijdens de afzet eerst af met zijn voorbenen, waardoor vervolgens de achterbenen op de plek van de voorbenen komen. De rug wordt rond en goed bespierde lendenen zijn bij de afzet belangrijk. Tijdens de stijging is de schoft het hoogste punt en worden de voorbenen omhoog en naar voren gebracht. Na de stijging is het zweefmoment, waarbij de rug niet overdreven rond is. Bij de daling gaat de kont de lucht in en richt het hoofd zich op. Uiteindelijk bij de landing moet de sprong naar voren afgemaakt worden en vervolgens moet het paard doorgalopperen.

Maar wat als je het nu niet eens bent met deze stelling ?

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:55

Dank voor deze gedetaileerde omschrijving.

Op deze wijze wordt er inderdaag naar het losspringen gekeken.

Iedereen heeft nu een gelijk uitgangspunt. Mijn advies :

De quote van de vorige reactie printen en zaterdag a.s., 8 april 2006 in de Manege de Prinsenstad te Delft vanaf 17.oo uur mee gaan beoordelen.

Een uitdaging om te zien of je tot dezelfde conclusie komt.

voor meer zie www.vwf.nl

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:56

Domburg schreef:
Dank voor deze gedetaileerde omschrijving.

Op deze wijze wordt er inderdaag naar het losspringen gekeken.

Iedereen heeft nu een gelijk uitgangspunt. Mijn advies :

De quote van de vorige reactie printen en zaterdag a.s., 8 april 2006 in de Manege de Prinsenstad te Delft vanaf 17.oo uur mee gaan beoordelen.

Een uitdaging om te zien of je tot dezelfde conclusie komt.

voor meer zie www.vwf.nl

Krijg je de hal niet vol ?????

ceasario schreef:

Maar wat als je het nu niet eens bent met deze stelling ?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:24

Tja wat kan ik zeggen, paarden met Quidam de Revel of Chin Chin bloed doen het zeer goed in de springsport. Maar ook Cardento, Quickstar, Darco, Ramiro en nog enkelen zijn goede verervers voor toppers.

Maar er is ook veel bloed wat niet zo bekend is maar ook zeer goede sporters tussen hebben hoor

greetz

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:26

tja moeilijk te zeggen of een paard het goed gaat doen. Je hebt paarden met een vreselijk mooie stamboom die echt niet kunnen springen. Ze doen het gewoon niet. Het karakter van een paard telt in deze ook erg mee.

Wat ik altijd doe is kijken in de pedegri of er lijnen fok inzit en zo ja welke. Dan kijk ik naar de moeders die zijn gebruikt en wat die hebben gepresteerd, Dan kijk ik naar de bouw en de gangen van een paard en schat ongeveer in wat het paard zou kunnen gaan doen. Dit wil niet zeggen dat die het ook doet want het kan zijn dat andere paarden net even meer talent hebben met een stam die heel onbekent is.

Afstamming zegt niet alles het kan je alleen helpen Het is ook leuk om te kijken naar de hengst zijn dochters en zonen en wat die van hem geerft hebben. Je krijgt dan een beeld van wat dominant is in de fok met die hengst. Het zelfde kan je doen met de moeder en kijk je naar die dochters en zonen dan kan je goed bepalen en een globaal beeld krijgen wat het talent is van de zoon of dochter die mee doet. Let wel het is geen garantie dat die het dan ook doet maar de kans is aanzienlijk groter met een bewezen goede stam.

Domburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:10

Het duurt weer een jaar alvorens men in de Prinsenstad weer het volgend open kampioenschap tegemoet kan zien.

In reactie op ceasario, het gaat er niet om de hal vol te krijgen. Wat we wel willen is om in Zuid-Holland nog meer mensen enthousiast te krijgen voor de fokkerij van topspringpaarden. Hierbij spelen afstemming, merrielijnen, opfok, opleiding etc een belangrijke rol.

We kunnen weer terugkijken op een geslaagd evenement en we zien dat de deelnemers begrijpen waar het over gaat. Paarden die op grond van hun genen in staat geacht moeten worden om te kunnen springen.

Komend jaar kunnen met elkaar weer verder discussieren en mensen motiveren om aandacht te besteden aan een goede merrielijn. Al sinds fokkerij wordt bedreven profiteren fokkers van het voorwerk dat door anderen is geleverd.