wat kan ik verwachten wat kleur betreft ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiekiety

wat kan ik verwachten wat kleur betreft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:17

mijn ponny is drachtig
ze is zelf blauw bont
en de hengst was vosbont
wat zou er uit kunnen komen wat kleur betreft ?
of waar is de meeste kans op ?
alvast bedankt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: wat kan ik verwachten wat kleur betreft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:35

Kun je vertellen wat de kleur van de ouders van je merrie is? Dus de basiskleur onder de schimmelkleur?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:56

Als je met blauw bont, zwart bont betekend :

Mogelijke kleuren:
- zwart
- vos (indien merrie ook vos draagt)
- bruin (indien merrie de agouti gene draagt)
- zwart-bont
- vos-bont
- bruin-bont

En indien merrie : schimmel ... dan alles boven +schimmel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:34

Ik denk dat ze schimmel bont bedoeld?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:35

Mmm, een paard is bijvoorbeeld zwart bont schimmel maar niet schimmel bont.
Bont is een patroon gene die dominant is over alle kleuren genen, maar schimmel 'overheerst' alles en is dominant over bont.

Hamvraag is natuurlijk, als de merrie schimmel is, wat is haar geboorte kleur ? Zwart, bruin of vos?

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:21

volgens mij kan schimmel-bont wel hoor! dan waren bij de geboorte de "vlekken" donkerder schimmel dan de rest (dus eigenlijk meer grijs en de rest echt wit) de vlekken verschimmelen dan en zijn dan dus "weg".

inderdaad: wat voor kleur hebben de opa's en oma's van het toekomstige veulen?

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:28

nee, peterina heeft gelijk.
een paard heeft onder het schimmel altijd een basiskleur, dus voordat
het schimmel gen er overheen kwam is ze bijv. eerst zwartbont geweest.
afhankelijk van wat de pony als basiskleur had kun je de kleurkansen
(beter) bepalen.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 04:09

vos-kleur is volgensmij overheersend dus is denk vos, met veel wit, en misschien een witte vlek onder op z'n buik (maar geen vos bont)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:29

@newt: vos is juist niet overheersend, het vosgen is het meest recessieve gen wat er is. En alleen zo'n witte vlek onder de buik wordt weer door een ander gen bepaald, het sabino-gen, en dat is weer iets heel anders.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:24

hmpf.. heb ik t weer fout.. maar men zegt dat bont overheersend is toch?? hoe komt het dan dat wanneer je een vos bonte op een vos zet een vos krijgt?'en geen vos-bont

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:28

Kan niet iemand met verstand van kleurvererving(nee ik dus niet) een centraal topic openen over kleurvererving? Met de basisregels zeg maar?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:50

@newt: bont is weer iets aparts, is een apart allel. Je hebt de basiskleuren, vos, bruin en zwart en daaroverheen komen de allelen. Je kunt een verdunningsallel hebben (daardoor wordt een vos palomino, een bruine valk en een zwarte smoky), je kunt een schimmelallel hebben (een schimmel heeft "onder" zijn schimmelkleur een basiskleur, ze worden in de basiskleur ook geboren), een bontallel, een appaloosa-alel, en zo zijn er nog heel veel. Als een paard een dergelijk allel doorverorven heeft gekregen toont het zich altijd. Heeft een paard een dubbel allel is hij homozygoot, fokzuiver, een enkel allel is heterozygoot. Als je dus een heterozygote vosbonte kruist met een vos heb je altijd als basiskleur vos, en 50% kans op bont.

Nu hoop ik alleen wel dat de benaming ook inderdaad allel is voor dit, als het niet zo is verbeterd iemand me vast wel.

@[***]: zelfs de basisregels zijn moeilijk, bijna alles is een basisregel en het is moeilijk te bepalen hoe ver je erin wilt gaan. Ik heb gewoon hele boeken over kleurvererving.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:09

schimmelbont kan wel!
en hier is het bewijs!
Afbeelding
*greypinto*

en nog eentje:
Afbeelding
*dark, dapple grey pinto*

vind 't persoonlijke wel heel gaaf =)...
deze paarden verschimmelen dus allemaal na een tijdje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:21

Citaat:
@[***]: zelfs de basisregels zijn moeilijk, bijna alles is een basisregel en het is moeilijk te bepalen hoe ver je erin wilt gaan. Ik heb gewoon hele boeken over kleurvererving.

Ik heb alleen de kleur van het paard, vond ik wel superinteressant! Wat heb jij voor boeken die je aan zou kunnen raden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:32

@[***]: dat boek heb ik in ieder geval ook, erg fijn boek. Verder nog een paar engelstaligen, stuk pittiger. (Heb even geen zin om te kijken, lig languit op de bank met laptop op schoot, en de boeken staan boven in de boekenkast. )
Als ik het me goed herinner staat achterin het boek dat jij hebt een literatuurlijst, staan ook interessante boeken tussen. Enkele oude boeken (zijn niet echt up-to-date meer, kloppen niet helemaal) maar ook nieuwere.

@balli: niemand heeft hier gezegd dat schimmelbont niet kan, TS heeft tenslotte ook een schimmelbonte. Alleen onder de schimmelkleur zit een andere kleur, en die is interessant wat betreft de vererving. Dat bedoeld Peterina te zeggen, het eerste paard van jouw plaatjes is eigenlijk qua benaming "zwart bont schimmel". Heeft ze overigens ook letterlijk gezegd, met uitleg erbij. Dat het alleen door iedereen anders genoemd wordt, maar dat die benaming eigenlijk niet klopte, dat bedoelde ze ermee te zeggen, niet dat de combinatie schimmel en bont niet bestond.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:47

ooh sorry... ik d8 dat ze bedoelde dat schimmelbont niet bestond.... naja wel dus... dan worden ze dus geboren als een vosbonte (of zwartbonte in dit geval) en verschimmelen de vlekken...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:53

Of als bruinbonte.