Nachtmerrie over drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jipje_niekje

Nachtmerrie over drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:34

Ik begin onderhand al nachtmerries te krijgen over mijn eigen merrie die in juni pas moet bevallen. Vorig jaar heeft ze ook al een veulentje gekregen, maar deze is dood gegaan na 2 maanden. Ik was zo blij toen het veulentje geboren werdt dat het gezond was en mijn merrie ook!!! Alles ging goed tot op de dag dat het veulentje 2 maanden zou worden. Toen brak ze haar beentje en schoudertje in de wei, moesten we haar laten inslapen. Ik wou nooit meer een veulentje fokken, vond het zo zielig voor mijn merrie dat dit haar moest overkomen terwijl ze zo'n goede moeder was. Uiteindelijk hebben ze me overgehaald haar weer te laten dekken en dat heb ik dus toch maar weer gedaan. Nu heb ik er eigenlijk wel spijt van. Ik ben zo bang dat er dit jaar weer iets fout zal gaan. Ik lig elke keer vanalles te bedenken wat er wel niet fout kan gaan. Ik word er gewoon helemaal gek van!!! Herkend iemand dit ook????? Of ben ik de enigste????

froukje2

Re: Nachtmerrie over drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:47

Ik kan me jou heel goed voorstellen.
Vorige jaar beviel ons merrie 4 weken te vroeg, het veulen heeft nog 2 dagen geleefd, maar haalde het dus niet.
Nu is ze weer drachtig, ze moet nog 6 weken, maar ikben nu al doodsbang dat het weer verkeerd zal gaan.
Ik zal heel blij zijn als ze nog maar 2 weken hoeft, dit worden voor mij dus nog 4 zware weken.
Maar we gaan er allemaal van uit dat het goed gaat, en dat moet jij eigenlijk ook doen, hoe moeilijk dat ook is, je kan er zelf nu toch niks meer aan doen.
Groetjes Froukje.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:08

Fristi moet nog 2 maanden (ook in juni) en ik ben nu al een beetje bang dat er wat gebeurt. Fristi heeft eerder een veulen gehad die is gestikt omdat zijn mond vol zat en Fristi dat natuurlijk niet weg kon krijgen. Er was niemand bij die het veulen kon helpen(was bij vorige eigenaars) Dit jaar wilde ik er daarom bij zijn, maar ik ga morgen voor 10 weken naar zwitserland.. Misschien ben ik dus ook niet bij de geboorte en ik ben er dus ook de laatste 2 maanden niet bij, een meisje verzorgd haar nu dus voor die tijd. Maar je moet eens weten hoe bezorgd ik ben dat er wat gebeurt..! Ik dacht dat ik de enige was Ik zou echt kapot zijn als er wat met Fristi of het veulen zou gebeuren.. Iniedergeval ben je niet de enige..! denk dat iedereen altijd wel een beetje bezorgd is en erover nadenkt wat er allemaal mis zou kunnen gaan..

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:14

zelfs ik heb er nachtmerries over wat er allemaal mis kan gaan....en mijn merrie is al uitgeteld......
je weet het nooit, maar ga alsjeblieft uit van het goeie, de keren dat het goed gaat overheersen nog altijd de keren dat het verkeerd gaat.......

sterkte!!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:17

Ik verwacht een broertje of zusje van mijn 'baby' (bijna 2 ) die ik laatst heb moeten opereren(is ongeschikt voor fokkerij, sport moeten we nog afwachten). Een broertje of zusje van vorig jaar heeft het niet gehaald(is op ong 5 maanden verworpen).

Beide dus niet goed gegaan, maar ik maak me eigenlijk helemaal niet druk om dit veulen. Het komt er uit als het af is en mag zijn grote zus pesten op het land van de zomer. Vorig jaar maakte ik me veel drukker bij mijn andere merrie.

