Ik begin mij nu toch wel erg zorgen te maken om Lowara. Zoals de meesten die haar kennen weten, heb ik Lowara nu toch al zo'n jaar of 6 bijna ( geloof ik
) en is ze al die jaren altidj redelijk stabiel in haar doen en laten geweest. altijd braaf... sukkelig, schrikt nergens van, een echte Tinker dus.Maar helaas... sinds ze vorig jaar Arwen heeft gekregen is ze langzaam aan aan het veranderen.
ze begon wat wat actiever te worden met rijden, wat ik alleen maar fijn vond, want al dat benen met zo'n dromer is ook niet alles, en ze kwam nu eindelijk zonder kleerscheuren of overmatig beengebruik over hindernissen heen.
Helaas heeft het al die tijd doorgezet, en vandaag was toch echt de grens bereikt.
dingen die de laatste 2 weken zijn gebeurt die totaal on Lowara zijn:
- Tijdens de dressuur finale vertikte ze het om langs de jury te gaan. alleen maar snuiven, onder mij wegrennen en niet opletten. normaal kijkt ze dus niet op of om voor de raarste dingen
-tijdens de normale lessen van mij en het rijden is ze erg druk en probeert ze continue te dribbelen, stressen etc.
- Tijdens de priveles deze week sprong ze telkens weg voor vallende takjes, en zelfs 1X een paar seconden aan de kletter
-ze hinnikt alleen nog maar
( tot een jaar geleden had ik haar nog nooit horen hinniken)-ze heeft nog nooit iest kapot gemaakt of gebeten of zelfs maar wat in haar mond gedaan, zelfs al vergat ik iets in haar voerbak zoals handschoenen of een borstel, stond ze vanochtend de deken van een medepaard compleet aan gort te bijten.
-tijdens de buitenrit gisteren was ze doodsbang voor een vuilnisbak, kreeg haar er pas na 5 minuten langs, flink onder het zweet.
-vandaag tijdens het uit de weg halen ging ze met een leerling half aan de kletter ( die werdt dus in de wei half meegesleurd) en begon als een idioot te bokken.
en het ergste, ik ging dus vandaag met dezelfde leerling een buitenrit maken. ik op de 4 jarige Rowan, dat 11 jarige meisje op Lowara.
Reden.. ze is doodsbang in de galop en met Lowara proberen we haar vertrouwen weer een beetje op te krikken.
we komen bij een zeer lang zandpad en voor ik het weet, spurt Lowara met mijn leerling in volle rengalop weg. Helaas besloot Rowan hetzelfde voorbeeld te nemen, dus ik kon werkelijk niets doen voor mij leerling omdat ik mijn handen vol had.
pas na een volle 5 minuten kwam Lowara weer terug naar de draf met een doodsbange leerling die in recordtempo eraf sprong zodra ze stilstond.
Dit heeft ze echt nog nooit gedaan, er had werkelijk vanalles kunnen gebeuren, want dit zandpad komt direct op een 80 km weg uit.
ik weet dat ze sinds Arwen's geboorte goed in haar vel zit, hiervoor was ze altijd te dun, vaak ziek ( veel koliek),lusteloos en gewoon tjah.. duf.
Ik weet dat een deel van haar opgewektheid komt doordat ze actiever dressuurmatig gereden wordt, en haar voer is aangepast zodat ze geen koliek aanvallen meer krijgt.
maar goed, dit gaat gewoon te ver, ze is nu zo langzamerhand echt aan het doorslaan naar de andere kant.
Het is ook totaal geen angst voor mij of het rijden, het is pure opgewektheid en frisheid. oortjes staan altijd naar voren, en ze is extreem opgewekt.
ik krijg ook complimenten van iedereen hoe goed ze er wel niet uitziet nu ( dit doet ze ook,nog nooit zo mooi vol geweest en gebleven).
maar ja.. al die kleine onrustige momenten en rare karaktertrekjes die ze begint te krijgen... dat was toch niet de bedoeling. ik vertrouw haar nu gewoon niet meer met kinderen of met spullen.
is dit tijdelijk, of zal ze hopelijk haar karakter eigenchappen weer terug krijgen en is dit gewoon een fase?

)
Dat was dus het eerste wat mij ook te binnen schoot
Zoals jij Lootje nu beschrijft is het net Fayette 
nee ik geloof het niet. ik zou er achter proberen te komen waarom ze zo doet.
) als je haar ziet, dan zie je ook dat ze helemaal happy is.