hoe kom ik erachter of ze drachtig is tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

hoe kom ik erachter of ze drachtig is tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:03

nou ik heb vorig jaar julie een minimerrie gekocht met een veulen bij de voet. voor dat ik haar ging halen liep ze bij de hengst en de vorige eigenaar vertelde me dat die morgen de hengst er nog op gesprongen was dus ik baalde al. Drie weken later heb ik een inwendige echo scan laten doen en toen zat er volgens de dierenarts geen veulen in nu is dit dus al 8 maanden geleden. en mevrouw begint een behoorlijk buikje te krijgen. Ik haar al eens extra ontwormt maar het blijft.
Nou heb ik de dierenarts gebeld en deze is komen kijken maar ging haar niet opvoelen , want als ze draagt kan dit spontane abortus opleveren. echo zei hij kon in dit stadium ook niet ,want dan zag je volgens hem niks, dus hij had eens geken en meende dat ze niet drachtig is. Dus daar schoot ik ook niks mee op.
Moet ik nou een andere dierenarts gaan vragen of hoe kom ik erachter heb namelijk een afspraak met een hengst, maar als ze draagt heeft het weinig zin om haar te brengen.
Wie heeft tips ik dacht zelf aan eventuele rontgenfoto, maar dit lijkt me niet zo slim vanwege de straling.
hengstigheid is niet te constateren bij haar

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:15

Rontgen foto's kan niet. En opvoelen bij een mini zover in de dracht zou ik ook niet doen. Enig idee wannneer ze uitgerekend is?
Verder kun je eigenlijk niets doen, behalve wachten. Succes.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:48

goed kijken of je ook wat ziet bewegen...

weule

Re: hoe kom ik erachter of ze drachtig is tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:49

weet niet of ze een zelfdrinker heeft, maar anders na 's avonds 6 uur ofzo geen water geven tot de volgende ochtend. en dan die ochtend om een uur of 9 een emmer zeer koud water voorzetten, mochten ze dan drachtig zijn dan zie/voel je het veulen wel eens een beetje trappen in de buik van de merrie.

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 21:10

Melanie5 schreef:
Rontgen foto's kan niet. En opvoelen bij een mini zover in de dracht zou ik ook niet doen. Enig idee wannneer ze uitgerekend is?
Verder kun je eigenlijk niets doen, behalve wachten. Succes.

Ze is dan begin juni uitgerekend als het zo mocht zijn.

I
weule schreef:
weet niet of ze een zelfdrinker heeft, maar anders na 's avonds 6 uur ofzo geen water geven tot de volgende ochtend. en dan die ochtend om een uur of 9 een emmer zeer koud water voorzetten, mochten ze dan drachtig zijn dan zie/voel je het veulen wel eens een beetje trappen in de buik van de merrie.

Ik zal het eens gaan proberen met het water

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:37

dit met dat water kan dit geen koliek opleveren eigenlijk

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:23

nou, als je haar 24 uur geen water geeft, en dan 3 emmers misschien wel, maar een uurtje of 13/14 en dan niet gelijk heel veel koud water, dat zal wel goed gaan, mijn opa vertelde dat ze dat vroeguh.... altijd op deze manier deden.....

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:59

voor de rest niemand meer?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:05

Je kunt het ook wel zien als ze gewoon drinken en daarvoor is het niet nodig dat je haar een poosje geen water geeft.

Kun je haar ook laten schouwen?
Wij hadden altijd een schouwhengst en hij haalde altijd de hengstige merries eruit. Ook degene die maar 1 dag hengstig waren.
Het wordt nu iets moeilijker omdat we onze hengst hebben laten castereren