Je wilt alleen niet weten wat voor veulens er allemaal al niet uit gekomen zijn in mijn droom. Bonte(wat haast zou betekenen dat ze omgeruilt is met een merrie waarmee ze samen naar de hengst gegaan is die wel door een bonte gedekt werd), bruine(wat zou betekenen dat mijn eigen hengst er op gedoken is), compleet witte(moet hij wel worden, papa en mama zijn wit, maar niet bij de geboorte) en zelfs groene(hmmmm, vaag). Maar verder maak ik me niet zo'n zorgen .

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:24

Ja zeker.... 2 jaar geleden was Otje drachtig van haar 2e veulen, ze staat in een groot weiland, alle ruimte en een mooi schuilstalletje met veel hooi. ik kwam iedere nacht nog even kijken wanneer ik uit was geweest in de stad, of ze al aan 't kegelen was, etc.
Deze keer echter liep het niet goed af; midden in de nacht heeft ze liggen werpen, met haar achterste tegen de slootrand aan (aan de rand van het weiland is een klein slootje, daar staan wel palen en stroomdraad, maar er was verdern nog nooit wat gebeurd daar) met als gevolg dat toen het veulen geboren werd, met al het geglibber en de gladdigheid van het vlies zo uit de merrie, onder het stroomdraad door de sloot in is gegleden.... De eerste snak naar adem resulteerde dus in een slok water; hij heeft nog wat gesparteld en geprobeerd de kant op te krabbelen, maar het mocht niet baten: het veulen verdronk, en wij vonden hem de volgende ochtend drijvend in de sloot..... Het was echt een prachtig mooi gezond hengstveulentje, en het was zo in en in triest om te beseffen dat hij op zo'n vreselijke manier aan z'n eind was gekomen.... ik heb er nog maandenlang nachtmerries van gehad......

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 14:15

Gelukkig maar dat er nog meer zijn. Bij mij in mijn omgeving zeggen ze allemaal dat ik me aanstel enzo. En ja het gaat meestal goed. Maar als er dan wel een keertje wat goed mis is gegaan bij jou en je merrie of je veulentje dan lijkt het wel alsof het heel vaak voorkomt en denk je: Waarom moet mij dit nou weer overkomen dan??? En dan ga ik er weer over nadenken wat er eigenlijk allemaal nog meer zou kunnen gebeuren voor andere dingen. Nou dan wordt ik echt gek van mezelf. Maar degene die ook nog een veulentje verwachten laten jullie het me weten als het geboren en gezond is en alles gaat goed met merrie en veulen???

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:48

Maar natuurlijk als 't eenmaal geboren is, en moeder en kind maken het goed, dan heb ik nl. altijd de neiging om dat gewoonweg van de daken te schreeuwen

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:22

Ook ik heb regelmatig last van vervelende dromen en gedachten.
Iets waar ik met mijn eigen zwangerschappen eigenlijk niet eens last van had, héél apart hè?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:33

Meld zich
Ook ik zit regelmatig snachts een paar uurtjes beneden omdat ik het in mijn bed helemaal gehad heb met die rare drachtige nachtmerrie's!
De eerste keer was een maand of twee geleden toen ik een paar dagen op de boerderij moest passen (we hebben 6 merrie's drachtig), ik durfde de volgende dag (en de twee weken daarop) gewoon de merriestal niet meer in

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:01

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan nachtmerrie er van krijgt

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:19

't is hier inmiddels dagelijkse kost, nachtmerries over wat er allemaal niet fout kan gaan... En we moeten nog 7,5 week

liska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:46

Ik heb hetzelfde....
2 jaar geleden allebei mn merries laten dekken door dezelfde hengst.
Het eerste veulen werd gezond geboren en het tweede lag er opeens dood naast, was te vroeg geboren.
Ben daar enorm van geschrokken. De merrie die toen al een gezond veulen had gehad was alweer opnieuw drachtig. Ik had besloten de merrie met het dode veulen niet opnieuw te dekken.
Heb me toch een beetje laten overhalen door andere mensen en de merrie opnieuw laten dekken.
Beetje met de gedachte van, je zal toch geen 2 jaar achter elkaar pech hebben? En jawel hoor, de andere merrie verliest haar veulen op 7 maaden. Ik was erbij, en moet er nog vaak aan denken.
Je snapt vast wel dat ik er nu helemaal geen vertrouwen meer in heb. De merrie die dus vorig jaar haar veulen verloor is nu over 9-11 weken uitgerekend. T worden zware weken voor mij.
Het houd je toch wel hele dagen bezig, leuke hobby he?

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:45

Zo wat een reacties allemaal en wat een verhalen. Het gaat dus wel vaker fout, ook bij anderen. Ik moet ook nog ong. 10 weken in spanning zitten en vandaag was het al mis. Kwam in de stal en ze lag te schreeuwen en met haar staart te slaan. Heb haar gelijk overeind gejaagd en ben gaan stappen. Was met 5 minuten ook weer over. Ik had ondertussen de DA gebeld en die dacht dat het veulen was gedraaid. Als ik het niet vertrouwde zou hij komen. Maar het gaat gelukkig weer goed. Heel veel succes allemaal met de drachtige merries en positief blijven!!!

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:01

ik weet ook precies wat je bedoelt.
vorig jaar is bij mij ongeveer het zelfde gebeurd.
mijn veulen was een week oud en kreeg een open wond aan zijn been (reden nog steeds onbekent)
met een heleboel TLC (tender love care) kwam hij er weer bovenop.
2 dagen nadat hij een half jaar was geworden kreeg ik een telefoontje dat er iets niet goed was hij had in het draad vast gezeten en had al zijn pezen en spieren in zijn been doorgesneden.
ik moest hem uit zijn lijden verlossen.
zijn mama was alweer gedekt.
nou moet ik zeggen dat ik brand van nieuwschierigheid en zit al wel op het veulen te wachten, ze was 25 mrt uitgerekend.
tegelijkertijd ben ik ook bang dat er weer iets mis gaat en dat ik het nog een keer mee moet maken.
ik hou mezelf gewoon voor om positief te blijven en dat het wel goed komt.
en dat zal ook vast wel....

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:45

ook ik heb wel eens nachtmerrie's hoor over Orpha zij is het trekpaard van mijn broer een heeft vorig jaar een hengsten veulen gekregen mega groot was dat beestje. Hij kon niet zelfstandig drinken omdat hij zo mega groot was, dus zijn we 3 dagen en nachten met hem in de weer geweest om hem de fles te geven. Eerst Orpha melken dan in de fles en drinken maar hij had zaterdag om 16 uur nog 400 cc gedronken en om 16.30 kwam de DA en lag hij dood. Zondags hebben we een adoptie veulen gekregen ook een hengstje van een trekpaard.
Dit veulen was 1 dag oud zag er goed uit maar wel verzwakt alles hebben we eraan gedaan om hem in leven te houden maar na 3 infusen en weer 5 slapenloze nachten hebben we hem in moeten laten slapen omdat zijn spieren en bloedwaardes erg achteruit gingen. Zelf de DA had er moeite mee omdat dit het tweede veulen was dat ze in korte tijd verloor. 5 dagen later stonden er mensen uit Limburg op de stoep met een kwpn merrieveulentje. Een fjord hier uit de buurt had ook haar veulentje verloren en deze fjord was opgegeven bij de veulencentrale maar accepteerde het kwpn veulentje niet. Die mensen belde ons op of wij het wilden proberen in eerste instantie nee maar die mensen hadden 3 uur met haar gereden dus werd ze toch even bij Orpha gezet en dit ging gelukkig heel goed het veulen heeft 4 maanden bij haar gelopen. Maar nu ben je toch wel bang dat er weer iets mis kan gaan. Ik vind het dus heel begrijpelijk dat ook jij bang bent, zeker als je in het verleden al iets meegemaakt hebt.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:35

Ow.. ik kan me dat helemaal voorstellen. Ik heb het zelf niet omdat ik geen drachtige merrie heb, maar ik kan me het echt heel goed indenken, zeker omdat je al eens eerder zoiets vervelends meegemaakt heb..

Ik duim voor je